Německý choreograf Christian Spuck vytvořil balet Leonce a Lena v roce 2008 pro Aalto Theater v Essenu podle literární předlohy německého spisovatele Georga Büchnera z roku 1836. Baletní adaptace byla již uvedena na světových scénách, jako je Grands Ballets Canadiens v Montrealu, Stuttgarter Ballett nebo Zürich Ballett. A 30. listopadu 2019 ji v české premiéře ve Stavovském divadle uvede Balet Národního divadla.
Pohádka založená na satirické komedii vypráví příběh melancholického, stále zasněného Leonce, prince z království Poppo a krásné Leny, princezny z Pipi, kteří byli svými rodiči od narození zaslíbeni v manželství. Oba dva se proti rozhodnutí královských otců vzbouří. V předvečer svatby nezávisle na sobě uprchnou do Itálie, kde se nepoznáni v opuštěném hostinci do sebe zamilují. Po návratu do království Poppo je sice odhalena jejich identita, ale Leonce a Lena již neberou svůj sňatek jako zvůli rodičů, ale jako zásah vyšší prozřetelnosti a nakonec přijímají své předurčené místo jako král a královna.
„Na rozdíl od běžných baletů je balet Leonce a Lena zakořeněn více v činohře a používá jiný druh řeči těla. Na scéně působí velmi odlehčeně a zábavně, na tanečnice a tanečníky však klade enormní požadavky, neboť přístup k jejich rolím není choreografický nýbrž herecký,“ konstatoval Christian Spuck.
Büchnerovu jinotajnou sarkastickou komedii choreograf proměnil v dynamickou a nápaditou karikaturu Německa doby, kdy se skládalo z množství malých státečků. Lehká, někdy až groteskní hudba krále valčíků Johanna Strausse, stejně jako moderní melodie Alfreda Schnittke a Bernda Aloise Zimmermanna dávají vzlet truchlivě komickému příběhu a podtrhují jeho parodistické prvky. Spuckův výběr hudby je mnohem více než pouhý „doprovod“ děje, hovoří vlastní řečí, poukazuje na různé epochy a souvislosti vzniku díla a vytváří atmosféru, která společně s tancem a scénou vypráví příběh. Ve Stavovském divadle zazní v podání Orchestru Národního divadla.
V čem podle Christiana Spucka spočívá nadčasovost díla, které vzniklo před 183 lety?
„Leonce a Lena se sice vyvlékli ze svatebních plánů svých otců útěkem, na konci se však opět sejdou před oltářem. S tímto fatalizmem dějin a se zkušeností, že navzdory nejušlechtilejším úmyslům některé věci nelze změnit, se každý z nás již někdy setkal. A každý jistě zná nějakého Leonce, který trpí nudou a neví jak naložit se svým životem – to patří k fenoménu pozdní puberty. Vedle rozboru společenské situace je v Leonce a Lena velmi jasně zdůrazněna otázka, proč stojí za to žít.“
Zdroj: Institut umění - Divadelní ústav a ČTK
Česká premiéra baletní adaptace satirické komedie Leonce & Lena ve Stavovském divadle
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 35 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 37 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 38 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 39 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 53 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 55 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?