Balet Moravského divadla Olomouc uvede Othella
zprávy
„O inscenování baletního Othella jsem uvažoval již poměrně dlouho. Tato excelentní Shakespearova hra obsahuje vše, co choreograf a režisér taneční inscenace potřebuje. Děj dramatu je všeobecně známý – do popředí se dostává konflikt v jednání hlavních postav: Othellova žárlivost, Desdemonina nevinnost a Jagova prospěchářská nenávist,“ uvedl Robert Balogh. Příprava inscenace začala před více než rokem. „Obnášelo to nejen vytvořit scénář a scénosled, ujasnit si scénu a kostýmy, ale i připravit notový materiál. Vlastní zkoušení Othella pak začalo na sklonku minulého roku,“ přiblížil režisér a choreograf.
Na českých baletních scénách dosud Othella doprovázela téměř výhradně hudba Jana Hanuše, režisér olomoucké inscenace však zvolil doprovod gruzínského skladatele, dirigenta a hudebního pedagoga Mačavarianiho. „Vydal jsem se cestou hledání. Nejdříve jsem uvažoval o vytvoření choreografie na Verdiho hudbu. Instrumentální úpravy by však byly náročné. Jsem opravdu nadšený z hudby gruzínského skladatele Alexeje Mačavarianiho, která nepostrádá dramatičnost, ale i něžnost. Jsem zvědavý, jak na tuto veskrze nádhernou hudbu budou reagovat naši diváci,“ sdělil Balogh.
Mačavarianiho balet Othello měl světovou premiéru 27. listopadu 1957 v Tbilisi a o tři roky později se dočkal i filmové verze. „V Mačavarianiho hudbě se střídají plochy romantické, lyrické, a plochy plné strhujícího rytmu a drsných harmonií. A právě tyto dva naprosto odlišné hudební světy vytváří potřebný kontrast, napětí. Autor pracuje s plně obsazeným velkým orchestrem, o zajímavé barevné kombinace tu není nouze. Vnímavý posluchač jistě v Mačavarianiho hudbě objeví vlivy jeho na mezinárodním poli slavnějších kolegů, ať už se jedná o Chačaturjana, Prokofjeva, Ravela nebo Bizeta. I přesto lze určitě říct, že autor vytvořil hudbu efektní, zajímavou a posluchačsky jistě vděčnou,“ shrnul autor hudebního nastudování Petr Šumník.
Robert Balogh vytvořil pro novou inscenaci také libreto. „Mám velikou úctu k dílu Williama Shakespeara a jsem velmi rád, že jeho hry se dají relativně s úspěchem převést do taneční řeči. Samozřejmě výrazový slovník lidského těla je omezený a pro zachování sdělnosti celého představení muselo dojít k dílčím úpravám děje. Nicméně respektuji chronologii událostí a scén. Mimo hlavní tři postavy hraje důležitou roli i sbor, který se uplatní především v prvním jednání,“ upozornil Balogh.
V titulní roli se představí Damani Williams. „Jsem rád, že naší další premiérou bude právě Othello, a to i z toho důvodu, že titulní roli ztvární Damani Williams. Tento tanečník po angažování do našeho souboru technicky velmi vyzrál a má pro titulní roli všechny předpoklady a mou plnou důvěru,“ zdůraznil Balogh. Pro rodáka z britského Leicesteru je Othello jednou z vysněných rolí. „Je to pro mě velká čest a splněný sen, mít možnost zahrát si Othella. Jsem nadšeným příznivcem velkých klasických baletů a jako Angličan mám pro Shakespeara ve svém srdci speciální místo. Před zahájením zkoušek jsem se podíval na záznam inscenace Royal Shakespeare Company v divadle Globe. Nakoukal jsem také všechny baletní inscenace Othella, které jsem našel na internetu,“ uvedl Williams, který bude titulní postavu alternovat s Ivo Jamborem.
Intrikána Jaga ztvární Lukáš Cenek v alternaci s Paulem Oliverem. Pro Cenka je to po Rothbartovi z Labutího jezera či Crassovi ze Spartaka další výrazná záporná role. „Je velmi zajímavé tyto postavy ztvárňovat. Každý z nich je jinak záporný, má jiný charakter. Dá se s nimi skvěle pracovat, jsou to velmi plastické postavy a skýtají obrovské možnosti. To mě na nich baví. Když jsem si pro potřeby zkoušek přečetl Othella v překladu Martina Hilského, opět jsem se utvrdil v tom, jak je Shakespeare geniální autor. Vždy, když se vracím k některému jeho dílu, objevím nové věci,“ sdělil Cenek.
Kostýmy vytvořil Roman Šolc a scénu Baloghův dlouholetý spolupracovník Eduard Přikryl. V historii Moravského divadla jde o druhé uvedení baletu Othello. V prosinci 1992 měla premiéru inscenace Jiřího Kyseláka, kterou doprovázela hudba zmíněného Jana Hanuše.
Zdroj: MDO
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 41 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 43 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 44 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 45 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 59 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 61 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?