Balet Národního divadla uvede v březnu Sněhovou královnu
zprávy
Na počátku baletu Sněhová královna Michaela Cordera byla hudba, a sice Prokofjevův méně známý balet Kamenný kvítek, vytvořený v letech 1948–1953. Pod tlakem umělecké cenzury v tehdejším Sovětském svazu se Prokofjev a jeho manželka rozhodli postavit balet na staré pohádce pocházející z oblasti Uralu. Mezi třemi postavami Danilem, jeho nevěstou Kateřinou a Paní měděné hory se odehrává novoromantický příběh boje dobra a zla.
Choreograf Michael Corder vytvořil Sněhovou královnu pro English National Ballet v roce 2007. Nicméně, jak sám podotýká, na tématu pracoval se svým týmem několik let. Skladatel Julian Philips upravil partituru: „jako by ji napsal sám Prokofjev konkrétně pro Sněhovou královnu“.
„Příběh tohoto pohádkového baletu v Corderově pojetí nevypravuje jenom pohádku o vládkyni zimy, ale také přináší poselství: vyzdvihuje statečnost dívky Gerdy v protikladu s přesvědčivostí Sněhové královny jako ztělesněním zimy a moci přírody. Právě motivy přírody se objevují i ve fascinující pohádce Hanse Christiana Andersena, kterou je dílo inspirováno. Kombinace zimní krajiny, tajuplného kouzla a cikánské lidové hudby, to vše najdeme v příběhu Sněhové královny,“ říkají zástupci Baletu ND.
Příběhové motivy podtrhuje i scénografie a kostýmní výprava výtvarníka Marka Baileyho. Ten odhaduje dobu, kterou potřeboval pro vytvoření návrhů scény a kostýmů, na 15 měsíců: „Spolupracoval jsem také s malíři a barviči, abychom docílili barvy a efekty, které jsem od kostýmů očekával, vybíral jsem střevíce a byl jsem v neustálém kontaktu s vlásenkáři a maskéry, abychom docílili celkového žádoucího vzhledu – u některých postav jsme se zabývali i takovými detaily jako třeba obočí! Pokud jde o scénu, snažil jsem se především o to, aby palác Sněhové královny působil, jako kdyby byl z ledu. Nejdřív se palác vyřezal podle mých návrhů, poté se vytvořily formy, které jsme použili k vyhotovení konečného kusu, který byl pak upraven tak, aby vypadal jako led. Použili jsme také mnoho zrcadel, jelikož zrcadlo Sněhové královny je jedním z klíčových prvků díla. I zrcadlo bylo upraveno tak, aby působilo dojmem, že je zamrzlé, pokryté jinovatkou. Na kostýmy jsme použili hodně ,ledových‘ barev a průhledné látky, mnohé z nich jsme opatřili speciálním potiskem a ručním malováním. Nakonec jsme je pokryli křišťálem (v pražské inscenaci od firmy Preciosa), což jim dodalo vzhled ledu a sněhu.“ Nyní se to vše odehrává v Dílnách a Ateliérech Národního divadla, kde příprava na Sněhovou královnu kulminuje.
Zdroj: Balet Národního divadla
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle opouštějí divadlo PONEC
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 41 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 43 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 44 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 45 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 59 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 61 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?