„Je to historický úspěch v konkurenci 35 evropských zemí,” říká Yvona Kreuzmannová, ředitelka a zakladatelka Tance Praha, a pokračuje: „Nikdy za 25 let existence Aerowaves se neprosadila hned 3 díla ČR.“
Platforma Aerowaves slaví 25 let od svého založení v londýnském divadle The Place. Každým rokem se na ní koncem října, vždy v jiném městě, schází experti z různých zemí Evropy, kteří předem zhlédnou desítky videonahrávek kratších děl (15–40 minut) z dílny tzv. „emerging artists“, tedy tvůrců stojících na začátku své mezinárodní kariéry. Na intenzivním třídenním meetingu pak sledují ukázky desítek dalších děl tak, jak je vyberou reprezentanti jednotlivých států, ale rovněž menší pracovní skupiny, díky nimž všechna přihlášená díla zhlédne vždy 3–7 expertů.
V platformě Aerowaves jde o objevování nových talentů. Představuje pro ně velkou šanci uvést se na mezinárodní scéně, čemuž již 10 let napomáhá festival Spring Forward pořádaný rovněž pokaždé v jiném městě (2016 Tancem Praha v Plzni). Každoročně tak ze stovek přihlášených videonahrávek vybírají experti dvacítku děl, která mají potenciál zaujmout mezinárodně. Těm je věnována mimořádná pozornost na webových stránkách https://aerowaves.org/, jsou uváděna partnery Aerowaves s podporou programu Kreativní Evropa, a mají šanci být uvedena živě právě na festivalu Spring Forward, kam se sjíždí přes 200 prezentrů a žurnalistů z celého světa.
Český tanec se v minulosti prosadil přibližně 1x za 3–4 roky, ale v poslední dekádě jeho renomé začalo výrazně stoupat, již 2x byla vybrána dvě česká díla mezi TOP20 – naposledy loni, kdy uspěl Viktor Černický s inscenací PLI a Markéta Stránská s dílem LeŤ. Letošní meeting v Athénách se zapíše do historie nejen svým atypickým formátem (kvůli COVID restrikcím se sešla jen 10členná jury a ostatních více než 30 expertů aktivně diskutovalo a sledovalo videa přes Zoom), ale především díky svému výsledku.
Twenty21, tedy výběr 20 top děl pro rok 2021, zahrnuje tři díla z České republiky, a to díky nezpochybnitelné kvalitě, diverzitě a originálnímu pojetí jedné každé autorky. Dvě autentická ženská sóla Terezy Lenerové Hradilkové (Nepřestávej) a Cécile Da Costa (Roselyne /ProFitArt) a jeden apelativní duet Sabiny Bočkové a Johany Pockové / PocketArt (Jáma lvová) jsou vybranými reprezentanty ČR, kteří obstáli v těžké konkurenci více než 600 přihlášených děl ze 35 zemí Evropy. ČR měla celkem 13 přihlášených děl, což je velmi solidní číslo.
„Sotva lze najít lepší způsob, jak upozornit na mimořádný potenciál, který české taneční a pohybové umění představuje pro Českou republiku. Byla jsem hrdá na naše umělce a tlumočila jim gratulace ostatních členů jury s krásnou vizí, že i u nás, věřím, za pár let otevřeme skutečný Dům tance a vytvoříme tak solidní podmínky pro další profesní růst všech těchto talentů,“ dodává Kreuzmannová.
Zdroj: Tanec Praha z.ú.
Český tanec uspěl v konkurenci více než 600 evropských děl
Evropská platforma mladých choreografů Aerowaves letos odhlasovala do úzkého výběru dvacítky nejzajímavějších tvůrčích počinů tři česká díla. Gratulace patří Sabině Bočkové a Johaně Pockové / PocketArt za dílo Jáma lvová, Cécile Da Costa za osobní sólo Roselyne/ProFitArt a Tereze Lenerové Hradilkové za dialog s hudebníkem Floexem v inscenaci Nepřestávej.
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 3 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Petr K.
Mně tahle debata přišla jako naprosto prototypická vzhledem k situaci na české současné scéně. Vzhledem k ohlasu, který…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Roman Zotov-Mikshin
Proč z kritiky nikdy nelze vypárat priority a preference kritika? Souhlasím, že by neměli v kritice prosakovat, ale…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr