Debut českého choreografa ve slavném londýnském tanečním divadle Sadler’s Wells
zprávy
Jarek Cemerek byl pozván ke spolupráci se souborem Balletboyz po té, co se úspěšně zúčastnil veřejného výběrového řízení, na které se přihlásilo přes 160 umělců z celého světa. Umělecké vedení se k výběru Jarka vyjádřilo: „Velmi se nám líbí styl, jakým Jarek pracuje. Jeho instrukce jsou jasné a přesně ví, co od tanečníků chce a potřebuje. Jeho pohybový slovník je velmi fyzický a naprosto sedí dynamice a stylu Balletboyz.“ Představení Void bude uvedeno vedle dalších dvou děl choreografů, kteří se souborem spolupracují externě a mezi něž patří i taková jméno světového současného tance, jako je Russel Maliphant.
Po dlouhodobém působení v zahraničí jako tanečník a pedagog se Jarek Cemerek vrátil v minulém roce do České republiky a představil se českému publiku na festivalu Tanec Praha 2010 s úspěšným duetem Void Amongst Humans, které nastudoval spolu s českou tanečnicí Helenou Arenbergerovou. Jeho současná choreografie pro devět tanečníků souboru Balletboyz dále zkoumá a rozvíjí téma předchozího duetu; void jako význam prázdnoty a pocitu osamělosti jedince uprostřed přetechnizovaného a přelidněného světa. Jistě není bez zajímavosti, že tato myšlenka a téma, kterým se Jarek Cemerek ve svých dílech zaobírá, vznikla právě v Londýně, kde v roce 2006 spolupracoval jako tanečník v Royal Opera House na projektu Mytologie Echo a Narcise.
Inspirací pro tvorbu je Jarkovi Cemerkovi kromě osobních životních zkušeností i hudba Ondřeje Dědečka 6polnic, se kterým spolupracoval již na duetu a kterého přizval k vytvoření hudby i pro londýnské představení.
Vedle úspěchů v kreativní činnosti Jarek Cemerek dosahuje i velkých úspěchů v činnosti pedagogické. Nyní byl pozván ředitelem tanečního oboru jedné z nejprestižnějších konzervatoří na světě Juilliard v New Yorku, aby v únoru 2011 vedl intenzivní workshop současného tance pro studenty nejvyššího ročníku.
Jarek Cemerek
Tanečník, choreograf, pedagog
Vystudoval tanec na konzervatoři v Ostravě, dále choreografii a taneční pedagogiku na HAMU a absolvoval studijní pobyt na Divadelní Akademii v Helsinkách. Uměleckou dráhu začal jako tanečník v Národním divadle v Ostravě, odkud přešel do Prahy a tančil v Laterně Magice a ve Státní Opeře. Poté tancoval v Bratislavském divadle tanca, v souborech La Terra Nuova (Itálie), Tanztheaterwien (Vídeň), Thor (Brusel), Willy Dorner (Vídeň), Edita Braun (Salcburk), dále v Dance Theatre of Ireland, Stadttheater Bern (Švýcarsko) a v Royal Opera House (Londýn). V roce 2009 založil soubor současného tance Albamora v Dánsku.
Jako pedagog působil v mnoha tanečních souborech a na tanečních festivalech, na Divadelní Akademii v Helsinkách, ve Stadttheater Bern, Jayne Persch School (USA), Royal Ballet School v Holstebro (Dánsko).
Další informace: www.jarekcemerek.com
Videoklip: Void Amongst Humans www.youtube.com/watch?v=d3gYgS5jcXo
Balletboyz
Soubor Balletboyz založili v roce 2001 Michael Nunn a William Trevitt, kteří oba působili jako sólisté v Královském baletu v Londýně. Jejich činnost se neomezuje pouze na realizaci divadelních tanečních projektů, na kterých spolupracují s tvůrci a tanečníky různých tanečních směrů, ale význam jejich práce spočívá také v realizaci televizních pořadů s taneční tématikou. Jejich pořady jsou uváděny na BBC a Channel 4. V roce 2008 získali mezinárodní cenu Emmy za nejlepší umělecký dokument Strictly Bolshoi. V roce 2009 se Nunn a Trevitt rozhodli změnit dynamiku a směřování souboru a ke spolupráci si vybrali a následovně vytrénovali 10 mužských tanečníků různého původu a vzdělání. Tvůrce představení vybírají jak z řad etablovaných, tak i mladých talentovaných choreografů. V roce 2005 soubor stal z jedním ze souborů sdružených s tanečním divadlem Sadler’s Wells. Pro soubor to především znamená, že je jejich jméno spojováno s se slavným tanečním produkčním domem, mají možnost být v centru tanečního dění a zároveň využívat všech prostředků divadla a podpory jeho zaměstnanců.
Další informace: www.balletboyz.com Foto © Balletboyz
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 2 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 2 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 2 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Petr K.
Mně tahle debata přišla jako naprosto prototypická vzhledem k situaci na české současné scéně. Vzhledem k ohlasu, který…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Roman Zotov-Mikshin
Proč z kritiky nikdy nelze vypárat priority a preference kritika? Souhlasím, že by neměli v kritice prosakovat, ale…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr