„Mám tři problémy: kapitalismus, patriarchát a otázku, jak je možné, že nás umění nedokáže zachránit.“
Kanadský choreograf Frédérick Gravel odlupuje jednotlivé vrstvy vlastní duše, aby obnažil své strachy a vypustil netvora hamižnosti v jevištním sólu, v němž se odhaluje až na dřeň. Jeho plynulé přechody mezi tancem, zpěvem a terapií, kterou si sám ordinuje, doprovází rocková skupina, jež zůstává v pozadí, zatímco on se potýká se svými emocemi v záři reflektorů. V elektrizujícím vystoupení přetváří úzkost v upřímný pokus o navázání nového spojení se světem. Hledá přesah a rituál, který mu bude dávat smysl. Pokouší se čelit světu a znovu se s ním propojit.
Frédérick Gravel není na pódiu žádným nováčkem, ale poprvé vystoupí jako sólista. Se svým tancem, kytarou a třemi hudebníky, kteří mu poskytnou doprovod, se chystá vzbudit pozdvižení, ale také se otevřít tichu. „Vždycky si kladu otázku: Co jako společnost a jako jednotlivci vlastně činíme v prostoru, kde se odehrává performance? Divák si neustále něco představuje, vnímá, projektuje. Je to v jádru lidské – a mě to jako choreografa motivuje. Tanečník prochází nejrůznějšími jevištními událostmi a na konci je celý zpocený, nepochybně v jiném rozpoložení než na začátku. Dobrovolně se vystavuji této cestě, která není cestou kontroly, ale opuštěnosti. To je to, co mě zajímá, co mě děsí.“
Frédérick Gravel absolvoval studia na fakultě tance UQAM (Université du Québec à Montréal) s diplomovou prací na téma „Role tanečníka v demokratické společnosti“. Choreograf, tanečník, hudebník a světelný designér Gravel působí na montrealské scéně již patnáct let. Strukturu choreografie obrací vzhůru nohama a svá díla obohacuje o nejrůznější prvky z rocku a performativního umění. V roce 2010 se připojil k souboru DLD jako tvůrčí spolupracovník a v roce 2018 byl jmenován jeho uměleckým ředitelem.
Jeho inscenace – Gravel Works (2009), All Hell is Breaking Loose, Honey (2010), Usually Beauty Fails (2012) a This Duet That We’ve Already Done (so many times) (2015), Some Hope for the Bastards (2017) a Fear and Greed (Strach a hamižnost, 2019) – se setkaly s mimořádně pozitivním kritickým ohlasem doma i v zahraničí. Společně s Étiennem Lepagem se podílel na vzniku Ainsi parlait… (2013) a Logique du pire (2016). V únoru 2015 se vrátil ke kabaretnímu stylu v prostoru Usine C, kde představil Cabaret Gravel se dvaceti hostujícími umělci včetně Dear Criminals a Molinari Quartet. Jeho díla vznikají v úzké spolupráci se všemi členy Grouped’ArtGravelArtGroup/GAG, proměnlivého souboru tanečníků a hudebníků aktivně zapojených do tvůrčího procesu. Gravel se stále více věnuje pedagogické činnosti, pravidelně vede tvůrčí workshopy a vyučuje na divadelní škole CÉGEP du Saint-Hyacinthe, na Université du Québec v Montrealu a na montrealské l’École de danse contemporaine. Je také členem Circuit-Est centre chorégraphique.
Festival nabízí až do 16. října výstavu současného umění šesti desítek umělců ve velkorysých prostorech bývalého sportovního centra Erpet Smíchov, divadelní představení, performance, komentované procházky a prohlídky. O závěr festivalu se postará zpěvačka Tonya Graves s kapelou.
Kompletní program festivalu 4 + 4 dny v pohybu a informace o cenách vstupenek či registracích zdarma naleznete na www.ctyridny.cz.
Zdroj: 4+4 dny v pohybu
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr