Zahraniční média dnes informovala o zákeřném útoku na uměleckého ředitele Bolšoj Baletu Sergeje Filina, který se odehrál ze čtvrtka na pátek. Neznámý maskovaný útočník napadl umělce u jeho domu, chrstl mu do obličeje kyselinu a uprchl. Filin utrpěl zásahem kyseliny popáleniny třetího stupně a pravděpodobně poškození zraku. Dnes byl operován a bude přepraven do některého zahraničního specializovaného pracoviště, léčba může trvat až šest měsíců.
Za neobvykle úskočným útokem stojí patrně vyřizování účtů v profesi, což vrhá dosti špatné světlo na etiku a morálku velkého uměleckého světa v Rusku. Soubor Velkého divadla i veřejnost jsou násilným činem šokováni a pobouřeni. Prostředí divadla a baletu je vysoce konkurenční a zvlášť v životě jednoho z nejslavnějších, ne-li vůbec nejslavnějšího baletního souboru na světě se vždy počítá s velkou dávkou intrik a pomluv v zákulisí, ještě nikdy se však nestalo, že by spory vyústily ve zločin.
Útok na uměleckého ředitel však nebyl zřejmě zcela neočekávaný. Jak se prokázalo, čelil v poslední době projevům anonymní nenávisti, neznámý útočník poškodil jeho automobil a pachateli se podařilo také proniknout do jeho soukromé korespondence, kterou zveřejnil s úmyslem Filina zdiskreditovat. Ředitel před časem odmítl přijmout na ochranu bodygaurda, protože se necítil bezprostředně ohrožen. Podobným výpadům totiž čelili i jeho předchůdci, významná pozice, kterou zastává, takové jednání přitahuje. Po útočníkovi z předešlé noci policie usilovně pátrá.
Situaci okomentoval na svém facebookovém profilu také bývalý šéf souboru Alexej Ratmanskij, který nyní působí v USA: „Mnoho chorob Velkého divadla se na sebe nabaluje jako sněhová koule – nechutná klaka rádoby přátel umělců, spekulanti a prodejci vstupenek, zpola blázniví fanoušci, kteří by klidně podřízli krk konkurentům svého idolu, cyničtí hackeři, lži v tisku, skandální rozhovory se zaměstnanci. Důvod toho všeho je nedostatek divadelní etiky, kterou ve Velkém divadle soustavně ničí určité lidé. To je skutečný problém tohoto divadla.“
Sergej Filin (42) má s Velkým divadlem podepsanou smlouvu jako ředitel baletu na pět let od roku 2011. Jedním z jeho prvních a poněkud kontroverzních kroků bylo angažování amerického tanečníka Davida Hallberga jako „Премьер“ tanečníka (ekvivalent primabaleríny), poprvé tak tento post získal tanečník, který neprošel ruskou školou. Za jeho působení opustily soubor dvě velké hvězdy, Natália Osipová a Ivan Vasilijev. Na sklonku minulého roku se také objevila petice fanoušků dalšího z předních sólistů, Nikolaje Tsiskaridze, za jeho dosazení jako ředitele baletu místo Filina. Tyto události ale nijak nepřekročily běžná měřítka. Nyní se zdá, že „válka o role“, respektive projevování nesouhlasu s vedením souboru překročilo meze jednání v civilizovaném světě. Balerína a mediální ikona Anastasia Voločková v rozhlasovém vystoupení shrnula: „Domnívám se, že v této zemi už nastal konec světa.“ Ze zahraničního tisku:
http://www.washingtonpost.com/world/bolshoi-ballet-director-sergei-filin-attacked-with-acid/2013/01/18/1b610eec-617a-11e2-9940-6fc488f3fecd_story.html
http://www.nytimes.com/2013/01/19/world/europe/sergei-filin-bolshoi-ballet-director-is-victim-of-acid-attack.html?pagewanted=1&_r=1
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr