Registrace

Performativní přednáška aneb Postavení mimo hru

Performativní přednáška Strachy začíná zdánlivě nevinně. Filosofka Alice Koubová stylizuje svůj vstup jako hostovskou přednášku či konferenční příspěvek, což zpočátku působí jako parodické zesměšňování akademických stereotypů, zvyklostí a pravidel, o nichž všichni tušíme, že jsou pošahané, ale hrajeme tu hru dál. Slyšíme dobře známý jazyk, který hraje na objektivitu, odbornost, distanci. Jenže tahle forma je návnada – a zároveň rozbuška. Jakmile se publikum „usadí“ v očekávatelném rámci, začne se všechno postupně rozpadat. Přednáška se proměňuje v dění a publikum je postupně konfrontováno s negací bezpečné vzdálenosti a dělicí čáry mezi představením a divákem (diváci jsou ostatně usazeni na jevišti). Dochází ke kritickému zhroucení objektivity a nepozorovaně vzniká metaúroveň, na níž se filosofka spolu s tanečnicí Miřenkou Čechovou za aktivní účasti publika snaží dobrat toho, jak fungují titulní strachy v situacích, kdy jsme donuceni hrát hru, jejíž pravidla určil někdo jiný.

Foto: Zuzana Lazarová.
Foto: Zuzana Lazarová.

Performativní přednáška je sabotáž formy zevnitř. Nabízí myšlenku, že poznání není sterilní, ale tělesné. Že emoce jsou způsob, jak myslet. Nehraje si na neutralitu. Je to forma, která přiznává vlastní rámec – a tím ho zároveň rozkládá. Není to přednáška s „uměleckými vstupy“ ani divadlo s edukativním rámováním. Je to útvar, který vzniká mezi: mezi jazykem a tělem, mezi myšlenkou a akcí, mezi performerkou a divákem. V tom je radikální.

Ani divák nemá pevné místo, nemá zaručený odstup. Jako diváci si brzy uvědomíme, že se tahle přednáška netýká jen toho, co se děje na jevišti. Týká se i nás, mě – mé vlastní pozice, mé ochoty přistoupit na hru, mé potřeby se před ní schovat. Dramatický trojúhelník Stephena Karpmana (oběť, pronásledovatel, zachránce), který performerky tematizují, zde není jen teoretickým nástrojem – je pastí. Na podlaze je vyznačen výstražnou páskou, fyzicky omezuje pohyb. Ale ještě víc omezuje vnitřní prostor, kde si člověk chce říct: tohle se mě netýká. Zásadní otázka, která z téhle zkušenosti vychází, zní: proč jsme tak silně připoutaní ke vzdálenosti? K představě, že „my“ jsme pozorovatelé, že myšlení může být „čisté“, „nezúčastněné“? Performativní přednáška tuhle iluzi rozkládá. Mluví jazykem, který se láme. Hlasem, který se mění. Tělem, které odporuje řeči. Všechny jistoty mizí. A to je dobře.

Strachy tematizují strach – ne jako psychologický jev, ale jako společenskou sílu. Jako mechanismus, který strukturuje vztahy, určuje role, formuje očekávání. A to nejen v uměleckém školství nebo akademickém prostředí, odkud si performerky zjevně berou materiál. Týká se to všech mezilidských vztahů, ve kterých se přeskakuje mezi rolí zachránce, oběti a viníka klidně i během jediné situace. Stejně neúprosně ale tahle forma rozkolísává pozici diváka. Najednou už to není „oni tam a my tady“. Strach se stává hybnou silou situace a my v ní nejsme pozorovateli, ale spoluúčastníky. Vlastně nevím, kdy se to stalo – a právě to je symptomatické. Nejde o zvrat, ale o plíživé znejistění. A znejistění je podezřelé.

Představení jako Strachy umí odhalit i to, jak na ně reagujeme. I cynismus je obranná strategie, i tělo klame nebo zrazuje: umíme se navenek jevit jinak, než odpovídá našemu vnitřnímu prožívání. O tom vědí svoje v poslední době muži, kterým se tak dlouho říkalo, že kluci nepláčou, až je pobídka k tomu, aby se svých citů nebáli a nezdráhali se je projevovat, zastihla úplně bezbranné. Častou reakcí je, že se v takové emocionální schizofrenii zakopávají ještě hlouběji, což nejspíš souvisí se všeobecnou re-konzervativizací posledních let. Také jsem si vědom bezmoci jazyka a sahám k cynismu, když tomu soukromě říkám „emocionální trumpismus“.

Inzerce

Náš svět se stále zřetelněji znovu upíná ke konzervativním hodnotám – stabilita, jistota, návrat k „normálnosti“. Jenže s tím se vrací i rigidní rámce, tlak na přehlednost a srozumitelnost. I při hraní rolí. Kdo je příliš rozkolísaný, příliš nečitelný, je vyloučen. O emocích se sice „má“ mluvit, ale uhlazeně, klidně. Emoce se „smějí“, ale jen pokud zůstávají v mezích. Kdo nezvládá svoje zranění stylizovat, kdo nedokáže truchlit v ústraní nebo se svěřovat nonšalantně a věcně, je přehnaný, hysterický, neprofesionální. A někdy rovnou nebezpečný. Také to se vejde do vymezení „pojmu“ emocionální trumpismus: svět, který si žádá cit, ale nesnese slabost; svět, kde se autenticita nosí jako značka, ale skutečná zranitelnost vzbuzuje paniku.

Performativní přednáška tenhle rámec rozbíjí. Ne nabídkou odpovědí, ale tím, že nás přinutí zažít rozpor: mezi tím, co víme, a tím, co cítíme. Mezi tím, co říkáme, a tím, co z nás vychází, když už nemůžeme předstírat odstup. A právě v tom je její síla. A taky aktuálnost. Možná je špatně položena otázka, jestli je to ještě divadlo. Strachy nás nutí začít přemýšlet, proč tolik toužíme po formách, které nás chrání před vlastním zasažením. Co když právě to nepohodlné postavení mimo hru, které performativní přednáška nabízí, je to, co opravdu potřebujeme zakusit bezprostředně?

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Zajímá vás celý článek?

Každý článek vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.