O tanci na žurnalistice? Ani slovo

S dovolením prozradím svou pointu už na začátku. O taneční kritice jsem se na žurnalistice nedozvěděla nic. O kulturní žurnalistice něco málo, v pár světlých momentech. Proč je to tak a čekal vůbec někdo, že by to mohlo být jinak?

 

Klára Huvarová. Foto: Klára Tylčerová.

Klára Huvarová. Foto: Klára Tylčerová.

Dobrá novinařina je dřina. Ze spousty důvodů. Třeba i proto, že se na ni jde jen těžko připravit předem. Stejně jako se nedá plnohodnotně vystudovat ve své obecnosti – alespoň podle mě, studentky posledního ročníku žurnalistiky na Masarykově univerzitě.

Diplom z ní sice (doufám) dostanu, ale to nejdůležitější se na škole nenaučím. A stejně je to u mnoha dalších oborů, já vím. Novináři*ky ale oproti ostatním profesionálům*kám reflektují v podstatě všechno, co se kolem nich děje. Kromě zručnosti v novinářském řemesle, nastudování komunikačních teorií a přehledu o mediální scéně potřebují mít i odborné znalosti v ostatních oborech, o kterých referují. Ať už se tedy věnují politice, počasí, sportu, kultuře nebo čemukoliv jinému, musí se z velké části dovzdělat sami. Na škole si mohou otestovat formu, v praxi nabírají obsah. 

To vše jistě dává smysl vzhledem k širokému záběru novinářské profese. Proto taky studenti*ky žurnalistiky při škole absolvují stálé více (povinných) praxí, alespoň u nás v Brně. A proto se projevuje i snaha začínající novináře*ky úžeji specializovat, jak to mým magisterským kolegům nabízí v Praze, a to včetně zaměření na kulturní žurnalistiku. Zdá se tedy, že jsme na dobré cestě. 

Taneční publicistika ale v každém případě zůstává pozadu. Nečekaně. Na trénování recenzí totiž není čas. Žurnalistických žánrů je mnoho a přednost dostávají ty univerzálnější. Stačí si zpracovat pár reportáží, stejný princip se pak překlopí na jiný obsah. Alespoň to je moje zkušenost. A ač si na svém studijním oboru mnohého vážím, nenápadné upozaďování tance a divadla za ostatní oblasti „serióznější“ žurnalistiky mě vždycky mrzelo. 

Vypadá to tedy, že kulturní publicisti*ky se nakonec musí spolehnout především na svou intuici a sebevzdělávání. Vystudovaní novináři*ky si doplňují chybějící vhled do uměleckého prostředí, publikující umělci*kyně a absolventi*ky tanečních oborů zase dohánějí žurnalistickou praxi. Je ale takový systém dlouhodobě udržitelný? 


Poznámka redakce: Tento text vznikl v rámci projektu Taneční kritika v evropském kontextu. Projekt je realizován za finanční podpory Evropské unie prostřednictvím Národního plánu obnovy a Ministerstva kultury.

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: