Hana Machová-Jureczková byla choreografkou s výrazným, osobitým a racionálním pohybovým slovníkem, klasiku obohacovala prvky novodobých tanečních technik. Její práce se vždy vyznačovala pečlivou přípravou a vysokou muzikalitou. Dramaturgii přizpůsobovala stavu souboru, orientovala se na původní česká díla a novinky, dbala na režijní proporce a herecké dotváření rolí. Za svou uměleckou činnost byla oceněna tvůrčími prémiemi Českého literárního fondu (1967 a 1981) a Pamětní medailí Ministerstva kultury (1983). Do vysokého věku si uchovává neobyčejnou duševní i fyzickou svěžest.
„Jsem rád, že jsem měl dnes tu čest a mohl jsem předat medaili Artis Bohemiae Amicis paní Haně Machové-Jureczkové. Je to forma poděkování za její celoživotní úspěšnou uměleckou práci ve prospěch českého baletu a za dlouhodobé šíření dobrého jména české kultury,“ řekl ministr kultury Lubomír Zaorálek.
Paní Hana Machová-Jureczková se narodila v Praze 16. září 1930. Patřila do prvého ročníku nově otevřeného tanečního oddělení Státní konzervatoře v Praze, kterou absolvovala v roce 1949. Choreografickou odbornost si doplňovala během taneční kariéry stážemi v Kolíně nad Rýnem. Její první sólové angažmá bylo v Ústí nad Labem (1949-1958), kde prošla dráhou od lyrických partů, přes dramatické k charakterním a komickým rolím v choreografiích Laurette Hrdinové a Josefa Judla; např. Smrt ve Špalíčku, Zerbinetta v Maškarádě, Čarodějka v Labutím jezeře, Zarema v Bachčisarajské fontáně, Primaballerina v.v. v Plesu kadetů, titulní role v Šeherezádě, Královna ve Sněhurce.
Během dalších let se pak plně soustředila na choreografii. Nejprve jako šéfka baletu v Opavě (1958-1962), pak v Hudebním divadle Karlín (1963-1970) a opět v Ústí nad Labem (1977-1988). V letech 1970-1977 působila ve svobodném povolání. V Opavě nastudovala např. Coppélii, Louskáčka, původní premiéru Nové Odysseji V. Brunse, Nikotinu, Lašské tance, Dona Juana V. Kašlíka, Prométhea. V Karlíně se věnovala, s obrovským citem pro swingový a jazzový tanec (její synkopické a rytmicky obtížné choreografie byly proslulé), především muzikálům Kiss me Kate, Hello Dolly!. V Brně uvedla např. muzikál Malá noční hudba H. Macourka, v Liberci pohostinsky choreografovala Vola na střeše a Pulcinellu. Spolupracovala i s dalšími operními i činoherními divadly, např. v Brně, Plzni, pražském Semaforu, a podílela se také na velké řadě televizních pořadů.
Zdroj: www.divadlo.cz
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr