Bakkheia – dancing on the edge setře hranice mezi tanečníkem a divákem

Bakkheia – dancing on the edge setře hranice mezi tanečníkem a divákem

Bakkheia – dancing on the edge setře hranice mezi tanečníkem a divákem

Ponec – divadlo pro tanec uvede 19. února v české premiéře novou inscenaci Petra Šavela (SK) s názvem Bakkheia. Ta obstála v silné mezinárodní konkurenci a byla zařazena do prestižního výběru dvaceti nejlepších děl sítě Aerowaves pro rok 2015. V dubnu bude reprezentovat Slovensko na festivalu Spring Foward v Barceloně. Bakkheia je společným dílem Češky Terezy Ondrové, Slovenky Soni Ferienčíkové a Maďara Gyuly Cserepese pod vedením jednoho z nejvýraznějších slovenských choreografů. Peter Šavel se zaměřil na tenkou hranici mezi společenskou normou a animalitou. Vytratila se již živočišnost zcela z našich životů? Šavel ji našel v extatických prožitcích nočních diskoték.
„Bakkheia je pro mě o ztrátě schopnosti vnímat a být empatický, a proto o ztrátě podstaty komunikace. Už déle se zamýšlím nad tím, jaké druhy komunikace vznikají mezi námi, když namísto tělesného kontaktu používáme víc a víc různá média. Bakkheia však není moralizováním či kritikou. Je jen přetransformováním těchto otázek. Jakousi utopií. Světem, ve kterém moje vlastní já naráží na hranice lidí okolo mě. Světem, kde každý mluví, ale nikdo neposlouchá,“ vysvětluje choreograf. Bakkheia vznikla na popud Soni Ferienčíkové, která v ní tančí. Vznikala nejprve jako hledání zpracování violoncellových suit od J. S. Bacha. V souvislosti s nimi se objevila otázka osamělosti a samoty. A s ní otázka, jak jsme dnes tělesně spolu? Jak umíme tělesně komunikovat, když mezi námi stojí smartphony a obrazovky laptopů? Jak se dnes dotýkáme?“ dodává Šavel.
Tato aktualizace antických bakchanálií s podmanivou hudbou a osvobozující pohybovou nespoutaností zaujala nejen diváky žilinského festivalu KioSK, na němž měla premiéru, ale i mezinárodní odbornou veřejnost. V konkurenci několika set přihlášených děl mladých choreografů z celé Evropy byla Bakkheia porotou vybrána mezi Aerowaves Top Twenty – 20 nejlepších děl sítě Aerowaves pro rok 2015. V dubnu se spolu s ostatními nominovanými představí v Barceloně na festivalu Spring Foward.
Tanečník, choreograf a pedagog slovenského původu Peter Šavel se postupně zabydluje v povědomí evropské taneční scény. V současné době žije a tvoří v Bruselu, kam odešel původně studovat školu P.A.R.T.S. „V Bratislavě jsem vystudoval pedagogiku moderního tance, učil jsem a pracoval na projektech. Bylo mi 22 a najednou jsem zjistil, že učím bez toho, abych sám prošel důkladnějším tréninkem a objevováním. Uvědomil jsem si, že v rámci mých zájmů a směřování se na Slovensku nemám kam posouvat. Našel jsem si tedy školu v Bruselu,“ vysvětluje Šavel své přesídlení.
Za sebou má úspěšné inscenace Much More Than Nothing nebo Boys Who Like to Play With Dolls ve spolupráci s Terezou Ondrovou, s níž připravuje i novou inscenaci As Long As Holding Hands, která bude mít premiéru 21. června na festivalu TANEC PRAHA 2015. Ve svých pracích propojuje humor a vážnost, matematicky striktní kompozici a expresivitu, muzikálnost a tanec. Rozpoznává společenské fenomény, překládá je do čistě fyzického slovníku a hledá cesty, jak s diváky sdílet aktuální prožitek.
Iniciátorem projektu Bakkheia je nezisková organizace BOD.Y – umělecké dítě slovenské tanečnice Soni Ferienčíkové, která se zaměřuje na tvorbu a produkci nových tanečních děl mladých slovenských umělců pracujících jak doma, tak v zahraničí. Zajímá se především o současný tanec spojující disciplíny performing arts, jakož i o taneční filmy, video art a site specific performance. Zároveň iniciuje vznik nových prací a je otevřené nápadům umělců ze všech dalších sfér. Zdroj: divadlo Ponec

Témata článku

Tanec