Umělecké uskupení Tantehorse se představuje v roli kurátora, iniciující kritický dialog mezi tvůrci tanečního divadla a veřejností, v sérii projektů zastřešených pod názvem Emergency Dances. Jedná se o sérii tanečních děl pohybujících se na hranici tance a aktivismu, performance a experimentu, komunikující palčivá témata současnosti. První z večerů se nese v duchu tématu Patologie médií, uskuteční se v premiéře 25. září 2019 v Paláci Akropolis. Představí díla choreografek Johany Pockové a Sabiny Bočkové s dílem nazvaným Jáma Lvová a choreografii Denisy Musilové pro dvě tanečnice, nazvanou Ententiky.
Denisa Musilová vytvořila dílo na hranici reality show a experimentu vytrvalosti, zabývající se nemocí nazvanou Headline Stress Disorder, kterou způsobuje extrémní sledování mediálních zpráv, vytvářejících psychickou a fyzickou zátěž na jedince. Choreografka pro své performerky Annu Benhákovou a Ivetu Krmelovou připravila simulaci stresové aktivity, která se bude odehrávat v přímém přenosu, částečně on-line a částečně přímo před zraky diváků. Tanečnice poběží 10 kilometrů dlouhou trať, jejich běh bude on-line streamován do divadla a zakončen přímo na jevišti, kde vznikne následná choreografie.
Jáma Lvová Johany Pockové a Sabiny Bočkové se zabývá postavením člověka v mediálním prostoru. Choreografky a zároveň performerky se stávají ztělesněním fyzických a vizuálních symbolů mediálního prostoru a zkoumají jeho emocionální tlak na pozorovatele, konzumenta.
„Jsou to urgentní choreografie, vycházející z určitého hraničního stavu jedince, z okamžiku emergency. Svým zpracováním a intenzitou sdělení nenechávají diváka chladným, nutí ho k osobní angažovanosti. Tanečnice jsou ve stavu ,pohotovosti‘, říká o prvním díle série Emergency Dances I. Miřenka Čechová, tentokrát v roli taneční kurátorky. Ta si ke spolupráci přizvala filosofku Alici Koubovou, která je odbornicí na filosofii performance, jež povede s umělkyněmi a diváky následnou diskusi. Jejím cílem je povzbudit diváky k vlastnímu uvažování a rozšířit jejich horizont chápání tanečního divadla.
V posledních třech letech se soubor Tantehorse zaměřuje na projekty propojující angažovaná společenská témata se současným tancem a divadlem, a to jak v divadelních, tak i nedivadelních prostorech, které tím zviditelňuje. Stěžejním pro Tantehorse je vedení kritického dialogu mezi umělci a veřejností a umělecký rozvoj mladých tvůrců, zabývajících se kritickou reflexí umění ve společnosti. Tantehorse nadále vytváří projekty v netradičních divadelních formátech (jako např. Osudety, !O! – Family Therapy, Momentum…), iniciuje dialog mezi tanečníky a výtvarníky konceptuálního a angažovaného umění a pokračuje v laboratorní lince zkoumající hranice fyzického, tanečního a experimentálního divadla.
Zdroj: Tantehorse z.s.
Aktivistický tanec v Paláci Akropolis
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Zahrada, velký stůl a zmrzlina aneb Jak to dělají v ALTĚ. Rozhovor s mládím, které převezme zodpovědnost
rozhovory -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze -
Juniorský soubor NdB2 přináší svěží vítr. Umí jít do hloubky, ale ne vždy se to daří
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 2 dny
Roman Zotov-Mikshin
O naší nové práci vím svoje - rozhodně si nemyslím, že nemá prostor k vylepšení, nacházíme se na ploše experimentálního…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 5 dny
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
před 11 dny
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 19 dny
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
před 19 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 22 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
Marie Puchernová
Milý Romane, děkuji za Vaši reakci na mou recenzi i debatu, která kolem ní vznikla pod Vaším facebookovým příspěvkem.…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr