420PEOPLE zahájí novou sezónu představením Package
zprávy
PACKAGE je nadčasový site-specific projekt, fyzické divadlo nabité energií, propojující výstupy taneční, herecké, hudební a horolezecké s širým nebem, prostorem Národní třídy, budovou Nové scény a lidmi kolemjdoucími… „Package má nápad, výraz, atmosféru a vnitřní magii…Dokonale totiž funguje. V uspěchaném prostředí Národní třídy a centru Prahy téma pracovního nasazení, neuróz, stresů, šílenství, výborně rezonuje.“ (Markéta Faustová, Taneční zóna) – „Tímto způsobem by dnešní umění mělo pracovat.“ (Marie Novotná, StudentPoint.cz). Představení je určeno pro 12 tanečníků-herců, 2 hudebníky a horolezce.
Inscenaci vytvořil choreograf a režisér Shusaku Takeuchi pro svou skupinu Bodytorium v Nizozemí v roce 1993, o dva roky později získal za projekt ocenění Sonia Gaskell Award. V řadě verzí, vždy přetvořených pro dané prostření, byla tato inscenace reprizována na různých místech světa – tančilo se v amsterodamských docích, na moskevském Rudém náměstí – vloni poprvé i u nás na Národní třídě. Pražská verze Package je inspirována depresemi lidí v kancelářském prostředí, nekonečností jejich práce, ale také jejich sny a fantaziemi, které nelze kontrolovat.
Shusaku Takeuchi studoval malířství, sochařství a grafické umění na Univerzitě v Osace (1968–1971). V roce 1972 vycestoval do Evropy a usadil se v Holandsku. Spolupracoval například s tanečníky Butho Eiko & Koma, s argentinským choreografem Graziellem Martinesem, Jango Edwardsem a dalšími. V roce 1974 založil vlastní skupinu, která kombinovala prvky vizuálního umění, výrazového divadla, pantomimy a tance. Z této skupiny se později stává Shusaku & Dormu Dance Theater. V těchto letech byl Shusaku velmi ovlivněn moderním uměním. Se svojí skupinou odehrál řadu představení po celé Evropě, od roku 1980 také v zemích východní Evropy (Maďarsko, Polsko, Rusko – jeho skupina dostala jako první ze západu oficiální povolení k vystoupení na Rudém náměstí).
Od 80. let začíná experimentovat s dalšími uměleckými směry: kombinuje výrazové divadlo se světem počítačů, zvukových efektů a virtuální reality. Jeho specializací se stávají site-specific projekty na různých letních festivalech: Freiburg International Theater Festival, Summer Festival of Copenhagen a Kempnagel International Theater Festival v Hamburgu. I v dalších letech pokračuje s – již značně monumentálními – site-specific projekty: Floating Silhouettes z roku 1994, odehrávající se ve starém amsterodamském přístavu, představení pro „industriální mausolea”: Reservoir (1995) a Bolt (1997) v opuštěných amsterdamských docích. V roce 1999 choreografuje pro Nederlands Dans Theater 2 a v roce 2000 začíná svojí trilogii pro NDT 3 (Sight, 2000; Windage, 2001 a Land, 2002).
Od devadesátých let se Shusaku věnuje kromě režie a choreografie také pedagogické činnosti. Jeho krátký film Shelter (Útočiště) obdržel na Mezinárodním televizním festivalu Zlatá Praha v roce 2003 Studentskou cenu a cenu Český křišťál.
Video: http://www.youtube.com/watch?v=Hx0kmTlCCZA Zdroj: 420PEOPLE, foto Pavel Hejný
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?