Derniéra inscenace Laterny magiky Graffiti

Derniéra inscenace Laterny magiky Graffiti

Derniéra inscenace Laterny magiky Graffiti

Po 12 letech se Laterna magika loučí s inscenací Graffiti, která představuje netradiční kombinaci současného tance a videoartu. Poslední reprízy se uskuteční 26., 27.  a 28. června od 20.00 hodin. Choreografie Petra Zusky, Václava Kuneše a Jiřího Bubeníčka spolu se speciální projekcí na tzv. virtuální plátno, poslední vynález scénografa Josefa Svobody, v této inscenaci vytváří obrazy života a vztahů, které se odehrávají pod povrchem města a jeho znaků, jejichž součástí je i fenomén graffiti. Symbolizuje společné prostředí, ve kterém narážíme na mnoho symbolů a metafor, pod kterými často nevidíme jejich skutečné sdělení. A stejně tak jsou někdy zamlžené i naše vlastní vztahy a komunikace s lidmi, na nichž nám nejvíce záleží.
Inscenaci Graffiti z roku 2002 byla oceňovaná především po taneční stránce, ale vytvářel ji generačně soudržný tým. Režie a scénář byly svěřeny do rukou tehdejších studentů FAMU (Ondřej Anděra, Petr Kout), aby tak získali prostor mladí, mnohdy teprve začínající tvůrci. Program složený ze čtyř částí vytvořila trojice choreografů, jejichž jména nebyla ještě tak známá jako dnes, zažívali úspěšné období především jako interpreti. Výběr to byl více než šťastný – Jiří Bubeníček, Václav Kuneš a Petr Zuska, ti všichni už se nesmazatelně vryli do historie českého tance a choreografie.
Tanečníka Jiřího Bubeníčka, který do programu vytvořil dvě choreografie (Graffiti, které dává název celému večeru, a Absinth) znali lidé především jako baletního interpreta světové úrovně (a dvojče neméně slavného bratra Otty). Václav Kuneš (choreografie On the Step 2…) byl členem Nizozemského tanečního divadla, souboru vedeného Jiřím Kyliánem. Dnes jako choreograf a šéf tanečního uskupení 420PEOPLE sbírá ocenění a popularizuje moderní tanec v Čechách. Petr Zuska se stal šéfem Baletu Národního divadla v Praze a jeho inscenace už viděli diváci v mnoha zemích včetně USA. Právě duet Les Bras de Mer, který je součástí naší inscenace, patří k jedné z jeho nejuváděnějších prací. Premiéra v Laterně magice přinesla ocenění také interpretům tohoto duetu: Eva Horáková a Pavel Knolle byli za rok 2002 oba nominováni na Thálii a získali ocenění jako nejlepší taneční pár roku od Tanečního sdružení ČR, Unie tanečního umění na Slovensku a Nadací Českého a Slovenského literárního fondu. Choreografové měli volnou ruku při využití hudby, a tak v choreografiích zní skladby současných nizozemských skladatelů, minimalismus Philipa Glasse, Petr Gabriel, ale i Ludwig van Beethoven.
Scéna představení je posledním dílem scénografa Josefa Svobody, který stál i u zrodu Laterny a celý život se jí věnoval. V Graffiti je používaná speciální projekce na fólii před jevištěm, tzv. „virtuální plátno“, která pracuje s lomem světla a podporuje prostorový dojem. Tanečníci mají o to těžší práci, že sami žádnou projekci nevidí a řídí se jen hudbou a přesnou orientací v prostoru.
Inscenace Graffiti je úžasnou příležitostí pro naše tanečníky, kteří náročné taneční party obdivuhodně zvládají. Rádi bychom v budoucnu na Graffiti navázali podobnou inscenací s využitím současného tance,“ prozrazuje plány Zdeněk Prokeš, šéf Laterny magiky.Zdroj: Národní divadlo

Témata článku

Tanec