Česko-španělská premiéra v NoD – Artemis v zrcadle

Česko-španělská premiéra v NoD – Artemis v zrcadle

Česko-španělská premiéra v NoD – Artemis v zrcadle

Pražský prostor NoD přivítá 13. května poslední ze zahraničních projektů v této divadelní sezóně. Taneční sólo české tanečnice Nikoly Križkové Artemis v zrcadle, které vzniklo pod režijním vedením španělského choreografa Amadora Artigy, se představí v české premiéře. Vstupenky v ceně 280 Kč a 180 Kč pro studenty jsou již v předprodeji v sítích SMS Ticket, Ticketportal a na pokladně v NoD. Trailer k představení si můžete prohlédnout zde.
Artemis v zrcadle je prvním sólovým představením talentované české tanečnice a choreografky Nikoly Križkové, které vzniklo ve spolupráci s divadelním hercem a režisérem Amadorem Artigou v rámci nově vzniklé divadelní společnosti Imaginární periferie. Tento bezpochyby ambiciózní projekt má být divadelně-tanečním holdem ženě, přirozenosti a svobodě, jež jsou v kontrastu k naší civilizaci a uměle vypěstovaným realitám současného světa. Artemis nás vrací k prapodstatě věcí, do doby, kdy byl lidský instinkt důležitým prostředkem lidského konání. Autoři se ohlíží do minulosti a kombinacemi mnoha divadelních prvků – tance, scénografie, osvětlení a zvuku – vytvářejí ženu ne nepodobnou svobodomyslné a nepolapitelné Artemis (Dianě), jež naslouchá své přirozenosti, spontánně reaguje na okolní podněty a nepodřizuje se civilizačnímu diktátu.Vrací se k přírodě a opět vkládá lidem do vínku dané schopnosti, které vývoj lidstva přetavil v nadstandardní výbavu, jíž bylo lepší se vzdát.
Nikola Križková je vynikající tanečnice, která má za sebou několikaletou spolupráci se souborem Philippa Gentyho, u něhož poznala Amadora Artigu, který s tímto osobitým francouzským mágem vizuálního divadla spolupracuje dodnes. Artemis v divadle nese prvky, které s nimiž Genty pracuje – tanec je hodně propojen s vizuální stránkou představení, precizní scénografií a light designem. Myslím, že Artemis v zrcadle je vynikajícím představením o dualitě ženského principu v současné době, kdy se v Artemis zrcadlí oba póly ženské duše: matka-pečovatelka a umělkyně-bohémka,“ dodává šéfdramaturg prostoru NoD Adam Halaš.
Projekt kvůli jeho uměleckým kvalitám zařadila do své dramaturgie i Nová síť, organizátor festivalu Malá inventura. „Letošní výběr byl velmi náročný. Z přihlášených nás Nikola oslovila zejména svým syrovým fyzickým projevem, scénografií úzce propojenou s výrazným light designem. Artemis diváka unáší na vlně mystiky a mrazivé fyzické choreografie,“ vysvětluje Adriana Světlíková, ředitelka festivalu Malá inventura. Nikola Križková (1983) absolvovala Taneční konzervatoř hl. m. Prahy a konzervatoř Duncan Centre. V roce 2002 získala první angažmá v Centre Chorégraphique National de Nantes pod uměleckým vedením Clauda Brumachona a Benjamina Lamarcha.
V Paříži, kde se trvale usadila, se setkala s Philippem Gentym, s nímž spolupracovala po dobu tří let na představení La fin des terres. Od roku 2007 žije v Paříži. Je členkou několika tanečních souborů, mj. Ansámblu Wejna Dance Company choreografky Sylvie Pabiot, Compagnie Kerman, performera Sébastiena Ly či švédské skupiny Kompani Raande-Vo, umělkyně Leny Josefsson.
Její umělecká cesta směřuje k fyzickému divadlu. Je mj. autorkou představení První vlaštovka jaro nedělá, Opera Metro (pod záštitou KoresponDance Praha) či Čekání na Didiera (spolu s Iouliou Plotnikovovou a Africou Manso). Amador Artiga (1977 Valencie, Španělsko) vystudoval Umělecko-průmyslovou školu ve Valencii, poté ho zvědavost od výtvarného umění přivedla k divadlu. Po studiu Státní divadelní konzervatoře ve Valencii byl přijat na Divadelní školu Marie del Mar Navarro v Madridu, zaměřené na nonverbální a fyzické divadlo. Na jeho další herecký a taneční rozvoj měl vliv Jacques Lecoq (studium na Laboratoire d"Étude du Movement v Paříži) či Eugenio Barba a jeho soubor Odin Theatret v dánském Holstebro. V roce 2006 spolu s Antoniem de Pacem založil divadelní soubor Imaginaria Teatro, s nímž získal několik prestižních ocenění. Na stáži v Mezinárodním institutu loutek v Charleville-Mézières potkal věhlasné choreografy Philippa Gentyho a Mary Underwoodovou, s nimiž spolupracuje dodnes. Příležitostně spolupracuje s divadelními soubory při výrobě loutek, návrzích scénografie i jako asistent při pohybové spolupráci. Zdroj: NoD

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: