Ceny Thálie 2012 v baletu putují do regionů
zprávy
V kategorii žen zvítězila Lucie Skálová za Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě. Zaujala rolí Sakury v inscenaci Poslední samuraj.
Poslední samuraj
Hudba: Rjuiči Sakamoto
Choreografie: Eric Trottier, Igor Vejsada
Režie: Eric Trottier
Premiéra: 1. listopadu 2012
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
http://www.ndm.cz/cz/balet/inscenace/402-posledni-samuraj/
Tháliová komise o výkonu Lucie Skálové: „Samurajka Sakura, role vytvořená tanečnicí, divákům předložila dramatickou a silnou dívku, která v sobě má silně vyzařující ženskost, poetickou něhu, v tanci i v boji se zbraní energii střídající napětí s uvolněním, táhlý široký pohyb a naprostou harmonii v pohybu se svým partnerem. Její tanec ve fyzicky náročné a současné choreografii je skvěle plynoucí ať už v emoci, nebo v klidu hraničícím s meditaci. To vše ve spojení s estetikou zjevu i pohybu dává vzniknout silné a mimořádné roli.“
V nominaci byla dále Ivona Jeličová za Národní divadlo Brno a Alina Nanu za pražské Národní divadlo.
V kategorii mužů je to lotyšský tanečník Roberts Skujenieks ze Severočeského divadla opery a baletu ústí nad Labem za roli Jima Morrisona v inscenaci The Beatles – The Doors.
The Beatles – The Doors
Hudba:The Doors
Choreografie a režie: Igor Vejsada
Premiéra: 23. listopadu 2012
Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem
http://www.operabalet.cz/?page=rep&id=402
Tháliová komise o výkonu Robertse Skujeniekse: „Vyzrálý tanečník mimořádně mužného zjevu se skvěle vyrovnal s náročnou – zejména po výrazové stránce – rolí Jima Morrisona, vůdčího ducha rockové skupiny The Doors. Jemné odstíny jeho duševního stavu, výrazy extáze, bolesti, lásky, tvůrčího zápalu a opojení pramenící z popularity, vyjádření jeho vztahu k ženám, včetně vztahu k jeho osudové životní partnerce, spolu s mimořádně dynamickým tanečním projevem daly vzniknout neobyčejnému a na diváky silně působícímu výkonu.“
Nominováni byli dále Adam Zvonař a Ondřej Vinklář z pražského Národního divadla.
Cena za celoživotní mistrovství byla udělena Jiřině Knížkové, někdejší sólistce baletu Národního divadla v Praze.
Jiřina Knížková se narodila 17. listopadu 1925 v Praze. Byla žákyní Jelizavety Nikolské, do baletního sboru ND byla přijata 25.8.1942, sólistkou byla jmenována v roce 1952. Umělecky působila v ND do roku 1972, poté pracovala v administrativě divadla. Byla manželkou slavného tanečníka a choreografa ND Vlastimila Jílka.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 35 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 37 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 38 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 39 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 53 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 55 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?