Disgrafické partitury – hudba s pohybem a projekcemi
zprávy
„Fenoménu grafických partitur jsme se chtěli věnovat už dávno, takže když s tímto návrhem přišla choreografka Mirka Eliášová, byl jsem nadšený,“ říká Peter Vrábel, umělecký ředitel a šéfdirigent Orchestru BERG. „Začali jsme přemýšlet o tom, jak hudbu organicky propojit nejen s vizuální složkou ale i s tancem.“ Výsledkem je pětice nových skladeb, v nichž například pohyb ovlivňuje obraz a obraz následně hudební vyznění nebo kde se pohyb dirigenta či tanečnice převádí do elektronické zvukové stopy. Integrální součástí skladeb jsou technologie, například pohybové senzory Kinect nebo zvukový kontroler HotHand. Nejde přitom podle tvůrců o pouhou hru s technologiemi, ale o svébytná a velmi pečlivě propracovaná díla.
„Naprosto zásadní je úzká spolupráce s jednotlivými skladateli, jsme v úzkém kontaktu od září loňského roku,“ upřesňuje choreografka Mirka Eliášová, která s Orchestrem BERG na tzv. site specific projektech pracuje pravidelně. Za ten poslední z roku 2013, který se uskutečnil v Atriu nové budovy Fakulty architektury ČVUT, byl lightdesignér a autor projekcí Vladimír Burian zařazen na Salon české scénografie. A tentokrát je vizuální složka ještě významnější a propracovanější. Její autor ke konceptu dodává: „Chceme podtrhnout monumentalitu a architektonickou čistotu prostoru Malé dvorany, proto do vizuální složky projektu nezapojuji barvy, jde vlastně o digitálně procesovanou stínohru.“
V průběhu večera budou tanečníci i hudebníci měnit svá stanoviště, publikum si celou akci může vychutnat i z výšky. Bonusem je komentovaná prohlídka výstav Kresba za kresbou Stanislava Kolíbala.
Mirka Eliášová (*1975) se jako choreografka věnuje převážně současnému tanci a taneční improvizaci. Vytvořila celou řadu samostatných tanečních projektů, v roce 2000 získala cenu Prix de Intelekt (nejlepší představení České taneční platformy) za představení Cítíte se skvěle?, v roce 2001 obdržela cenu za taneční film Barevný život (režie Ctibor Turba). Natočila krátké taneční filmy Ukradený sen, Zrcadlení a Spiral. Svá představení prezentovala na českých i zahraničních festivalech. Působila jako asistentka choreografie Petra Zusky, Jana Kodeta, jako tanečnice pracovala s Petrem Tycem, Victorií Marks, Lizzy le Quesne. S režisérem Jiřím Nekvasilem spolupracovala na inscenacích Národního divadla v Praze (Don Giovanni, Tajemství). DisGrafické partitury jsou již pátým společným site specific projektem s Orchestrem BERG.
Vladimír Burian (*1972) absolvoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v ateliéru konceptuální tvorby prof. Adély Matasové. Od roku 1997 pracuje jako osvětlovač a light designér, převážně se soubory alternativního a tanečního divadla (TNF, Krepsko, Farma v jeskyni, VerTeDance a s mnoha dalšími). Od roku 2003 light design také vyučuje (Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, HAMU Praha aj.). Poslední dobou jsou těžištěm jeho zájmu digitální média - především interaktivní média a zpracování real-time videa. Ve své práci se snaží o propojení tanečního a vizuálního umění, výsledkem byla například interaktivní performance Canvas 4D ad. Orchestr BERG přináší mnoho let novinky na českou hudební scénu – uvádí originální a divácky atraktivní projekty, které kladou důraz především na současnou hudbu a hudbu 20. století. Tu kombinuje například s filmem, tancem, divadlem nebo výtvarným uměním, své posluchače zve do netradičních prostor. Prostřednictvím pravidelných objednávek nových děl u českých skladatelů především mladé generace pomáhá vytvářet nové hodnoty a investuje do budoucnosti hudby a umění. Na svém kontě má desítky světových premiér a ještě mnohem více premiér českých. Peter Vrábel je slovenský dirigent, který žije a pracuje v Praze. V roce 1995 založil orchestr Berg a určil jeho hudební směřování – díky němu je dnes tento orchestr oceňován jako jedinečný interpret hudby 20. století a hudby soudobé. Spolupracuje se soudobou českou skladatelskou špičkou a vytváří inspirativní tvůrčí prostor pro vynikající umělce mladé generace. Je držitelem Ceny Gideona Kleina. V roce 2010 získal od České hudební rady / UNESCO ocenění za zásluhy o kvalitu a šíření české hudby. Zdroj: Orchestr BERG
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 15 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 16 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 17 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 31 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 33 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
před 52 dny
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí