As Long As Holding Hands: česká premiéra v mezinárodní koprodukci na festivalu TANEC PRAHA 2015
zprávy
V novém projektu, který vznikl během rezidencí v Bruselu, Roubaix, Praze a Umeå, se zabývají tvůrci archetypálním tématem umělců – láskou. „Dva lidé, dvě těla, dvě samostatné identity bojují o lásku a zkoumají hranice pokory a ztráty identity, závislosti a sdílení, upřímnosti a předstírání, lásky a nenávisti. Snažíme se konfrontovat představy o ideálním vztahu s realitou toho, co znamená skutečně budovat romantický vztah, a přetavujeme je do expresivních tělesných obrazů,“ přibližují svůj přístup Tereza Ondrová a Peter Šavel.
V harmonii i nesouhlasu, ladně i neohrabaně, s humorem i vášní, se společně s diváky vydávají na cestu vztahy. Každá zdánlivě bezvýchodná situace jim je impulsem k vracející se otázce: „Chceš mě stále ještě držet za ruku?“
Projekt je součástí dlouhodobé koncepce festivalu TANEC PRAHA, v rámci které podpoří každoročně vždy jedno české představení, které získá jedinečnou možnost uvést svou premiéru v rámci festivalu. Po loni podpořené Spitfire Company a předloňské inscenaci Barbory Látalové Karneval zvířat je As Long As Holding Hands třetím projektem této koprodukční řady, kterému Tanec Praha poskytuje mimo uvedení premiéry především kontakty a pomáhá zprostředkovat mezinárodní partnery. Mimo jiné se i proto stali Tereza s Peterem tvářemi celé letošní kampaně s mottem Za vaše představy neručíme a můžete je tak potkávat téměř na každém kroku.
Duo Šavel – Ondrová se představilo vloni svým prvním společným projektem Boys Who Like To Play With Dolls, který se stal součástí prestižního výběru TOP20 Priority Companies 2014 sítě Aerowaves a byl uveden například v New Yorku, Aténách, Umeå, Kostromi, Nitře a dalších městech. Oba tvůrci patří k vůdčím osobnostem evropské taneční scény: Peter Šavel je absolventem prestižní evropské školy současného tance P.A.R.T.S. v Bruselu a rezidenčním umělcem Národního choreografického centra Charleroi Danses, Tereza Ondrová patří k úspěšným českým tanečnicím (Tanečnice roku 2010) a choreografkám (Cena Sazky za Objev v tanci 2005, Cena za Taneční inscenaci roku 2012 i 2014 – vše se souborem VerTeDance).
Českou premiérou vyvrcholí série mezinárodních koprodukcí zapojujících české tanečníky, hudebníky či designéry, které letos vznikly také díky spolupráci s Plzní 2015 – Evropským hlavním městem kultury.
První z nich, Licking the Dust v choreografii japonského umělce Yukio Suzukiho měla premiéru 9. června v Brně a bude k vidění i v Ostravě, Praze, Plzni, na zámku Kozel a v Nečtinech.
Druhou, s názvem news garden / private echoes vytvořil mnichovský choreograf Micha Purucker pro 10 českých tanečníků a 2 moderátory. Jeho choreografická instalace bude k vidění v posledním týdnu festivalu v Brně, Plzni a Praze.
Třetí koprodukce, Performativní biograf I a II spojila místní CreWcollective s holandským Studiem Zijspan a tím tanec a multimediální techniku v sérii site-specific projektů na Plzeňsku (Klatovy, DEPO2015 v Plzni, plzeňská Náplavka K světu., Nečtiny), ale i Praze a Hradci Králové.
Tereza Ondrová (CZ)
Tanečnice, pedagožka, choreografka, absolventka pražské HAMU. Jako osobitou interpretku ji ke spolupráci zvaly a zvou osobnosti a soubory v ČR – Jan Kodet, Lenka Ottová, DOT504, Mirka Eliášová, Peter Mika, Věra Ondrašíková aj. Stala se jednou ze zakladatelek souboru VerTeDance, s nímž rovněž spolupracují další osobnosti. Na České taneční platformě získaly VerTeDance ocenění Taneční inscenace roku již třikrát (2005: Tichomluva, 2012: Kolik váží vaše touha?, 2014: Korekce) a Tereza Ondrová byla v neposlední řadě oceněna i jako Tanečnice roku 2010 za svůj výkon v představení s Annou Polívkovou.
www.vertedance.org
Peter Šavel (SK)
Tanečník, choreograf a taneční pedagog, absolvent bakalářského programu na VŠMU v Bratislavě (pedagogika moderního tance) a P.A.R.T.S. (Performing arts research and training studios) v Bruselu. Jeho díla byla již čtyřikrát vybrána mezi prioritní díla prestižní sítě Aerowaves – v roce 2006 (One for you, two for me ve spolupráci se Stanislavem Dobákem), v roce 2012 (Much more than nothing, ve spolupráci s ME-SA), v roce 2013 (Boys Who Like To Play With Dolls, ve spolupráci s Terezou Ondrovou) a v roce 2014 (BAKKHEIA, pro BOD.Y). V současné době žije a tvoří v Bruselu, kde spolupracuje s choreografy Pierrem Droulersem a Salva Sanchisem a věnuje se vlastní tvorbě. Od roku 2014 je rezidenčním umělcem choreografického centra Charleroi Danses.
www.petersavel.com
Více informací na: www.tanecpraha.cz
Zdroj: Tanec Praha
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Zahrada, velký stůl a zmrzlina aneb Jak to dělají v ALTĚ. Rozhovor s mládím, které převezme zodpovědnost
rozhovory -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze -
Juniorský soubor NdB2 přináší svěží vítr. Umí jít do hloubky, ale ne vždy se to daří
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 2 dny
Roman Zotov-Mikshin
O naší nové práci vím svoje - rozhodně si nemyslím, že nemá prostor k vylepšení, nacházíme se na ploše experimentálního…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 5 dny
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
před 11 dny
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 19 dny
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
před 19 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 22 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
Marie Puchernová
Milý Romane, děkuji za Vaši reakci na mou recenzi i debatu, která kolem ní vznikla pod Vaším facebookovým příspěvkem.…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr