Světoznámý tanečník Michail Baryšnikov věnoval svůj archiv osobních záznamů, fotografií, dokumentů, dopisů a fotoalb do sbírek New York Public Library for the Performing Arts. Materiály zahrnují mimo jiné téměř 650 videokazet se záznamy jeho skvělých tanečních výkonů. Mezi stovkami videozáznamů, které Michail Baryšnikov v průběhu desetiletí nashromáždil je také několik, které jej zachycují při zkouškách s velikány tance jako George Balanchine, Jerome Robbins, Martha Graham a Merce Cunningham. Možná nejcennější z nich je rozostřený černobílý klip šestnáctiletého Baryšnikova na sále Ruské baletní akademie A Vaganovové v Petrohradě se svým obdivovaným profesorem Alexandrem Puškinem. „Právě on ze mě udělal tanečníka,“ říká Baryšnikov na další video ukázce, rozhovoru z roku 1974, kdy emigroval ze Sovětského svazu do Kanady. „Puškin byl kouzelník a otcovská postava“, říká tlumočníkovi rusky.
Touha po umělecké svobodě, která ho ještě jako mladého muže přivedla k rozhodnutí emigrovat, pro něj zároveň byla i hybnou silou pro experimentování nejen na poli tance, ale také ve filmu, televizi nebo fotografii. Dvě stě videokazet ze sbírky tak například dokumentuje jeho dvanáctileté působení u již zaniklé experimentální skupiny White Oak Dance Project, kterou založil v roce 1990 společně s Markem Morrisem.
Hlavním motivem pro darování jeho osobního archivu byla podle jeho vlastního vyjádření snaha pomoci mladým začínajícím umělcům při studiu způsobu práce různých tanečníků a choreografů. Jan Schmidt, kurátorka oddělení Jerome Robbins Dance Division říká, že věhlas slavného ruského tanečníka by mohl vzbudit zájem o tuto sbírku jak v řadách studentů a vědců, tak i širší veřejnosti. Zároveň s tím soudí, že převedení všech videomateriálů do digitální podoby a katalogizace veškerých dokumentů bude pracovníkům knihovny trvat přibližně tři roky. Kurátorské oddělení v současné době pracuje na krátké kolekci video ukázek, která bude 1. listopadu prezentována sponzorům Jerome Robbins Dance Division. Zdroj: www.nytimes.com
Baryšnikov třídí své vzpomínky do krabic - osobní archiv zpřístupněn
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
úhel pohledu -
Andrea Opavská o nové životní etapě: „Je velmi bolestné, když se vás někdo zeptá: A co budeš dělat, až skončíš?“
podcasty -
Příliš mnoho Louskáčka?
úhel pohledu -
Nikola Márová, portrét primabaleríny – Čekání na Julii
recenze -
Nina Vangeli v rozhovoru s Miřenkou Čechovou: Každé tělo je genderově odlišné a zároveň univerzální
podcasty
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 3 dny
petram
Škola, jejíž absolventi nemohou sehnat práci nejen v zahraničních souborech, ale ani v těch našich, určitě není…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
před 3 dny
Jana Hanušová
Dobrý den,byla jsem 30 let pedagogem tance na DAMU, absolvovala jsem Hamu taneční pedagogiku. Paní profesorka Pásková…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
před 3 dny
J.K.
Úhel pohledu? Rozhodně bych nehledala chybu na straně Baletní přípravky. Děti, které prošli BPND si sebou do života…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
před 3 dny
Jana Jodasová
Dovolte, abych se vyjádřila k výše uvedenému článku. Baletní přípravka existuje více než 50 let a stojí za ní velký kus…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
před 3 dny
Anonym
A není nepřijetí na konzervatoř někdy spíš vysvobození, než nutná frustrace?Není někdy lepší, když nepřijatý uchazeč…
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
před 17 dny
Mitko
líbil se nám tanec i ztvárněníaktuální příběh
dobře že tanci na špičkách
moderny máme dost
Tramvaj do stanice Touha – Setkání s žijící legendou
Jaroslav Slavický
ÚHEL POHLEDUTak zase reakce jedné zklamané matky! Je třeba ocenit, že se dokonce podepsala, na rozdíl od těch…
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří