Česko-španělská premiéra v NoD – Artemis v zrcadle
zprávy
Artemis v zrcadle je prvním sólovým představením talentované české tanečnice a choreografky Nikoly Križkové, které vzniklo ve spolupráci s divadelním hercem a režisérem Amadorem Artigou v rámci nově vzniklé divadelní společnosti Imaginární periferie. Tento bezpochyby ambiciózní projekt má být divadelně-tanečním holdem ženě, přirozenosti a svobodě, jež jsou v kontrastu k naší civilizaci a uměle vypěstovaným realitám současného světa. Artemis nás vrací k prapodstatě věcí, do doby, kdy byl lidský instinkt důležitým prostředkem lidského konání. Autoři se ohlíží do minulosti a kombinacemi mnoha divadelních prvků – tance, scénografie, osvětlení a zvuku – vytvářejí ženu ne nepodobnou svobodomyslné a nepolapitelné Artemis (Dianě), jež naslouchá své přirozenosti, spontánně reaguje na okolní podněty a nepodřizuje se civilizačnímu diktátu.Vrací se k přírodě a opět vkládá lidem do vínku dané schopnosti, které vývoj lidstva přetavil v nadstandardní výbavu, jíž bylo lepší se vzdát.
„Nikola Križková je vynikající tanečnice, která má za sebou několikaletou spolupráci se souborem Philippa Gentyho, u něhož poznala Amadora Artigu, který s tímto osobitým francouzským mágem vizuálního divadla spolupracuje dodnes. Artemis v divadle nese prvky, které s nimiž Genty pracuje – tanec je hodně propojen s vizuální stránkou představení, precizní scénografií a light designem. Myslím, že Artemis v zrcadle je vynikajícím představením o dualitě ženského principu v současné době, kdy se v Artemis zrcadlí oba póly ženské duše: matka-pečovatelka a umělkyně-bohémka,“ dodává šéfdramaturg prostoru NoD Adam Halaš.
Projekt kvůli jeho uměleckým kvalitám zařadila do své dramaturgie i Nová síť, organizátor festivalu Malá inventura. „Letošní výběr byl velmi náročný. Z přihlášených nás Nikola oslovila zejména svým syrovým fyzickým projevem, scénografií úzce propojenou s výrazným light designem. Artemis diváka unáší na vlně mystiky a mrazivé fyzické choreografie,“ vysvětluje Adriana Světlíková, ředitelka festivalu Malá inventura. Nikola Križková (1983) absolvovala Taneční konzervatoř hl. m. Prahy a konzervatoř Duncan Centre. V roce 2002 získala první angažmá v Centre Chorégraphique National de Nantes pod uměleckým vedením Clauda Brumachona a Benjamina Lamarcha.
V Paříži, kde se trvale usadila, se setkala s Philippem Gentym, s nímž spolupracovala po dobu tří let na představení La fin des terres. Od roku 2007 žije v Paříži. Je členkou několika tanečních souborů, mj. Ansámblu Wejna Dance Company choreografky Sylvie Pabiot, Compagnie Kerman, performera Sébastiena Ly či švédské skupiny Kompani Raande-Vo, umělkyně Leny Josefsson.
Její umělecká cesta směřuje k fyzickému divadlu. Je mj. autorkou představení První vlaštovka jaro nedělá, Opera Metro (pod záštitou KoresponDance Praha) či Čekání na Didiera (spolu s Iouliou Plotnikovovou a Africou Manso). Amador Artiga (1977 Valencie, Španělsko) vystudoval Umělecko-průmyslovou školu ve Valencii, poté ho zvědavost od výtvarného umění přivedla k divadlu. Po studiu Státní divadelní konzervatoře ve Valencii byl přijat na Divadelní školu Marie del Mar Navarro v Madridu, zaměřené na nonverbální a fyzické divadlo. Na jeho další herecký a taneční rozvoj měl vliv Jacques Lecoq (studium na Laboratoire d"Étude du Movement v Paříži) či Eugenio Barba a jeho soubor Odin Theatret v dánském Holstebro. V roce 2006 spolu s Antoniem de Pacem založil divadelní soubor Imaginaria Teatro, s nímž získal několik prestižních ocenění. Na stáži v Mezinárodním institutu loutek v Charleville-Mézières potkal věhlasné choreografy Philippa Gentyho a Mary Underwoodovou, s nimiž spolupracuje dodnes. Příležitostně spolupracuje s divadelními soubory při výrobě loutek, návrzích scénografie i jako asistent při pohybové spolupráci. Zdroj: NoD
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřela Irina Andreeva
zprávy -
Soňa Ferienčíková o politizaci nezávislého umění: „Kdybych přestala tvořit, znamenalo by to ustoupit zlu.“
rozhovory -
Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
zprávy -
Taneční konzervatoř hlavního města Prahy má nové pedagogy
zprávy -
Jižní Svéráz – Nový divadelní site-specific festival rozkrývá tajemné příběhy opuštěných míst
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 16 dny
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
před 20 dny
Josef Bartoš
Vážený pane Nagele, děkujeme za upřesnění, v textu jsme upravili.J. Bartoš
Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 24 dny
Tomáš Nagel
V Ústí nad Labem nebyl nikdy Činoherní klub. Vždy jen Činoherní studio !Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 24 dny
Barbora
Dobrý den, podle archivu ND tančila paní Morávková v divadle Absolventský koncert Hudební a taneční školy v roce…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
před 26 dny
Natálie
Dobrý den, rodné jméno je dle knihy Cesty k tanečnímu a baletnímu mistrovství Pamela Méhešová (rok ukončení studia1989).Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
před 26 dny
petram
Pamela Morávková je jméno rodné, nebo vyvdané ? V archivu ND žádná Pamela Morávková není...Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů