Česko-španělská premiéra v NoD – Artemis v zrcadle
zprávy
Artemis v zrcadle je prvním sólovým představením talentované české tanečnice a choreografky Nikoly Križkové, které vzniklo ve spolupráci s divadelním hercem a režisérem Amadorem Artigou v rámci nově vzniklé divadelní společnosti Imaginární periferie. Tento bezpochyby ambiciózní projekt má být divadelně-tanečním holdem ženě, přirozenosti a svobodě, jež jsou v kontrastu k naší civilizaci a uměle vypěstovaným realitám současného světa. Artemis nás vrací k prapodstatě věcí, do doby, kdy byl lidský instinkt důležitým prostředkem lidského konání. Autoři se ohlíží do minulosti a kombinacemi mnoha divadelních prvků – tance, scénografie, osvětlení a zvuku – vytvářejí ženu ne nepodobnou svobodomyslné a nepolapitelné Artemis (Dianě), jež naslouchá své přirozenosti, spontánně reaguje na okolní podněty a nepodřizuje se civilizačnímu diktátu.Vrací se k přírodě a opět vkládá lidem do vínku dané schopnosti, které vývoj lidstva přetavil v nadstandardní výbavu, jíž bylo lepší se vzdát.
„Nikola Križková je vynikající tanečnice, která má za sebou několikaletou spolupráci se souborem Philippa Gentyho, u něhož poznala Amadora Artigu, který s tímto osobitým francouzským mágem vizuálního divadla spolupracuje dodnes. Artemis v divadle nese prvky, které s nimiž Genty pracuje – tanec je hodně propojen s vizuální stránkou představení, precizní scénografií a light designem. Myslím, že Artemis v zrcadle je vynikajícím představením o dualitě ženského principu v současné době, kdy se v Artemis zrcadlí oba póly ženské duše: matka-pečovatelka a umělkyně-bohémka,“ dodává šéfdramaturg prostoru NoD Adam Halaš.
Projekt kvůli jeho uměleckým kvalitám zařadila do své dramaturgie i Nová síť, organizátor festivalu Malá inventura. „Letošní výběr byl velmi náročný. Z přihlášených nás Nikola oslovila zejména svým syrovým fyzickým projevem, scénografií úzce propojenou s výrazným light designem. Artemis diváka unáší na vlně mystiky a mrazivé fyzické choreografie,“ vysvětluje Adriana Světlíková, ředitelka festivalu Malá inventura. Nikola Križková (1983) absolvovala Taneční konzervatoř hl. m. Prahy a konzervatoř Duncan Centre. V roce 2002 získala první angažmá v Centre Chorégraphique National de Nantes pod uměleckým vedením Clauda Brumachona a Benjamina Lamarcha.
V Paříži, kde se trvale usadila, se setkala s Philippem Gentym, s nímž spolupracovala po dobu tří let na představení La fin des terres. Od roku 2007 žije v Paříži. Je členkou několika tanečních souborů, mj. Ansámblu Wejna Dance Company choreografky Sylvie Pabiot, Compagnie Kerman, performera Sébastiena Ly či švédské skupiny Kompani Raande-Vo, umělkyně Leny Josefsson.
Její umělecká cesta směřuje k fyzickému divadlu. Je mj. autorkou představení První vlaštovka jaro nedělá, Opera Metro (pod záštitou KoresponDance Praha) či Čekání na Didiera (spolu s Iouliou Plotnikovovou a Africou Manso). Amador Artiga (1977 Valencie, Španělsko) vystudoval Umělecko-průmyslovou školu ve Valencii, poté ho zvědavost od výtvarného umění přivedla k divadlu. Po studiu Státní divadelní konzervatoře ve Valencii byl přijat na Divadelní školu Marie del Mar Navarro v Madridu, zaměřené na nonverbální a fyzické divadlo. Na jeho další herecký a taneční rozvoj měl vliv Jacques Lecoq (studium na Laboratoire d"Étude du Movement v Paříži) či Eugenio Barba a jeho soubor Odin Theatret v dánském Holstebro. V roce 2006 spolu s Antoniem de Pacem založil divadelní soubor Imaginaria Teatro, s nímž získal několik prestižních ocenění. Na stáži v Mezinárodním institutu loutek v Charleville-Mézières potkal věhlasné choreografy Philippa Gentyho a Mary Underwoodovou, s nimiž spolupracuje dodnes. Příležitostně spolupracuje s divadelními soubory při výrobě loutek, návrzích scénografie i jako asistent při pohybové spolupráci. Zdroj: NoD
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle opouštějí divadlo PONEC
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 42 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 44 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 45 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 46 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 60 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 62 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?