„Je to historický úspěch v konkurenci 35 evropských zemí,” říká Yvona Kreuzmannová, ředitelka a zakladatelka Tance Praha, a pokračuje: „Nikdy za 25 let existence Aerowaves se neprosadila hned 3 díla ČR.“
Platforma Aerowaves slaví 25 let od svého založení v londýnském divadle The Place. Každým rokem se na ní koncem října, vždy v jiném městě, schází experti z různých zemí Evropy, kteří předem zhlédnou desítky videonahrávek kratších děl (15–40 minut) z dílny tzv. „emerging artists“, tedy tvůrců stojících na začátku své mezinárodní kariéry. Na intenzivním třídenním meetingu pak sledují ukázky desítek dalších děl tak, jak je vyberou reprezentanti jednotlivých států, ale rovněž menší pracovní skupiny, díky nimž všechna přihlášená díla zhlédne vždy 3–7 expertů.
V platformě Aerowaves jde o objevování nových talentů. Představuje pro ně velkou šanci uvést se na mezinárodní scéně, čemuž již 10 let napomáhá festival Spring Forward pořádaný rovněž pokaždé v jiném městě (2016 Tancem Praha v Plzni). Každoročně tak ze stovek přihlášených videonahrávek vybírají experti dvacítku děl, která mají potenciál zaujmout mezinárodně. Těm je věnována mimořádná pozornost na webových stránkách https://aerowaves.org/, jsou uváděna partnery Aerowaves s podporou programu Kreativní Evropa, a mají šanci být uvedena živě právě na festivalu Spring Forward, kam se sjíždí přes 200 prezentrů a žurnalistů z celého světa.
Český tanec se v minulosti prosadil přibližně 1x za 3–4 roky, ale v poslední dekádě jeho renomé začalo výrazně stoupat, již 2x byla vybrána dvě česká díla mezi TOP20 – naposledy loni, kdy uspěl Viktor Černický s inscenací PLI a Markéta Stránská s dílem LeŤ. Letošní meeting v Athénách se zapíše do historie nejen svým atypickým formátem (kvůli COVID restrikcím se sešla jen 10členná jury a ostatních více než 30 expertů aktivně diskutovalo a sledovalo videa přes Zoom), ale především díky svému výsledku.
Twenty21, tedy výběr 20 top děl pro rok 2021, zahrnuje tři díla z České republiky, a to díky nezpochybnitelné kvalitě, diverzitě a originálnímu pojetí jedné každé autorky. Dvě autentická ženská sóla Terezy Lenerové Hradilkové (Nepřestávej) a Cécile Da Costa (Roselyne /ProFitArt) a jeden apelativní duet Sabiny Bočkové a Johany Pockové / PocketArt (Jáma lvová) jsou vybranými reprezentanty ČR, kteří obstáli v těžké konkurenci více než 600 přihlášených děl ze 35 zemí Evropy. ČR měla celkem 13 přihlášených děl, což je velmi solidní číslo.
„Sotva lze najít lepší způsob, jak upozornit na mimořádný potenciál, který české taneční a pohybové umění představuje pro Českou republiku. Byla jsem hrdá na naše umělce a tlumočila jim gratulace ostatních členů jury s krásnou vizí, že i u nás, věřím, za pár let otevřeme skutečný Dům tance a vytvoříme tak solidní podmínky pro další profesní růst všech těchto talentů,“ dodává Kreuzmannová.
Zdroj: Tanec Praha z.ú.
Český tanec uspěl v konkurenci více než 600 evropských děl
Evropská platforma mladých choreografů Aerowaves letos odhlasovala do úzkého výběru dvacítky nejzajímavějších tvůrčích počinů tři česká díla. Gratulace patří Sabině Bočkové a Johaně Pockové / PocketArt za dílo Jáma lvová, Cécile Da Costa za osobní sólo Roselyne/ProFitArt a Tereze Lenerové Hradilkové za dialog s hudebníkem Floexem v inscenaci Nepřestávej.
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Výsměch taneční teorii
úhel pohledu -
Naharinova provokativní Hora zvedla Ostravu ze židlí
recenze -
Umění za 400 na hodinu
úhel pohledu -
Končící předsedkyně ATU ČR Linda Svidró: „Pokud každý bude na ministerské dveře ťukat zvlášť, nikam to nepovede“
rozhovory -
Doufám, že hodnotu diplomu z HAMU si uvědomím, až se nebudu moct hýbat, říká Říhová
podcasty
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
Bára Truksová
Tento sloupek mi připadá vůči médiím nesmírně nespravedlivý, protože zcela ignoruje realitu rybníčku tanečního i…Taneční pragocentrismus
včera
Petra Dotlačilová
Přiznávám, že tohle mě zvedlo ze židle... když vidím snahu kolegů z Tanečních aktualit, jak pracně shánějí dopisovatele…Taneční pragocentrismus
před 2 dny
Lucie Burešová
To, co se do tohoto sloupku nevešlo, rozebírám podrobně za autorku citovaného článku zde:…Výsměch taneční teorii
před 2 dny
Nataša Novotná
Paní či slečno Vildungová,... po dlouhé době!
Můj právník vám vzkazuje, že paragraf na pomluvu, aj., stále…
S Natašou Novotnou o Rain Dogs, gaga a práci nejen v Ostravě: „Kvalita tanečníků je na prvním místě.“
před 2 dny
Nataša Novotná
Dobrý den pane Slavický,hluboce si vás vážím, již dlouhodobě. Mnohé jsem o vás slyšela, z úst vašich skvělých…
S Natašou Novotnou o Rain Dogs, gaga a práci nejen v Ostravě: „Kvalita tanečníků je na prvním místě.“
před 4 dny
Jaroslav Slavický
Milá Natašo!Se zájmem jsem si přečetl Váš rozhovor připravený Ivanou Kloubkovou a uveřejněný na TA v únoru. Četl jsem…
S Natašou Novotnou o Rain Dogs, gaga a práci nejen v Ostravě: „Kvalita tanečníků je na prvním místě.“
Jana Bohutínská
Vždycky o pragocentrismu nejvíc přemýšlím, když jedu za své peníze do Brna, Ostravy a jinam a omlouvám si to báječným…Taneční pragocentrismus