Daniel Wiesner: Taneční divadlo aneb Vyprávění o Macbethovi

Daniel Wiesner: Taneční divadlo aneb Vyprávění o Macbethovi

Daniel Wiesner: Taneční divadlo aneb Vyprávění o Macbethovi

Choreograf a pedagog Daniel Wiesner přibližuje v své nové knize hledání ideálního tvaru tanečního díla na příkladu inscenace Macbeth baletního souboru Národního divadla. Autor nepovažuje v knize popsaný proces za jedinou a zaručenou metodu, jak realizovat projekty tanečního divadla. Jde mu spíše o předání profesní zkušenosti mladším kolegům.

„Vznikl tak dokument o zrodu, vývoji a ohlasu jedné inscenace – o přepracování původní koncepce a vytvoření nového libreta, o volbě nejvhodnějších výtvarných spolupracovníků a hledání společné vize inscenace. Text také líčí soustředěné úsilí celého tvůrčího týmu a snahu o zvolení těch nejúčinnějších scénických postupů, které se ve výsledku podřídily jedinému: smysluplnému a obsahově zřetelnému tlumočení odkazu Shakespearova dramatu,“ dodávají zástupci nakladatelství.
V první části knihy autor čerpá ze své dlouholeté režijní a choreografické zkušenosti a popisuje, na jaké výzvy a překážky může choreograf narazit při realizaci své umělecké vize. V další části se pak věnuje samotné inscenaci Macbeth – zve čtenáře k návštěvě svého představení a podává k němu zasvěcený autorský výklad. Knihu doprovází bohatý obrazový materiál – zahrnuty jsou fotografie z příprav, procesu zkoušení i výsledné podoby inscenace. Čtenář si může také projít opoznámkované úryvky ze scénářů a prohlédnout kostýmní návrhy scénografa Národního divadla Josefa Jelínka.
V roce 1984 se baletní soubor Národního divadla s inscenací Macbeth poprvé představil na právě otevřené Nové scéně. U zrodu koncepce inscenace stál přední znalec Shakespearova díla Martin Hilský, hudbu napsal skladatel Václav Riedlbauch. Ke spolupráci Daniel Wiesner přizval také režiséra a scenáristu Antonína Moskalyka, který se významně podílel na dramaturgickém výkladu textu. V titulních rolích se představily tehdejší přední osobnosti baletního souboru, mimo jiné Vlastimil Harapes a Miroslava Pešíková. Inscenace se stala reprezentativním titulem baletu Národního divadla a hostovala na několika zahraničních festivalech.

Daniel Wiesner, choreograf, režisér a pedagog, se narodil v roce 1947 v rodině akademického malíře Richarda Wiesnera. Po absolvování taneční konzervatoře v roce 1967 byl přijat do baletního souboru Národního divadla. V roce 1972 zde byl jmenován sólistou baletu a od roku 1983 působil jako choreograf naší první scény. Mimo baletních inscenací režíroval také několik oper a muzikálů u nás i v zahraničí a za své inscenace obdržel několik mezinárodních ocenění. V současné době je režisérem a choreografem na volné noze a vyučuje na katedře tance pražské AMU. V roce 2016 byl jmenován profesorem. Kniha Taneční divadlo aneb vyprávění o Macbethovi je jeho knižní prvotinou.

Více informací na www.namu.cz.

Zdroj: NAMU

Témata článku

Tanec

DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ

srpen 2019

Po Út St Čt So Ne
29
30
31
1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
DEJTE NÁM TIP NA PŘEDSTAVENÍ

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: