Česká taneční platforma 2012
zprávy
Letošní ročník stojí podle organizátorů na výrazných choreografických osobnostech, ať už jde o mladé talenty, či zavedená jména. Hned první večer se diváci mohou těšit na choreografii Adély Laštovkové Stodolové a uměleckého tandemu SKUTR Muži, která se zabývá otázkou, jak si stojí muži v dnešní společnosti a jestli toho na ně někdy není trochu moc. Festival nabízí hned dvě inscenace od souboru VerTeDance. Tanečně-hudební projekt Kolik váží vaše touha?, který skupina vytvořila společně s kapelou ZRNÍ, zkoumá, zda vysvlečením se skutečně odhalujeme sebe sama, svoji podstatu a své tužby a zda je v tomto smyslu nahota vůbec nutná a potřebná. Tématem ženství se zabývá i poeticky humoristický duet Found & Lost, který pro VerTeDance vytvořila švédská tanečnice, choreografka a performerka Charlotta Öfverholm. Představitelka fyzicky náročného, syrového pohybového divadla ve své tvorbě kombinuje tanec, divadlo, ale nebojí se ani dalších experimentů. Obě inscenace se setkaly s velkým diváckým i kritickým ohlasem. Zahraniční spoluprací se může pochlubit i skupina NANOHACH, pro kterou stvořil francouzský choreograf Fabrice Ramalingom netradiční dílo Brut, jež zkoumá živočišnost vycházející z gest, skoků a grimas. Choreograf ze své tvorby vyňal a shrnul koncept proměny, transformace zvířecího stavu a zkoumá v díle různé vlastnosti tanečníků. Zatímco tématem trilogie Jana Komárka Skutky a cesty je tajemství naší existence a jeho atmosféra překypuje obrazy a hudbou, Planetoid LV-426, určený výhradně pro hosty festivalu z dílny začínající choreografky MAIY představí citově okleštěný svět dvou postav žijících v sevření mechanické doby. Niterný svět protagonistů odráží také taneční inscenace souboru Spitfire Company Nedoknutelní, jejíž tři hrdinové se ocitají za dveřmi samoty, přestože zoufale touží být spolu. Na festivalu nebudou chybět ani sólové projekty. Choreografka a tanečnice Barbora Látalová se ve svém nejnovějším autorském projektu Margaretha vypravuje nechává inspirovat osobností české básnířky Irmy Geisslové a za použití němého slova, tanečního hlasu a videografologie zachycuje proměny jedné ženy a její spojitosti na přelomu století, Martina Hajdyla Lacová ztvárňuje v inscenaci SoloS (part III) kompromisy jedince se světem a ukazuje člověka jako naprogramovatelného a předvídatelného tvora. Zatímco Jana Vrána ve svém díle s tajuplným názvem Sfinga tematizuje čas a propojuje tanec se světlem, zvukem, stínem, tmou či tichem. Festival uzavře projekt Moniky Rebcové spojující současný tanec s tradičním a moderním africkým tancem Afrika – smíření, ve kterém vystoupí tanečníci z Čech, Kuby, Pobřeží slonoviny i Japonska. Exotikou je okořeněná rovněž inscenace Hany Turečkové a Pražského komorního baletu MONO NO AWARE / Na hranici krásy, která je inspirována japonskou zenovou filozofií a promlouvá o křehkosti a pomíjivosti krásy.
Letošní ročník festivalovým divákům nabízí kromě mimořádně kvalitního hlavního programu též bohatý program doprovodný. Festival zahájí 13. dubna od 18.30 hod. site-specific představení Lenky Bartůňkové Lágrima, které se uskuteční v okolí divadla Ponec, následovat bude vernisáž fotografií tanečně divadelního fotografa Vojtěcha Brtnického v divadle Ponec. Za návštěvu jistě stojí workshop na téma Světlo-scéna a otevřená debata Institutu Světelného Designu s názvem Světelný design v současném českém tanci. Letos podruhé proběhne pod taktovkou sdružení SE.S.TA seminář kritického pochopení současného tance – pod názvem Ateliér čtení tance. Seminář se bude konat od soboty 14. dubna do pondělí 16. dubna v klubu divadla Ponec a ukáže účastníkům cestu, jak vnímat současný tanec. Skupina složená z odborných tanečních kritiků a choreografů z ČR i ze zahraničí bude analyzovat zhlédnutá představení podle jasné struktury a následně otevře diskusi i široké veřejnosti. Diváci se mohou rovněž těšit na koncert kladenské kapely ZRNÍ, která vystoupí po představení souboru VerTeDance Kolik váží vaše touha? v sobotu 14. dubna v 21.30 hod. v divadle Ponec. Pro samotné účinkující umělce bude na platformě řada příležitostí pohovořit si se zahraničními promotéry a navázat tak potřebné kontakty. Příležitost k setkání dostanou nejen účinkující z hlavního programu, ale všichni zájemci z oboru současný tanec, a to například během burzy projektů, tzv. Meet The Artists, která se bude konat v sobotu 14. dubna v 13.00–14.00 hod. v divadle Ponec.
K vrcholům festivalu bude opět patřit vyhlášení festivalových ocenění. Institut Světelného Designu pozval zahraničního experta, který spolu se zástupci institutu předá v samotném závěru platformy Cenu za světelný design 2012. Tanec Praha o. s. oslovil několik významných zahraničních i domácích osobností, působících v oblasti současného tance, kteří přijali čestné místo v mezinárodní porotě. Jsou jimi ředitel mezinárodní sítě Aerowaves John Ashford (UK), taneční kritička, kurátorka, dramaturgyně a tanečnice Joanna Leśnierowska (PL), ředitel tanečních projektů na festivalu Operaestate Festival Veneto Roberto Casarotto (IT) či nezávislá producentka a bývalá ředitelka Dublinského tanečního festivalu Laurie Uprichard (USA). Zahraniční účast podpoří i tuzemští experti: Kristina Durczaková, Yvona Kreuzmannová, Ivanka Kubicová, Markéta Perroud, Nina Vangeli a Michal Záhora. Tato porota nominuje vítěze dvou cen: nejlepší Tanečník / Tanečnice roku a Taneční inscenace roku. Předání těchto cen se uskuteční v rámci jednoho z galavečerů festivalu TANEC PRAHA 2012. Tradičním oceněním zůstává i letos Cena diváka. Zdroj: Tanec Praha
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?