
Aleš Hanzlík k své choreografii Fata Viam Invenient na hudbu Hanse Zimmera, Charlie Clousera dodává: „Svoboda či fatalita? Jediné, co nás v životě limituje a omezuje, jsme my sami. Jsou lidé, kteří se snaží využít život naplno a jiní zase jen proplouvají. Můžeme kolem nás vidět ty, co sklopí hlavu a jdou, nebo ty, kteří se snaží poprat se svým osudem, mnozí se ho i snaží změnit. Žalovat na osud můžeme hodně dlouho, změnit jej však nemůžeme. Je tvrdý jako kámen a je neúprosný. Nikdo jím nepohne ani prudkým slovem, ani pláčem, ani vůlí."
„Cyklus V mlhách (1912) je považován za vrchol Janáčkovy klavírní lyriky. Tato hudba vyvěrá z hlubiny duše, vyzařuje tklivý smutek, je něžná a jiskřící, zahalena do oparu až impresionistické chvějivosti. Skladatel vede s nástrojem dialog, jehož psychologický záměr je nepostihnutelný, jako by schovaný za závojem, který propouští jen to hlavní - nepojmenovatelné. O obsahu svých miniatur Janáček pomlčel... Zkusme tedy promluvit za něho i za sebe o drásající rozpolcenosti a smiřujícím pohlazeni, o blížencích, kteří se nikdy nesblíží, o věčnem tápání ,V mlhách‘ sebe sama,“ říká choreograf Petr Zuska.
Alena Pešková ke svému Kavkazskému zajatci dodává: „Jednoaktové taneční divadlo, které volně vychází z Puškinovy stejnojmenné poémy, není zařazeno do konkrétního času ani prostoru. Ukazuje se nám jako věčně se opakující téma rozporu mezi jedincem a společností, mezi tradicí a nutkáním ji v určitý moment překonat, mezi rozumem a citem... Puškinova poéma Kavkazský zajatec se odehrává za rusko-kavkazské války. Jejím hlavním hrdinou je kozácký důstojník, znuděný životem ve vyšší společnosti, který odchází na Kavkaz hledat dobrodružství. Je však zajat kmenem Čerkesů. Zde o něj pečuje mladá dívka, jež se do zajatce zamiluje. Ten však odmítá její lásku s vysvětlením, že miloval pouze jednu dívku, která ho ovšem zklamala, a on již v lásku již nevěří. Přesto mladá Čerkeska, která kvůli zajatci dokonce odmítla chystanou svatbu, a čeká jí trest, pomáhá důstojníkovi na svobodu… Teprve v této chvíli mu snad dochází, jak moc ho dívka miluje, a sám překonán láskou, přemlouvá ji ke společnému útěku. Nyní však ona není schopna uvěřit."
Zdroj: Bohemia Balet
Josef Herman
Milé dámy,papír, net, podcast, blog a cokoli dalšího si vymyslíte, to jsou přece jen média sloužící komunikaci v té…
Přestat se zdržovat nesmysly aneb Co s kritikou v éře nových médií