Alenka v říši divů Christophera Wheeldona míří před Vánocemi živě do kin

Alenka v říši divů Christophera Wheeldona míří před Vánocemi živě do kin

Alenka v říši divů Christophera Wheeldona míří před Vánocemi živě do kin

Balet pro celou rodinu britské provenience Alenka v říši divů z dílny choreografa Christophera Wheeldona bude přenášena z Londýna do českých kin živě 16. prosince v rámci cyklu přenosů Balet v kině. Vedle přímého přenosu z Královského baletu (Royal Ballet), který uvedou 16. prosince ve shodném čase od 20:15 pražské Bio Oko a dalších celkem patnáct mimopražských kin, mezi nimiž nechybějí stálice jako brněnská Scala, Bio Central v Hradci Králové, kopřivnické kino Puls či kino Centrum Panorama ve Varnsdorfu, proběhne i záznam tohoto baletu těsně před Vánocemi 21. prosince v Ostravě či Jablonci nad Nisou.
V roli Alenky vystoupí oproti plánované a v současnosti zraněné brunetce Lauren Cuthbertson, která se stala vzorovou představitelkou této role, plavovláska Sarah Lamb, která tuto pohádkovou postavu alternuje. Autorský celovečerní balet na motivy světoznámé knížky Lewise Carrolla, který postavě Alenky a jejím dobrodružstvím kdysi vdechl život, je výpravnou podívanou, která počítá s rodinným publikem včetně nejmladší generace diváků, kteří jsou zvyklí spíše na zázraky světa vynalézavé kinematografie a počítačových her. Jak se ale ukazuje v praxi i u nás, živé divadelní představení technické zázraky obvykle předčí. Alenka v říši divů je ikonickou literaturou, i proto má v Británii její baletní zpracování tak obrovský úspěch.
Když se v únoru 2011 konala světová premiéra celovečerního baletního představení Alenky v říši divů v Královské opeře v Londýně, pro Královský balet to byl po více než dvaceti letech zcela nový autorský baletní počin celovečerního formátu a málokdo asi čekal tak velký úspěch mladých autorů – choreografa Christophera Wheeldona a skladatele Jobyho Talbota. Mladí tvůrci mají svoji fantazii a invenci zřetelně ovlivněnou filmovým médiem a při baletní adaptaci nesmrtelné předlohy spojili své tvůrčí síly s divadelním scénografem Bobem Crowleym. Výsledkem je úchvatné, barevně pompézní, filmovými a světelnými triky prodchnuté fantazijní dílo, kterým Wheeldon vykročil daleko za zdánlivě pevně ohraničené hranice tradiční divadelní scény. A podařilo se mu navíc to zcela nejzásadnější: učinil balet srozumitelnou a zábavnou podívanou i pro nejmenší diváky a zpřístupnil baletní umění co nejširšímu publiku. Navíc jako vizionář vytvořil dílo, které znamenitě využívá i možností přímých přenosů na plátnech kin – ať už vlastními triky, smyslem pro detail i samotnými baletními čísly včetně sborových scén a prací s rekvizitami. Jde tedy jednoznačně o balet 21. století. Videoukázka je ke zhlédnutí zde.

Rodinná inscenace Divácky rodinný charakter Wheeldonovy Alenky v říši divů spočívá v  propojení baletního umění se zábavními a imaginativními prvky. Klasická baletní čísla jsou spojena s fragmenty moderního tance a Wheeldon se jako mladý suverénní tvůrce nebojí ani žánrových výstupů využívajících různých uměleckých odkazů a čerpajících z komiky, nebo dokonce i parodie. To vše Carrollova říše divů zcela lehce absorbuje – jde o ráj věčných snílků a malých i velkých milovníků pohádkové fantazie. Wheeldon se tak snažil zachovat stejnou hravost, jakou má samotné literární dílo, pracuje také s momenty vizuálních překvapení, např. hned v prvním dějství, v němž se odpolední zahradní slavnost mění ve chvíli, kdy u některých hostů Alenka zcela nečekaně v zadních partiích kalhot objeví králičí ocásky. Přechod ze skutečného světa do pohádkového je tak zcela plynulý a plný humoru. Wheeldon pracuje s divadelním časem, příběhem i dějovou přeměnou postav i s využitím filmových projekcí a světelných triků.
Kromě ústřední postavy Alenky jsou další hlavní protagonisté obsazeni do dvojrolí. Nejde pouze o zdůraznění významu Alenčina snění, ale i o praktický postup jevištní realizace tváří v tvář většímu počtu postav i jednotlivých obrazů. Na baletní soubor jsou tedy kladeny i jisté nároky činoherního herectví a schopnost vžívat se rychle do nové role.
V roli Alenky střídavě tančí Lauren Cuthbertson a Sarah Lamb. Lauren byla tehdy pro Wheeldonovu baletní adaptaci do ústřední role Alenky přímo vybrána. Nyní měla znovu vystoupit i na tomto prosincovém živém přenosu, ale pro zranění muselo být zrušeno. Diváci tedy uvidí její o něco málo starší vrstevnici Sarah, která Alenku alternuje. Obě primabaleríny pomalu směřují k profesnímu zenitu svých uměleckých možností. Sarah Lamb se v této sezoně Baletu v kině objeví také v záznamu dalšího Wheeldonova tvůrčíno počinu, Zimní pohádky. Délka přenosu je 175 min včetně přestávky. Participující kina:

16. prosince 20:15 – přímý přenos
Brno – kino Scala
Břeclav – kino Koruna
Domažlice – kino Čakan
Frýdek-Místek – kino Vlast
Havířov – kino Centrum
Hradec Králové – Bio Central
Humpolec – kino Humpolec
Kopřivnice – kino Puls
Olomouc – kino Metropol
Praha – Bio Oko
Rýmařov – kino Rýmařov
Semily – kino Jitřenka
Sušice – kino Sušice
Šumperk – kino Oko
Uherské Hradiště – kino Hvězda
Varnsdorf – kino Centrum Panorama Záznamy
21. prosince 16:00 – Jablonec nad Nisou – kino Radnice
21. prosince 16:00 – Ostrava – kino Art Oficiální stránky projektu Balet v kině: www.baletvkine.cz, o přenosech alternativního obsahu do kin nyní na jednom místě: www.vicnezfilm.cz a www.facebook.com/vicnezfilm Zdroj: Balet v kině

Témata článku

Tanec