decadance: Nová premiéra Baletu Národního divadla v červnu
zprávy
„Ač se bude jednat o zvláštní kombinaci částí či celých opusů vytvořených Ohadem Naharinem v průběhu posledních deseti let, do jisté míry půjde o nový tvar, jelikož budou vytvořeny originální momenty v rámci režijní linky a choreografické struktury celého večera. Ohadovo silné charizma, velice specifické geografické a kulturní zázemí, jedinečná a originální poetika pohybu a výrazových prostředků všeobecně, bude obrovskou novou zkušeností nejen pro tanečníky, ale především pro diváky, kteří se mohou těšit na silný nevšední zážitek,“ dodávají organizátoři.
Ohad Naharin se narodil v roce 1952 v kibucu Mizra, tančit začal až ve svých dvaadvaceti letech. Během prvního roku v Batsheva Dance Company si ho všimla hostující choreografka, legenda moderního tance, Martha Graham a navrhla mu, aby se stal členem jejího baletního souboru v New Yorku. Odešel na její doporučení do USA, vzdělával se a tančil. Jeho taneční kariéra pak pokračovala v Izraeli (Bat-Dor Dance Company) a v Bruselu, kde působil v souboru Maurice Béjarta Ballet du XXe Siècle. V roce 1980 se Naharin vrátil do New Yorku, kde debutoval jako choreograf v divadle Kazuko Hirabayshiho. V tomtéž roce založil spolu se svou ženou Mari Kajiwarou společnost Ohad Naharin Dance Company. Ohad Naharin šéfuje od roku 1990 souboru Batsheva Dance Company, který sídlí v samotném Tel Avivu. Letos jeho tanečníky poprvé na živo uvidíme i v Praze – 25. a 26. června v rámci festivalu TANEC PRAHA.
Sám o svém pohybovém slovníku nazvaném gaga říká: „Je to jazyk, který se teprve vyvíjí. Týká se hodně naslouchání svému tělu, jeho prožitku, ať tančíte či jste v klidu. Toto uvědomění vytváří prostor pro emoce. Neboť emoce se nesou na proudu energie. Uvědomění těla vytváří prostor pro jeho výbušnost; abyste vybuchla, potřebujete také prostor. Uvědomění ale vytváří také prostor pro jemnost. A to je, o co se snažím…“ (Kompletní rozhovor s Ohadem Naharinem bude otištěn v programu k inscenaci.)
„Ohad Naharin je choreograf, který dokáže v divácích stupňovat napětí. Jeho představení jsou rituálem i oslavou, událostí i zážitkem. I když jsou jeho díla na repertoáru nejvěhlasnějších světových souborů, nikdy nepřipravil premiéru pro jiný soubor než svou vlastní Batshevu. Na druhou stranu na ostatní soubory své premiéry nepřenáší jen tak, slepě a bez úprav. Je známa jeho další praxe: mutace vlastních děl – vždy na míru tomu kterému souboru připraví koláž z již jindy uvedených částí, doplní novým, vloží jiné souvislosti. Jeho choreografie jsou stále živé a v pohybu. Tak je tomu i nyní i s verzí decadance vzniklou pro Prahu a pro Balet Národního divadla,“ uzavírají organizátoři.
Představení vzniklo pod osobní záštitou J. E. pana Garyho Korena, velvyslance Státu Izrael v České republice.
Zdroj: Balet Národního divadla
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 39 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 41 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 42 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 43 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 57 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 59 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?