O právech autorských aneb Tanec ve světě kryptoměn
„Natalia Osipova prodává záznamy tří svých vystoupení jako non-fungible token (NFT)“. Tato zpráva, která proběhla začátkem prosince světovým tiskem a byla reflektována i v Tanečních aktualitách (zde), mě, upřímně řečeno, zarazila. Zvykla jsem si na postupný přechod společenského, pracovního a částečně i uměleckého života do on-line světa, který byl raketovou rychlostí zahlcen během pandemie onemocnění Covid 19. Ale expanze uměleckých děl do světa kryptoměn?
NFT není totiž totéž, co Bitcoin. Je to určitý majetek převedený do dat a navázaný na blockchain. Na rozdíl od Bitcoinu je však NFT nesměnitelný, nebo spíše nezastupitelný. Každý NFT je unikátní a má jinou hodnotu. Pro lepší představu: Digitální dílo Maestropiece, které ve formě NFT vytvořil satirik Tomáš Břínek alias TMBK pro McDonald´s, se vydražilo za 5,04 Etherea, tedy v přepočtu za 281.400 Kč. NFT zdrojového kódu World Wide Webu se v aukční síni Sotheby´s vydražil za 5,434.500 USD (cca 116 milionů Kč).
Kde všude se tedy NFT používá? V herním průmyslu, při nákupu adicionelních herních předmětů, ve sběratelství, kdy lze koupit „tokenizovanou“ verzi nejrůznějších sběratelských předmětů – karet, známek, a v neposlední řadě i v umění, kde se digitální dílo přemění do formy tokenu a prodá se povětšinou v aukci. Zajímavé je, že poslední dobou dochází i k „tokenizování“ reálných aktiv, kde se pomocí tokenů může prodat například dům. Tento směr vývoje užití tokenů má však řadu úskalí, jako například to, co se stane, když je reálné aktivum zničeno.
Z pohledu práva je pak oblast NFT zemí nepříliš zmapovanou. Ačkoliv první NFT spatřily světlo světa již v roce 2014, k jejich masivnímu nárůstu došlo v období posledních dvou let a právní řády jednotlivých zemí se s tímto faktem jaksi nestihly vypořádat. Jinými slovy, neexistuje specifická právní úprava vztahující se k NFT, a proto je třeba na její fungování aplikovat stávající zákony, které jsou však ne zcela kompatibilní se současnou realitou on-line světa.
Pro své zamyšlení nechci komentovat celou právní podstatu NFT, kdy tato často bývá vykládána jako cenný papír, ale ráda bych se zaměřila na vztah NFT a autorských práv, což byla také první věc, která mě napadla při četbě článku o prvním tanečním NFT Natalie Osipove. Dochází spolu s NFT také k převodu autorských práv, nebo majitel získává jen určitá data? Podle všeho bude záležet na konkrétní smlouvě. Pokud tedy spolu s NFT dochází i k převodu autorských práv, je třeba brát mimo jiné do úvahy i existenci dvou zcela odlišných autorskoprávních systémů, a sice evropského a anglo-amerického.
Evropský systém neumožnuje převod práv v „klasickém translativním smyslu slova“, a to z důvodu existence autorských osobnostních práv, která anglo-americký autorskoprávní systém nezná. Co se zde snažím naznačit, je komplikace, kterou s sebou přináší osobnostní, nebo také morální práva autora, která jsou dle Bernské úmluvy (mezinárodní úmluva z roku 1886, která ve svém článku 6bis garantuje občanům členských zemí osobnostní práva) nepřevoditelná a umělec se jich ani nesmí platně vzdát. Z tohoto důvodu lze v zemích evropské autorskoprávní doktríny pouze licencovat výkon majetkových práv umělce, zatímco osobnostní práva licencovat ani nijak převádět nelze.
Řeším zde tedy otázku, zda je evropský autorskoprávní systém kompatibilní s koncepcí NFT, která předpokládá převod práv jako celku, který je v zásadě možný pouze v zemích anglo-amerického systému copyrightu, jenž je svou podstatou daleko pružnější a vstřícnější k obchodování s autorskými díly, neboť princip osobnostních autorských práv aplikuje pouze u některých děl a umožňuje umělcům se tohoto práva zcela vzdát (osobnostní práva byla do Federálního copyrightového zákona včleněna dodatkem s názvem Visual Artists Right Act (VARA) v roce 1990). Při užití uměleckých děl v podobě NFT je pak třeba v zásadě aplikovat právní normu toho státu, ve kterém dochází k užití konkrétního předmětu ochrany. Tedy při užití NFT v Evropě by bylo v principu třeba aplikovat osobnostní práva autora, z nichž nejdůležitější jsou právo osobovat si autorství (tedy být uváděn jako autor) a právo na to, aby dílo nebylo užito způsobem snižujícím jeho hodnotu. Možná by bylo dobré evropské kupující NFT v tomto ohledu edukovat a nenechat je nabýt pocitu, že jsou neomezenými „vlastníky autorských práv“. Vlastnictví jako takové se v tomto případě může vztahovat pouze k metadatům, nikoliv k právům autora.
Osobně jsem k masivnímu využití uměleckých děl s taneční tematikou v podobě NFT poměrně skeptická, a to nejen z důvodu výše uvedeného. Není to proto, že by taneční umění nemělo svou hodnotu ocenitelnou v penězích, právě naopak. Ale domnívám se, že fanoušci, kteří jsou schopni jej ocenit, budou preferovat tradičnější způsoby jeho konzumace. Návštěvu divadla, osobní setkání s umělcem… Tanec totiž, podle mého názoru, obsahuje mnoho komponentů, kterým digitalizace škodí. Unikátní nesměnitelný zážitek z tanečního představení nejlépe získáte v divadle. Nicméně je možné, že se hluboce mýlím, a že nadcházející století bude postupně zcela ve znamení přechodu do virtuálního světa. Stále však doufám, že ne. Bylo by to pro tanec škoda.