Registrace

Farma v jeskyni se chystá do Petrohradu na konferenci o sobě samé, její šéf pro prestižní evropskou cenu

Už za několik dní, 17. dubna, má v Petrohradu převzít jednu z nejprestižnějších mezinárodních uměleckých cen – Evropskou cenu nové divadelní reality – Viliam Dočolomanský, umělecký šéf souboru Farma v jeskyni.

Viliam Dočolomanský. Foto: Jan Slavík.
Viliam Dočolomanský. Foto: Jan Slavík.

Kromě samotného ceremoniálu sledovaného celým divadelním světem se v Petrohradu uskuteční konference divadelních teoretiků, kritiků i producentů zaměřená na divadelní produkci Farmy a její četné přesahy. V rámci kolokvia se představí také samotná Farma v jeskyni s výběrem ze své tvorby.

Inzerce

Výjimečnému publiku, v němž nebudou chybět významní světoví teatrologové jako Leszek Kolankiewicz z Polska, představí své úspěšné projekty DIVADLO/The Theatre a THE JOURNEY (WORK DEMO) sestávající z fragmentů starších projektů Farmy i připravované inscenace KAMARÁDKY / AMIGAS. „Tato cena, o níž rozhodovala patnáctičlenná porota složená z předních evropských kritiků, teatrologů nebo ředitelů divadel a festivalů, je oceněním celé České republiky a její kultury – a je jednou z nejvyšších, které se dostalo nezávislé kultuře,“ říká Viliam Dočolomanský. „Snad se podaří díky snaze Ministerstva kultury ČR a ruským partnerům pokrýt náklady na přepravu a ubytování 20-ti členného ansámblu a samozřejmě logistiku scénografie a dalších komponentů představení.“

Nejistota, provázející přípravu cesty Farmy a Viliama Dočolomanského do Ruska, je v poslední době určující pro celou atmosféru v souboru Farmy v jeskyni. Těleso se dosud nevyrovnalo se ztrátou své rezidentury v Prostoru Preslova 9 a kočuje po různých pražských scénách.

Navzdory přetrvávající přízni Magistrátu hlavního města Prahy i Ministerstva kultury ČR muselo z Farmy odejít v poslední době několik herců. „Ty zbylé živí partneři nebo rodiče, což je u umělců souboru, který minimálně pětkrát až šestkrát do roka reprezentuje tuto zemi na renomovaných divadelních přehlídkách po celém světě, tristní, dodává Viliam Dočolomanský a pokračuje: „Nehořekuji kvůli Farmě, ta je v grantovém řízení vždy velmi úspěšná. Naše situace je však symptomatická pro celé české nemainstreamové divadlo a kulturu vůbec.“ Provizorní prostor ke zkoušení našla Farma uprostřed průmyslového areálu v industriální části Bubenče. Objekt sice postrádá uměleckou historii či technické zázemí, ale duch místa posilují nedaleké zkušebny Teatr Novogo Fronta nebo Divadla Bratří Formanů.

Po sérii vyprodaných představení v Divadle Ponec či Roxy/NoD, kde se Farma prezentovala s výstupy svého třídenního workshopu, bude moci pražské publikum zhlédnout projekt DIVADLO / The Theatre v rámci České taneční platformy 8. dubna ve 20 hod. v Ponci.

The Europe Prize New Theatrical Realities byla vyhlášena zatím po dvanácté a je součástí Evropské divadelní ceny (Europe Theatre Prize) založené roku 1986. Jejím držitelem pro rok 2010 je německý činoherní a operní režisér Peter Stein, spjatý s nepřehlédnutelným berlínským divadlem Schaubühne. Skupina, již tvořili herci jako Bruno Ganz nebo Edith Clever, předváděla provokativní, neobvyklé produkce, které znamenaly – hlavně v 70. letech - revoluci ve struktuře divadelního prostoru. Dle svého statutu má The Europe Prize New Theatrical Realities podporovat nové trendy a iniciativy v evropském divadle, přičemž zohledňuje maximum jeho forem, ztvárnění i vyjádření. Výběr by měl brát v potaz kompletní práci kandidáta, jeho novátorství a originalitu. Cena může být udělena uměleckému souboru, divadlu nebo jednotlivému umělci, jako se stalo v případě Viliama Dočolomanského.


Vedle šéfa Farmy v jeskyni získali The Europe Prize New Theatrical Realities Katie Mitchell (UK), Andrei Moguchii (Rusko), Kristian Smeds (Finsko), Teatro Meridional (Portugalsko) a Vesturport Theatre (Island). V čele poroty stanul respektovaný divadelní kritik listu La Repubblica Franco Quadri; porotci se ztotožnili s charakteristikou tvorby Farmy v jeskyni a tvůrčím rukopisem Viliama Dočolomanského: „Inspiraci nachází v nepravidelných terénech hudby, torzech kulturních projevů, lidském dotyku, architektuře prostoru a osobní výpovědi. Soubor se vyjadřuje ke skutečnostem, které jsou pro jeho členy osobně a sociálně aktuální.“

Studio Farma v jeskyni založil roku 2001 při přípravách projektu Lorca v Praze Viliam Dočolomanský a pro název svého souboru použil doslovný překlad arabského slova daimuz, kterým byl pojmenován právě statek Federica Garcíi Lorcy. Tento mladý režisér úspěšně reprezentuje české divadlo ve světě a se svými kolegy získává jedno profesní ocenění za druhým. Důkazem je dlouhý seznam renomovaných scén a zavedených festivalů, kam byla Farma v jeskyni pozvána, ale především ocenění, jež toto divadelní studio během posledních několika let posbíralo. Můžeme mezi nimi najít hlavní Cenu Alfréda Radoka stejně jako ocenění z divadelního festivalu Edinburgh Fringe 2006, Total Theatre Award (cena předního britského časopisu Total Theatre Magazine), A Fringe First Award (cena skotského deníku The Scotsman a Fringe Society) nebo cena britského deníku The Herald – A Herald Angel Award, Cena týdeníku Respekt pro inscenaci Čekárna za nejsilnější taneční dílo.


Stejný projekt získal na 15. Festivalu Malých scén v chorvatské Rijece Cenu Veljka Maričiće za nejlepší představení. K posledním oceněním patří The Grand Prix Golden Laurel Wreath Award za nejlepší představení Festivalu MESS v Sarajevu pro představení SCLAVI / Emigrantova píseň. Více na

 

https://farminthecave.com, více o samotné ceně na

www.premio-europa.org.

Témata článku

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.