„Minkusův Don Quijote patří mezi nejoblíbenější, ale zároveň technicky nejnáročnější tituly klasického baletu. Svatební pas de deux či variace Basila s číšemi ze třetího jednání nebo variace Kitri z prvního jednání s diagonálou ‚sázených‘ piruet jsou skvělou a oblíbenou prezentací vysoké taneční techniky na baletních gala i soutěžních vystoupeních,“ přibližuje titul šéf souboru a choreograf Jiří Pokorný a dodává: „Diváci se vedle velkých tanečních výkonů ale mohou těšit také na romantický příběh i prvky humoru.“
„Balet Don Quijote je velmi temperamentní a výborně doplní repertoár našeho souboru. Je to skvělý a hodnotný protipól proti lyrickému Labutímu jezeru, romantické Šípkové Růžence či orientálnímu Korzárovi,“ pochvaluje si výběr titulu dlouholetý sólista, držitel Ceny Thálie a představitel hlavní mužské role, chudého lazebníka Basila, Richard Ševčík. „Musím přiznat, že je to můj nejoblíbenější klasický balet a Basil mou vysněnou rolí.“
Autorem hudebního nastudování je šéfdirigent Norbert Baxa. „Dirigování baletu je pro mě pokaždé malinko adrenalinová záležitost,“ přiznává Baxa, „je to úplně jiná disciplína než dirigování opery nebo koncertu. Z tohoto důvodu jsou ve větších divadlech dirigenti, kteří se vysloveně specializují na dirigování baletu a zároveň působí jako korepetitoři baletních souborů. Rozpoznání aktuální formy každého tanečníka a následné udání odpovídajícího tempa je někdy pro mě velmi obtížné. Minkusova hudba je jednoduchá ale nápaditá. Kromě samostatných tanečných výstupů se divák může spolehnout na hudebně vtipné vykreslení situace.“ Norbert Baxa nastudoval Dona Quijota již s baletním souborem Severočeského divadla v Ústí nad Labem v roce 2010 a byl také hostujícím dirigentem tohoto titulu ve Státní opeře v Praze.
Plzeňský Don Quijote se vydá vstříc svému dobrodružství ve scéně scénografa Daniela Dvořáka, jehož poslední inscenací, na které se v Plzni podílel, byla nedávno uvedená opera Věc Makropulos. Na ní spolupracovala také kostýmní návrhářka Dana Haklová. „Kostýmy k baletu Don Quijote jsem hodně konzultovala s Jirkou Pokorným,“ uvádí Haklová, „a vycházela z jeho choreografie. Asi největší změnou oproti známým klasickým verzím tohoto titulu bude kostým samotného Dona Quijota, který je v naší inscenaci inspirován spíše elegantními toreadory než ošuntělým rytířem. Novou tvář jsme se také snažili dát kostýmům dryád, které se zjevují Donu Quijotovi v jeho snu.“
Ústřední dvojici mladých milenců Kitri a Basila, jejichž lásku se snaží zmařit bohatý šlechtic Camacho, ztvární Mami Hagihara, Jarmila Hruškociová, Shiori Nirasawa, Karel Audy, Richard Ševčík a Gaëtan Pires. Jako Mercedes se představí Sara Aurora Antikainen nebo Afroditi Vasilakopoulou, charismatickým toreadorem Espadou bude v alternacích Justin Rimke, Vittorio Borio, Joshua Lee nebo Karel Audy, v rolích květinářek se objeví Abigail Jayne Baker, Kristýna Miškolciová, Victoria Svetlana Roemer a Kristina Kodedová. Do Dona Quijota se převtělí hostující Grzegorz Mołoniewicz, po jeho boku stane Mischa Alexander Hall nebo Richard Ševčík v roli Sancho Panzy.
Diváky i tanečníky oblíbený titul vídeňského skladatele, dirigenta a houslisty Ludwiga Minkuse byl poprvé uveden v choreografii Maria Petipy 26. prosince 1869 v Moskvě, v roce 1900 do Petipovy choreografie zasáhl Alexandr Gorsky, který rozšířil práci sboru a přidal několik sólových výstupů. Česká premiéra Dona Quijota se uskutečnila až v roce 1986 v Praze s Miroslavou Pešíkovou a Vlastimilem Harapesem v hlavních rolích, inscenace se udržela na repertoáru dlouhých 11 let. Plzeňská premiéra se odehrála před dvaadvaceti lety - 13. listopadu 1999.
Zdroj: DJKT
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr