V Ostravě měla inscenace složená ze dvou choreografií premiéru v listopadu 2019 a letos 25. května ji soubor baletu NDM pro místní diváky odehraje naposledy. Na přehlídce Balet 2019 za ni získal cenu za nejlepší kolektivní výkon. Rita Pires a Koki Nishioka obdrželi za sólové výkony širší nominace na Cenu Thálie v roce 2020. „Pozvání do Izraele si velmi považujeme, je to pro nás čest a zároveň jasný důkaz toho, že náš soubor má špičkovou úroveň a skvělé reference,“ říká šéfka souboru Lenka Dřímalová. „Izraelské publikum je velmi náročné, vždy vyžaduje to nejkvalitnější. Balet NDM rozhodně patří k nejlepším a já jsem moc rád, že se nám podařilo tento soubor do Izraele přivézt,“ potvrzuje ředitel Českého centra v Izraeli Robert Mikoláš.
Baletní večer dostal název podle díla italského choreografa Maura Bigonzettiho Rossiniho karty. Bigonzetti je velkým obdivovatelem Gioacchina Rossiniho a pro svou choreografii použil některé z jeho neznámějších skladeb. Italský romantický skladatel byl velký labužník – rád a s velkou vášní vařil i jedl. Bigonzettiho dílo je vytvořeno i jako pocta této Rossiniho zálibě. Světovou premiéru mělo dílo v roce 2010, v Ostravě je uvádíme od listopadu 2019. Choreografii rozhodně nechybí humor. „Bigonzetti před divákem rozvíjí kaleidoskop jednotlivých scén, sled paralelních obrazů života spojených s příslušnými kartami, vykládanými za sebou jakoby bez vzájemné návaznosti. Nicméně právě toto zdánlivě prosté řazení scén ‚u stolu‘ umožňuje předvést fascinující zvraty nálad a emocí od dramatických ke komickým a umožní nečekaně propojovat obsahy a významy oscilující mezi erotikou, marností a ironií. Prostě to je velkolepá taneční hostina s nádhernou hudbou! A k tomu připravil choreograf překvapení v podobě oblíbeného receptu slavného gurmána nebo náznaku zpěvu baletních sólistů, kteří skončí… v propadlišti,“ naznačuje Lenka Dřímalová. Mauro Bigonzetti tančil mimo jiné v baletu římské opery, svou první choreografii vytvořil v roce 1990. Působil ve vedení několika světoznámých souborů, od roku 2012 se věnuje plně práci choreografa na volné noze.
V první části večera diváci uvidí dílo španělského choreografa Juanja Arquése. Jeho existenciálně laděné Následky jsou inspirovány nekonečným vývojem vztahu mezi přírodou a člověkem a (mnohdy destruktivními) vlivy moderních technologií. „Úvodní část vyjadřuje sílu přírody a přírodních katastrof. Podpořena je hudbou Rjúičiho Sakamota, která připomíná zvuk tektonického pohybu na dně moří. Druhá vyjadřuje jediným duetem muže a ženy naději a nezdolnou sílu lidí pokračovat ve svých životech i po osobních tragédiích a znovu najít klid a rovnováhu. Doprovází ji emotivní hudba Jóhanna Jóhannssonna (skladatel byl dvakrát nominován na Oscara za hudbu k filmům). V poslední části choreografie se objevují odkazy na moderní technologie, které se mohou vymknout naší kontrole. Doprovázeno jemnými elektronickými zvuky počítačů a klávesnic v minimalistické hudbě Alvy Nota a Rjúičiho Sakamota,“ přibližuje šéfka souboru.
Do Izraele byl baletní soubor Národního divadla moravskoslezského pozván mimo jiné díky doporučení choreografa Itzika Galiliho, jehož dílo O Balcão de Amor v rámci inscenace All That Jazz, Rock, Blues nastudoval ostravský soubor v roce 2017 a sám choreograf už tehdy nešetřil chválou. Do Česka se opět chystá v příští sezóně, kdy pro změnu on sám povede inscenační tým opery Leoše Janáčka Příhody lišky Bystroušky (ujme se režie a choreografie). „Současně s aktuálním pozváním do Izraele jsme získali také tamní zastoupení renomované agentury pro zájezdy do dalších zemí,“ doplnila Lenka Dřímalová. „Turné baletu Národního divadla moravskoslezského po třech izraelských městech patří k vrcholům letošní kulturní nabídky a je více než důstojnou oslavou 30. výročí navázání diplomatických styků mezi oběma zeměmi i 30. výročí vzniku Českých center. Po baletu Národního divadla v Praze je ostravský soubor teprve druhým baletním souborem hostujícím v Izraeli. Navíc letos v únoru tu hrálo i Národní divadlo Brno Čapkovu Matku, takže se tu během dvou let představí všechna tři národní divadla České republiky,“ uvedl ředitel Českého centra v Izraeli Robert Mikoláš.
Zdroj: Národní divadlo moravskoslezské
Eliška Brtnická
Děkujeme, to nás moc těší!Thin Skin – Křehkost kovových prutů