
George Balanchine, Jerome Robbins, Carlos Acosta a Liam Scarlett. Čtyři umělci různých generací předvedou svá díla v jediném komponovaném večeru. Diváci uvidí sólisty londýnské první scény Natalii Osipovou, Marianelu Nuñez, Sarah Lamb, Lauru Morera, Stevena McRae, Federica Bonelliho a Carlose Acostu. Vše zahájí balet Viscera, jímž na hudbu Lowella Liebermanna debutoval v USA Liam Scarlett. Na něj navazuje Jerome Robbins a jeho Prélude à l'après-midi d’un faune. Balanchinovo krátké dílo Čajkovského pas de deux zkomponované na hudbu, kterou sám Čajkovskij původně napsal pro Labutí jezero, připomene jednoho z největších choreografů 20. století. Přímý přenos uzavře Acostova verze baletu Carmen.
„Jde o první komponovaný baletní večer v této sezoně,“ ozřejmuje nejen baletní dopisovatel z Royal Opera House Paul Kilbey. „Přináší dohromady čtyři opusy, jimiž přehlédneme celých 60 let baletní choreografie. Diváci tak mají možnost posoudit, odkud a kam se tato umělecká disciplína ubírá a kdo na ni měl v průběhu 20. století zásadní vliv. Je to mimořádné setkání klasiků a nejprozíravějších talentů dneška v jediném okamžiku na jednom místě. S takovým takřka tříhodinovým baletním průvodcem v současném tanečním umění určitě nezabloudíte,“ doplňuje s neskrývaným potěšením Kilbey.
„Nelze než s ním souhlasit. Teprve dvaceti pětiletý Liam Scarlett ohromil americké publikum i kritiku, když v opusu Viscera pro umělecké těleso Miami City Ballet nalezl živelnou taneční odpověď na ďábelsky překotný Liebermannův klavírní part a dokázal spojit abstraktní vize s přímočarým a suverénním pohybovým vyprávěním. Faunovo odpoledne baletního velikána Jeromeho Robbinse je oproti tomu prodchnuto humorem, ironií, hravostí i lechtivým erotickým nábojem. Balanchinovo dílko zase přenese diváka do výšin ryzí baletní elegance a technické virtuozity, tak jak je slavný světový choreograf navěky zapečetil ve svých nejlepších pracích. Carmen Carlose Acosty, která celý večer uzavře, je pak výzvou i pro budoucí baletní koncepce – počítá již s dynamikou, detailem i střihem filmového média a také dokazuje, jak nadčasová a stále svěží je Bizetova hudba a jaký lze na ni užít neméně působivý a vypravěčsky strhující taneční ekvivalent pro 21. století, jímž Carlos Acosta zároveň skládá hold mnoha slavným choreografům minulosti. Kteří navíc podobně jako on hledali nové cesty uměleckého vyjádření a po právu nakonec stanuli na baletním Olympu,“ uzavírají organizátoři přenosu.
Kdy a kde:
12. listopadu od 20:15 – přímý přenos
Praha – Bio Oko
Semily – kino Jitřenka
Žďár nad Sázavou – kino Vysočina
Ostrava – minikino
Rýmařov – kino
Domažlice – kino Čakan
Havířov – kino Centrum
Olomouc – Premiere Cinemas
Břeclav – kino Koruna
Hodonín – kino Svět
Více informací na www.baletvkine.cz Trailer zde.
PROGRAM SEZONY
Sezona 2015-16 s Královským baletem v Londýně
st 16. 12. 2015 20.15 Louskáček | Petr Iljič Čajkovskij | Peter Wright
út 26. 1. 2016 20.15 Rapsodie | Sergej V. Rachmaninov | Frederick Ashton,
Dva holoubci | André Messager | Frederick Ashton
st 6. 4. 2016 20.15 Giselle | Adolphe Adam | Marius Petipa
st 18. 5. 2016 20.15 Frankenstein | Lowell Liebermann | Liam Scarlett
Zdroj: Balet v kině
Anonym
A Vy jste měl to štěstí obě premiéry také shlédnout?La Sylphide rozpačitá i roztomilá