Česká taneční platforma vyhlásila Cenu diváka a Cenu za světelný design
zprávy
Desítky expertů ze zahraničí i České republiky vedly během festivalu rozsáhlé diskuse a na závěr devítičlenná mezinárodní porota hlasovala o udělení cen Taneční inscenace roku a Tanečník / Tanečnice roku. Vyhlášení těchto prestižních ocenění proběhne u příležitosti Gala-openingu festivalu TANEC PRAHA 2012 v pondělí 4. června v Divadle Ponec.
Již včera večer se však všichni přítomní měli možnost dozvědět dva vítěze. Cenu diváka si letos odnáší inscenace Afrika – smíření. Vytvořila ji Monika Rebcová ve spolupráci s vynikajícími interprety různých národností: dvě Češky doplnily Japonka, Kubánka a Daudet Grazai z Pobřeží Slonoviny. Původní hudbu složil Ondřej Anděra. Těsně za touto inscenací se umístila díla dvou předních tanečních seskupení: VerTeDance a NANOHACH. Jedni s celovečerním projektem Kolik váží vaše touha? a druzí s česko-francouzským projektem Brut.
Tříčlenná, rovněž mezinárodně obsazená porota Institutu Světelného Designu poté udělila již počtvrté v řadě Cenu za světelný design. Důvodem udělování ceny je zejména vzbuzení motivace a soutěživosti mezi českými lightdesignéry. "Na světelném designu České taneční platformy byl potenciál pěkných obrazů, ne vždy však byly plně rozvinuty," říká jeden z členů poroty Vincent Longuemare, „je zde však cítit, že se postupně rodí zárodky nové exprese," dodává. Odborná porota pod vedením francouzského světelného designéra Vincenta Longuemarea letos cenu udělila Pavlovi Kotlíkovi, a to za citlivou spolupráci se švédskou choreografkou Charlottou Öfverholm v inscenaci souboru VerTeDance Found & Lost. "Cenu jsme udělili Pavlu Kotlíkovi především proto, že v jeho práci byla jasně čitelná schopnost světlem definovat a ustavit funkční prostor, který tanečníky ani neskrýval, ani nedusil, a byl konzistentní s koncepcí představení – podporoval ji," vysvětluje stanovisko poroty Jan Rolník z Institutu Světelného Designu.
Dlouhou a plodnou debatu vedla mezinárodní jury o vysoké kvalitě interpretů. Rozhodla opět upozornit na nové tváře, které v minulých sedmi letech nebyly oceněny, jakkoli výkony již oceněných tanečnic z předchozích let (Lea Švejdová, Helena Arenbergerová, Tereza Ondrová) byly zase nezapomenutelné. Nejvíce nominací na cenu Tanečník/Tanečnice roku získaly: Lucia Kašiarová, Martina Hajdyla Lacová a Bára Látalová.
John Ashford (UK), který 22 let stál v čele prestižního londýnského divadla The Place a je ředitelem Aerowaves, nejvýznamnější evropské sítě na podporu mladých talentů ze třiceti zemí Evropy, zažil první Českou taneční platformu v roce 1995, podruhé sledoval vývoj české scény roku 2003 a nyní opět přijal členství v porotě. Spolu s bývalou ředitelkou Dublin Dance festivalu a zakladatelkou Dancespace v New Yorku Laurie Uprichrad (USA), ředitelem Centra současného scénického umění v Bassano del Grappa Robertem Casarottim (IT) a nezávislou taneční kritičkou, dramaturgyní a pedagožkou Joannou Lesnierowskou (PL) zhodnotili dění následujícími slovy: „Gratulujeme všem umělcům, kteří se představili během festivalu Česká taneční platforma. Produkční standard a pozornost, kterou věnují čeští umělci všem detailům, zaslouží vysoké ocenění společně s mimořádným zaujetím pro věc, nasazením a energií. Velké ocenění patří rovněž pořadatelům, týmu občanského sdružení Tanec Praha. Vysoká úroveň celé platformy je v příkrém rozporu s podmínkami, ve kterých tito umělci tvoří. Nechápeme, že tato kvalita nemá výrazně vyšší podporu.“
Spolu s pěti českými kolegy nominovala tato jury pět děl na ocenění Taneční inscenace roku (v abecedním pořadí):
Brut – NANOHACH & Fabrice Ramalingom
Kolik váží vaše touha? – VerTeDance a kol.
Muži – SKUTR & Adéla Laštovková Stodolová
Nedotknutelní – Spitfire Company
Solos (part III) – ME-SA & Martina Hajdyla Lacová
Více na www.tanecniplatforma.cz.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?