Jsem si vědom toho, že se nacházíme ve složité situaci a že je zde eskalující epidemický problém. Nesouhlasím však s tím, že je to důvod rezignovat na etické a jiné otázky s tím spojené. Divadlo hrajme buď pro všechny, anebo vůbec! Současný model vládních opatření je nejenom nesmyslný, ale taky zlovolný. Nesmyslný proto, že jako podmínky přístupu ke kultuře požaduje potvrzení o očkování nebo o prodělání nemoci, ale jak víme, ani jedno, ani druhé nezaručuje, že se dotyční nemůžou nakazit nebo že virus nešíří. Tytéž podmínky pak zároveň neplatí pro personál divadla a účinkující umělce, těm stačí test. A tak se nám ve výsledku ve stejném prostoru shromáždí skupina lidí, která je jak potenciálně infekční, tak ohrožená. Zlovolný je ten model proto, že si je toho všeho vědom, a přesto trvá na ostrakizaci jen vybrané skupiny, neočkovaných, u nichž se netají, že jim chce co nejvíc znepříjemnit život.
Dalším bodem, který je potřeba navzdory vážné situaci odsoudit, je nátlak na očkování ze strany divadel a souborů. Jakkoli by zmíněné razítko, rozuměj QR kód, potvrzující absolvovaný zákrok, usnadnilo nejspíš práci všem, není nikterak možné je vynucovat. Vakcinace je totiž vzhledem k jakémukoli divadelnímu povolání naprosto indiferentní a k výkonu zaměstnání nemá žádný relevantní vztah. V Národním divadle však přesto údajně probíhá na očkování enormní tlak (podle slov lidí, kteří v této instituci pracují). Jak je tomu v divadlech jiných, mi není známo. Pokud zbývá někdo, kdo mu ještě odolává, je prý odsouzen k neudržitelné alternativě hradit si nákladné testy ze svého. Ano, může se očkovat, stejně jako mohl člověk v minulých dobách vstoupit do strany anebo se dát rozvést s rasově nekompatibilním partnerem, aby měl klid. To ale přece neodpovídá naší intuici ohledně svobodné volby. A nejde o nevkusné a neadekvátní srovnání. Neporovnávám válečné hrůzy s dnešní dobou, nýbrž principy nátlaku na „svobodné rozhodnutí“. A ty se ve světle nových okolností, ve jménu nově vyhlášeného dobra, mohou zdát sice ospravedlnitelné, ale jsou stále tytéž. Takový nátlak, byť by třeba vedl k obecnému blahu, je nutno z principu odmítnout. Je známkou něčeho nebezpečnějšího, než jsou možné následky epidemie: nezpochybnitelného dogmatu o tom, co je dobré. Ať už si tedy o zdravotních rizicích a společenské odpovědnosti myslíme cokoliv, je nátlak na očkování ze strany divadel a souborů neospravedlnitelný a nadto nepatřičný.
Naprosto absurdním shledávám požadavek na divadla, aby zmíněné dokumenty o (iluzorní) bezinfekčnosti kontrolovala. V momentě, kdy se ve veřejném prostoru takto prohodí role a politici hrají divadlo, zatímco divadla plní funkci zdravotní policie, dochází k chaosu a rozpadu řádu. Když složky společnosti neplní sobě svěřené úkoly, je ochromena schopnost efektivně jednat, jak věděl už Platón v Ústavě. A schopnost efektivně jednat je pro společnost zvláště v dnešní situaci docela žádoucí. Vždy jsem si prostě myslel, že divadlo slouží veřejnosti určitým způsobem. Na tuto službu – kulturu, má mimo jiné podle Listiny základních práv a svobod každý nárok. Nyní se však můžete v Národním divadle i očkovat. Naše první scéna tak předběhla svou dobu a zavedla doposud neznámou kategorii „totální autentické performance“. Hlásí se zřejmě k nehynoucímu odkazu absurdního divadla a vychází vstříc lidovému vkusu, jenž požaduje reality show. Pokud odmítačům očkování chybí úcta ke zdraví, chybí Národnímu divadlu úcta ke kultuře. Nabídkou očkování totiž nepřispívá k plnění sobě vytyčeného úkolu, zato odhaluje, že je především politickou služkou.
Neznám recept na řešení současného stavu. Osobně bych byl pro, aby se o rizicích pravdivě informovalo a nechalo na lidech, jak s informacemi naloží. Samozřejmě s odpovědností, kterou to přináší. Co se kultury týče, uvítal bych, kdyby se divadla proti nebezpečnému vměšování spojila a jednohlasně je odmítla (podobnou výzvu uveřejnilo např. hudební divadlo Ze:Mě, které se proti vládním krokům vymezilo pod heslem #NekulturníKultura). Epidemie totiž jednou pomine, my tady ale budeme muset dál žít spolu. A společnost se neregeneruje tak rychle jako lidský organismus. Jenže panuje strach. Demokratická podmínka pravdivých informací selhává, v záplavě čísel, názorů a bludů už si nikdo není jistý, co je a co není relevantní. Za poslední více než rok se tady navíc podařilo vytvořit atmosféru strachu, nejistoty a zmatenosti, což jsou jedy, které společnost rozežírají, ne kameny, na nichž postavená by mohla epidemii důstojně zvládnout. A tak nezbývá – ač nejsem Zola – než apelovat na jednotlivce, jejich souhrn koneckonců společnost tvoří a kulturu uchovává. Slušnost, rozumnost a úcta ke svobodě se nakonec vyplatí všem.
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero