Ceny Thálie 2013

Dnes večer probíhá v pražském Národním divadle předávání Cen Thálie. V oboru Balet, pantomima a jiný tanečně dramatický žánr cenu získali:

Marta Drastíková

Role: Julie 
Představení: Romeo a Julie 
Hudba: Sergej Prokofjev 
Choreografie a režie: Petr Zuska 
Premiéra: 14. listopadu 2013 
Národní divadlo Praha 

Marta Drastíková vdechla do jedné z nejkrásnějších rolí baletního repertoáru dívčí kouzlo, divákům nabídla pohled na přerod dívky v ženu, která ví, co chce, a to vše s veškerými odstíny, které tato role vyžaduje. Samozřejmá technika, která lehce plynula, jí tu byla tvůrčím prostředkem tanečního jazyka, kterým choreograf Petr Zuska vyprávěl příběh a který Martě Drastíkové velice "seděl" a byl jedním z důvodů, proč byla její role mimořádná. Spolu s Romeem vytvořili pár milenců, diváky velmi silně a do hloubi duše vnímaný, plný něhy, poezie, lásky, odhodlání i zoufalství. Obklopena skvělými kolegy v dalších rolích přesvědčila diváky, že je skvělou interpretkou této krásné a náročné role. Nominována dále byla Nikola Márová (ND Praha) za roli Královny Mab v baletu Romeo a Julie a Martina Diblíková (DJKT Plzeň) za roli Matky v Krvavé svatbě. Širší nominace: Ivona Jeličová - sólo v inscenaci Osudová láska /Zjasněná noc/ (Národní divadlo Brno) 
Markéta Pospíšilová - role Odetta-Odilie v inscenaci Labutí jezero (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava) 
Olga Borisova Pračikova - role Juliána v inscenaci Balady (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava) 
Jana Schweitzerová - role Margita Bílá v inscenaci Café Reichenberg (Divadlo F. X. Šaldy Liberec) 
Eriko Wakizono - role Nikia v inscenaci Bajadéra (Národní divadlo Brno)  

Ondřej Vinklát

Role: Romeo 
Název inscenace: Romeo a Julie 
Hudba: Sergej Prokofjev 
Choreografie a režie: Petr Zuska 
Premiéra: 14. listopadu 2013 
Národní divadlo Praha 

Chlapecky romantický, mužně rozhodný, poeticky milující, to vše je Romeo v podání Ondřeje Vinkláta. Se svou partnerkou Julií tvoří harmonický pár milenců, plný obsahu, duše, citu a emocí. Vytvářejí silný příběh, který se ve spojení s emočně silnou hudbou Prokofjeva opravdu dotkne srdce vnímavých diváků a bude v nich doznívat ještě po představení. Technicky je Ondřej Vinklát jako tanečník i partner suveréní a také estetika jeho pohybu, která je u tanečníka velmi podstatnou vlastností, je vynikající. Přidáme-li k uvedenému sdělný, přirozený a výrazně oslovující herecký projev, je role Romea v podání Ondřeje Vinkláta mimořádná. Dále byli nominováni Matěj Šust (ND Praha) za roli Merkucia v baletu Romeo a Julie a Viktorovi Svidró (Jihočeské divadlo ČB) za titulní roli v baletu Kafka.
Širší nominace
Michal Kováč - role Merkucio v inscenaci Romeo a Julie (Moravské divadlo Olomouc) 
Michal Lewandowski - role Jan v inscenaci Balady (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava) 
Giovanni Rotolo - role Tybalt v inscenaci Romeo a Julie (Národní divadlo Praha) 
Vladimír Vašků - sólo v inscenaci Návraty domů /Trio g moll/ (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava) 
Adam Zvonař - role Toník v inscenaci Čarodějův učeň (Národní divadlo Praha) Cenu za celoživotní mistrovství získal tanečník a choreograf Petr Zdeněk Koželuh (* 8. 2. 1936). Byl žákem Věry Untermüllerové, Luboše Ogouna a Borise Bregvadzeho. V angažmá byl v Českých Budějovicích (1954–59), byl sólistou v Liberci (1959–61), dále tančil v Plzni (1961–63), v Brně v sezoně 1963/64, byl členem Baletu Praha v letech 1964–1970, poté tančil v Basileji, v době, kdy tam působil Pavel Šmok jako choreograf (1970–73), a nakonec v Ostravě (1973–81). Jako hostující choreograf působil v řadě divadel, byl tanečníkem Pražského komorního baletu, šéf baletu v Ostravě v letech 1990 až 1992, baletní mistr PKB 1992–98. Byl všestranným tanečníkem s přesnou a čistou pohybovou linií, a mimořádnou výrazovou intenzitou, kterou uplatnil v klasickém i moderním repertoáru. Z rolí: Václav v Bachčisarajské fontáně, Petruccio ve Zkrocení zlé ženy, Princ v Šípkové Růžence,titulní role v Podivuhodném mandarínovi, Letec v Hirošimě, mužský part v Listech důvěrných, Princ i Rudovous v Labutím jezeru, Quasimodo v Notre Dame de Paris a další.
Vedle choreografií pro hudební i činoherní divadlo (př. Prodaná nevěsta ve Finsku) inscenoval Petrušku (Ostrava 1990), Odyssea (Ostrava 1992), Škatule, škatule… (PKB 1994) a Proměny času (1994). Získal prémii Českého literárního fondu za vedení ostravského baletu. Zdroj: Český taneční slovník

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: