420PEOPLE zahájí novou sezónu představením Package

420PEOPLE zahájí novou sezónu představením Package

420PEOPLE zahájí novou sezónu představením Package

Již podruhé zahajuje Nová scéna Národního divadla svou sezónu spolu se souborem současného tance 420PEOPLE. V posledním srpnovém, a prvních dvou zářijových dnech, tak znovu ožije prostor piazzety mezi budovami Národního divadla, a to představením Package.
PACKAGE je nadčasový site-specific projekt, fyzické divadlo nabité energií, propojující výstupy taneční, herecké, hudební a horolezecké s širým nebem, prostorem Národní třídy, budovou Nové scény a lidmi kolemjdoucími… „Package má nápad, výraz, atmosféru a vnitřní magii…Dokonale totiž funguje. V uspěchaném prostředí Národní třídy a centru Prahy téma pracovního nasazení, neuróz, stresů, šílenství, výborně rezonuje.“ (Markéta Faustová, Taneční zóna) – „Tímto způsobem by dnešní umění mělo pracovat.“ (Marie Novotná, StudentPoint.cz). Představení je určeno pro 12 tanečníků-herců, 2 hudebníky a horolezce.
Inscenaci vytvořil choreograf a režisér Shusaku Takeuchi pro svou skupinu Bodytorium v Nizozemí v roce 1993, o dva roky později získal za projekt ocenění Sonia Gaskell Award. V řadě verzí, vždy přetvořených pro dané prostření, byla tato inscenace reprizována na různých místech světa – tančilo se v amsterodamských docích, na moskevském Rudém náměstí – vloni poprvé i u nás na Národní třídě. Pražská verze Package je inspirována depresemi lidí v kancelářském prostředí, nekonečností jejich práce, ale také jejich sny a fantaziemi, které nelze kontrolovat.

Shusaku Takeuchi studoval malířství, sochařství a grafické umění na Univerzitě v Osace (1968–1971). V roce 1972 vycestoval do Evropy a usadil se v Holandsku. Spolupracoval například s tanečníky Butho Eiko & Koma, s argentinským choreografem Graziellem Martinesem, Jango Edwardsem a dalšími. V roce 1974 založil vlastní skupinu, která kombinovala prvky vizuálního umění, výrazového divadla, pantomimy a tance. Z této skupiny se později stává Shusaku & Dormu Dance Theater. V těchto letech byl Shusaku velmi ovlivněn moderním uměním. Se svojí skupinou odehrál řadu představení po celé Evropě, od roku 1980 také v zemích východní Evropy (Maďarsko, Polsko, Rusko – jeho skupina dostala jako první ze západu oficiální povolení k vystoupení na Rudém náměstí).
Od 80. let začíná experimentovat s dalšími uměleckými směry: kombinuje výrazové divadlo se světem počítačů, zvukových efektů a virtuální reality. Jeho specializací se stávají site-specific projekty na různých letních festivalech: Freiburg International Theater Festival, Summer Festival of Copenhagen a Kempnagel International Theater Festival v Hamburgu. I v dalších letech pokračuje s – již značně monumentálními – site-specific projekty: Floating Silhouettes z roku 1994, odehrávající se ve starém amsterodamském přístavu, představení pro „industriální mausolea”: Reservoir (1995) a Bolt (1997) v opuštěných amsterdamských docích. V roce 1999 choreografuje pro Nederlands Dans Theater 2 a v roce 2000 začíná svojí trilogii pro NDT 3 (Sight, 2000; Windage, 2001 a Land, 2002).
Od devadesátých let se Shusaku věnuje kromě režie a choreografie také pedagogické činnosti. Jeho krátký film Shelter (Útočiště) obdržel na Mezinárodním televizním festivalu Zlatá Praha v roce 2003 Studentskou cenu a cenu Český křišťál.

Video: http://www.youtube.com/watch?v=Hx0kmTlCCZA Zdroj: 420PEOPLE, foto Pavel Hejný

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: