Derniéra inscenace Laterny magiky Graffiti
zprávy
Inscenaci Graffiti z roku 2002 byla oceňovaná především po taneční stránce, ale vytvářel ji generačně soudržný tým. Režie a scénář byly svěřeny do rukou tehdejších studentů FAMU (Ondřej Anděra, Petr Kout), aby tak získali prostor mladí, mnohdy teprve začínající tvůrci. Program složený ze čtyř částí vytvořila trojice choreografů, jejichž jména nebyla ještě tak známá jako dnes, zažívali úspěšné období především jako interpreti. Výběr to byl více než šťastný – Jiří Bubeníček, Václav Kuneš a Petr Zuska, ti všichni už se nesmazatelně vryli do historie českého tance a choreografie.
Tanečníka Jiřího Bubeníčka, který do programu vytvořil dvě choreografie (Graffiti, které dává název celému večeru, a Absinth) znali lidé především jako baletního interpreta světové úrovně (a dvojče neméně slavného bratra Otty). Václav Kuneš (choreografie On the Step 2…) byl členem Nizozemského tanečního divadla, souboru vedeného Jiřím Kyliánem. Dnes jako choreograf a šéf tanečního uskupení 420PEOPLE sbírá ocenění a popularizuje moderní tanec v Čechách. Petr Zuska se stal šéfem Baletu Národního divadla v Praze a jeho inscenace už viděli diváci v mnoha zemích včetně USA. Právě duet Les Bras de Mer, který je součástí naší inscenace, patří k jedné z jeho nejuváděnějších prací. Premiéra v Laterně magice přinesla ocenění také interpretům tohoto duetu: Eva Horáková a Pavel Knolle byli za rok 2002 oba nominováni na Thálii a získali ocenění jako nejlepší taneční pár roku od Tanečního sdružení ČR, Unie tanečního umění na Slovensku a Nadací Českého a Slovenského literárního fondu. Choreografové měli volnou ruku při využití hudby, a tak v choreografiích zní skladby současných nizozemských skladatelů, minimalismus Philipa Glasse, Petr Gabriel, ale i Ludwig van Beethoven.
Scéna představení je posledním dílem scénografa Josefa Svobody, který stál i u zrodu Laterny a celý život se jí věnoval. V Graffiti je používaná speciální projekce na fólii před jevištěm, tzv. „virtuální plátno“, která pracuje s lomem světla a podporuje prostorový dojem. Tanečníci mají o to těžší práci, že sami žádnou projekci nevidí a řídí se jen hudbou a přesnou orientací v prostoru.
„Inscenace Graffiti je úžasnou příležitostí pro naše tanečníky, kteří náročné taneční party obdivuhodně zvládají. Rádi bychom v budoucnu na Graffiti navázali podobnou inscenací s využitím současného tance,“ prozrazuje plány Zdeněk Prokeš, šéf Laterny magiky.Zdroj: Národní divadlo
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 35 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 37 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 38 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 39 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 53 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 55 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?