Balet ND: premiéra Moonshine příští středu, diskuze s Christopherem Brucem o týden dřív

Balet Národního divadle uvede letošní první premiéru na Nové scéně. Bude jí 16. a 17. listopadu komponovaný večer s názvem Moonshine, triptych z dílny britského choreografa a režiséra Christophera Bruce.
Již ve čtvrtek 10. října proběhne v čase od 17:30 hod na Nové scéně ND moderovaná diskuze Hovory s... Christopherem Brucem. S choreografem bude rozmlouvat šéf baletu ND Petr Zuska, budou uvedeny ukázky z představení a film o Bruceově tvorbě, a vstup na akci je volný.
Christopher Bruce patří do stejné slavné generace žijících legend podobně jako Jiří Kylián nebo Mats Ek, jejichž díla se na repertoáru baletu Národního divadla již objevila. Ačkoli jsou všichni tři zmiňovaní umělci v rámci svého tvůrčího slovníku velice odlišní, přesto existuje něco těžko definovatelného, ale zároveň čistého a jasného, co mají společné – smysl pro dynamiku a muzikalitu, divadelnost, která bez špetky patosu vždy nese hlubokou vnitřní výpověď, a svérázný a elegantní humor v neposlední řadě.
Christopher Bruce vytvořil mnoho desítek baletů pro řadu předních světových souborů. Jeho jméno je však především spjato se slavným londýnským souborem Ballet Rambert, jemuž v minulosti, jako dlouholetý umělecký šéf, vtiskl nezaměnitelný charakter a tvář.
Osobnost jednoho tvůrce však není jediným pojítkem večera. Hlavním leitmotivem je, dá se říci, retro pop-folk-rocková hudební scéna. Hudba pro všechny tři balety vznikla v druhé polovině 20. století. Mnohé z těchto skladeb však mají svůj základ v několik století staré lidové hudbě, která také představuje téma spojující všechna tři díla. Album skupiny The Waterboys Universal Hall je jasným sloučením keltské lidové a rockové hudby, zatímco série Bootleg Boba Dylana je téměř celá ryze folková. Pokud jde o Rolling Stones, jejich styl byl výrazně ovlivněn americkým blues, jehož strhující a emotivní zvuk je přítomen v mnoha jejich nahrávkách.
Představení otvírá po hudební stránce skotsko-irská skupina The Waterboys v opusu nazvaném Dance at the Crossroads. Inspirací pro tento kus je příběh blíže neurčené ženy a jejího životního osudu, který se jí vrací ve vzpomínkách a rozechvívá již dávno mlčící struny.
Druhá část Moonshine patří Bobu Dylanovi. Čtveřice věčných harcovníků-umělců-kejklířů- komediantů…tanečníků. Skupina lidí patřících k sobě, s mozaikou rozličných vzájemných vztahů a osobních emocí a výpovědí.
Rooster – závěr večera je vytvořen na legendární Rolling Stones. Energetická bomba s esencí napomádovaných vlasů je o frajeřině a machovství, flirtování a svádění, ale i o tišších intimnějších momentech. Přináší dotek času více než čtyři desítky let zpátky. „Celé je to tak trochu o době mého mládí“, říká Christopher. CHRISTOPHER BRUCE
Narodil se 3. 10. 1945 v Leicesteru v Anglii. Vystudoval Benson Stage Academy ve Scarborough a Ballet Rambert School v Londýně. V roce 1963 debutoval jako tanečník v souboru Waltera Gora London Ballet a zároveň se stal členem Ballet Rambert, kde již za tři roky vystupoval jako hlavní představitel moderních rolí. Od roku 1969 působí jako choreograf pro Ballet Rambert (od roku 1987 Rambert Dancing Company), v letech 1975–87 se stává pomocným choreografem, 1975–79 pomocným režisérem, 1986–91 pomocným choreografem pro London Festival Ballet (English National Ballet). Od roku 1989 dlouhodobě spolupracuje jako choreograf také s Houston Ballet. Od dubna 1994 do prosince 2002 zastával funkci uměleckého ředitele Rambert Dance Company.
Spolupracoval se soubory Royal Ballet v Covent Garden, Sadlers Wells Royal Ballet, Scottish Ballet, Israel´s Batsheva Dance Company, Munich Opera a Ballet, Gulbenkian Ballet Company, Australian Dance Theatre, Royal Danish Ballet, Royal Swedish Ballet, Tanz-Forum (Cologne), Nederlands Dans Theater, Geneva Ballet, Culberg Ballet, Cincinnati Ballet, Dutch National Ballet, San Francisco Ballet, Zürich Ballett, Basle Ballet, Ballett Krefeld-Mönchengladbach, Ballett Mainz, Deutche Ballett Berlin, Düsseldorf Ballett, Kiel Ballett, Canadian National Ballet, Ballet Gyor, The Washington Ballet, Alabama Ballet.
Získal několik ocenění, např. C. B. E. (1998), Evening Standard Award (1974, 1997), Prix Italia za televizní produkci Cruel Garden (1982), De Valois za mimořádný přínos tanci v Critics’ Circle National Dance Awards (2003), Rheinische Post Theater Oscar za ‘An Evening of Work by Christopher Bruce’ v divadle Krefeld-Mönchengladbach (2004) a cena za nejlepší choreografii Critics’ Circle Awards (2009). Byly mu uděleny čestné doktoráty na Univerzitě De Montfort (2000) a Exeterské univerzitě (2001), kde působí od roku 2009 jako čestný hostující profesor. Je doživotním členem v Amnesty International (2002). Zdroj: balet ND Foto: Diana Zehetner 

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: