Balet Louskáček a Myšák Plyšák v choreografii Petra Zusky bude mít v Národním divadle premiéru na začátku prosince

Balet Louskáček a Myšák Plyšák v choreografii Petra Zusky bude mít v Národním divadle premiéru na začátku prosince

Balet Louskáček a Myšák Plyšák v choreografii Petra Zusky bude mít v Národním divadle premiéru na začátku prosince

Balet Národního divadla připravuje první premiéru sezony 2015/2016 – Louskáček a Myšák Plyšák na hudbu Petra Iljiče Čajkovského a v choreografii Petra Zusky, uměleckého šéfa Baletu Národního divadla. Premiéra se uskuteční 3. prosince 2015 v Národním divadle.
Po jedenácti sezonách uvádění verze režiséra a choreografa Youriho Vàmose chystá Petr Zuska se sólisty a členy Baletu ND inscenaci úplně novou. Louskáček vznikl v roce 1892 na popud ředitele Carských divadel Ivana Alexandroviče Vsevoložského. Stejně jako Spící krasavice se zrodil z těsné spolupráce P. I. Čajkovského s baletním mistrem Mariusem Petipou.
V průběhu dvacátého století prošel balet řadou dramaturgických a choreografických proměn, vedle čistě klasických, tradičních přístupů se dočkal také mnoha současně pojatých interpretací. Choreograf a umělecký šéf Baletu ND Petr Zuska hledal mix těchto dvou aspektů. Originální pojetí, ale zároveň takové, které bude možno považovat za klasický balet.  „Tvůrců, kteří by toto splňovali, je méně než minimum. Určitý vlastní nápad na Louskáčka jsem nosil v hlavě už pěkných pár let, a tak jsem si řekl: Je čas,“ dodává Zuska.
Inspirován původní literární předlohu E. T. A. Hoffmanna Louskáček a Myší král vymyslel Petr Zuska vlastní příběh, jehož základními stavebními kameny jsou kouzlo, láska a humor. „V něčem je tak trochu převrácený, v mnohém dá se říci český. Přičemž respektuji Čajkovského nádhernou muziku, adaptuji se do základních rámů Petipovy zkratky a snažím se tu a tam dotknout symbolů a archetypů Hoffmanových a tím vytvořit v příběhu logiku i přesah,“ vysvětluje Zuska a svůj choreografický přístup charakterizuje slovy: „Jsou situace, scény a některé postavy, které se tomu vymykají, ale stěžejní ,louskáčkovské‘ pasáže jsou opřeny o slovník klasického baletu. To však neznamená, že nějaké choreografie přebírám z dřívějška. Všechno zde bude nové. I v rámci známých pas de deux a variací.“

Zdroj: Balet Národního divadla

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: