Blíží se ostravská premiéra baletu Chaplin
zprávy
Nejen umělecké, ale i osobní osudy sira Charlese Spencera Chaplina mladšího se staly námětem současného baletu německého choreografa Maria Schrödera, který byl uveden v Lipském baletu před pěti lety.
„Hrozně rád dělám balety o lidech. Zajímají mě osobnosti a umělci z minulosti a přítomnosti, kteří reflektují svoji dobu jako například Jim Morrison ve svých písních nebo Charlie Chaplin ve své tvorbě. Co mají tyto osobnosti společného? Jsou to snílkové, vizionáři, prožívají strach, obavy a mají mnoho společného s námi. Nedělám balety o nich kvůli jejich slávě, ale proto, že si kladou existenciální otázky, které se nás dotýkají i dnes. Myslím si, že Chaplin a Morrison můžou být paralelou k nám samotným, k době, ve které žijeme,“ říká Mario Schröder.
„Protože ale, jak Mario Schröder zdůrazňuje, nelze filmovou postavu přenést na jeviště ,jedna k jedné‘, rozhodl se ve svém autorském baletu z Chaplina udělat postavy dvě. Tato myšlenka se ukázala nejen jevištně šťastnou, ale zaujala i ,Charlieho‘ dceru Geraldinu Chaplinovou, s níž se choreograf ještě před uvedením svého nového titulu setkal,“ říkají zástupci baletu NDM. „Geraldinu Chaplinovou nadchla myšlenka, že jejího otce budou představovat dva tanečníci – člověka Chaplina muž a Chaplina-Tuláka žena,“ dodává Schröder.
Významným propojením ostravské inscenace baletu Chaplin i choreografa Maria Schrödera s domovskou scénou v Lipsku bude také účast tanečnice Amelie Waller – sólistky, která roli Tuláka (Trampa) v původní lipské inscenaci po mnoho večerů ztvárňovala. „Největší výzvou pro mě bylo zkusit a dokonale napodobit Tulákovy způsoby (nebo alespoň co nejlépe). Jeho gesta jsou ve všech Chaplinových filmech velmi jemná, ale jsou to právě ona, která ho definují, takže je velmi důležité, aby tyto nuance byly přeneseny do Mariovy choreografie, aby byla postava více uvěřitelná. Jsem velmi nadšená, že mohu vystupovat v Chaplinovi tady v Ostravě, a doufám, že divákům se baletní příběh bude nejen líbit, ale že je bude i hodně bavit,“ uvádí Amelie Waller.
Deník Leipziger Volkszeitung označil Schröderův devadesátiminutový balet Chaplin za začátek nové éry v Lipsku; mj. napsal: „Je to vjem, který vás zasáhne přímo do srdce.“
Mario Schröder se narodil ve Finsterwalde a absolvoval baletní školu Palucca Schule v Drážďanech. V letech 1983 až 1999 byl prvním sólistou v lipském baletu – od roku 1991 pod vedením Uweho Scholze. Paralelně vystudoval choreografii na berlínské Vysoké škole pro herectví a režii Ernsta Busche. V roce 1999 se stal šéfchoreografem Mainfranken Theater Würzburg, pak působil ve stejné funkci v Theater Kiel, počínaje sezónou 2010/2011 je ředitelem a šéfchoreografem baletu Opery Lipsko. Mario Schröder je autorem téměř osmdesáti choreografií, pracoval jako tanečník a choreograf v různých státech světa – ve Francii, v Japonsku, Rusku, USA a Mongolsku. V Německu spolupracoval s důležitými baletními soubory, jako byly Deutsche Oper a Komische Oper Berlin, Aalto Ballett Theater Essen, Ballett Hannover a Oper Leipzig.
Zdroj: Národní divadlo moravskoslezské
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 35 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 37 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 38 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 39 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 53 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 55 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?