Festival 4+4 dny v pohybu v Ponci reflektuje palčivé světové problémy

Mithkal Alzghair - Displacement. Foto Dajana Lothert.

Mithkal Alzghair - Displacement. Foto Dajana Lothert.

Devět zahraničních a čtyři české premiéry představí letošní 23. ročník festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu. Festival se bude konat od 5. do 13. října 2018 na několika scénách, přičemž divadelní a taneční program se letos odehraje zejména v Ponci‑ divadle pro tanec, Divadle Archa a Centru současného umění DOX. V Ponci festival proběhne v období  od 6. do 12. října. Dramaturgie festivalu se letos výrazněji než v předchozích letech snaží reflektovat složitost současné Evropy i světa. V Ponci budou moci diváci zhlédnout mj. projekt syrského choreografa tematizující aspekty života migrantů nebo inscenaci britské umělkyně o hromadné migraci v Maďarsku během totality.

„Naším festivalem se můžete procházet úplně stejně jako krajinou. Některé věci jsou náhodné, jiné naprosto jasné. Letošní program opět potvrzuje, že umělec, který chce v současnosti oslovit a fascinovat diváka, musí být v jistém smyslu renesanční. Zahraniční umělci se tak pohybují na pomezí divadla, tance, literatury, výtvarného umění a nových médií. Jejich projekty mají často politickou dimenzi i dokumentární aspekty,“ vysvětluje dramaturg divadelního programu Pavel Štorek.
Ponec – divadlo pro tanec uvede vybrané zahraniční inscenace, které akcentují aktuální problémy i niterná témata. O víkendu (v sobotu 6.  a v neděli 7. října) bude scéna patřit sólové performanci Manuela Roquea nesoucí název Bang Bang, v níž umělec překonává sám sebe a koncentruje se na plnou intenzivní tělesnou práci a sebezpytování. Další sólové  představení Hello useless – for W and friends (úterý 9. října) v podání belgického herce a performera Benny Claessense naopak přinese úlevu všem, kdo se potřebují zastavit, nadechnout a dostat čas a s ním i svůj život mimo veřejnou kontrolu.
Na pozadí konfliktu dvou emocí se odvíjí choreografie syrského tanečníka a choreografa Mithkala Alzghaira Přemístění, která bude uvedena ve čtvrtek 11. října. Na jedné straně tematizuje naději na záchranu v podobě útěku – na straně druhé sklíčenost z představy o nemožnosti návratu. Celý koncept díla je hluboce zakořeněn v syrském kulturním dědictví, jeho tradicích a také v autentické osobní zkušenosti choreografa. Umělec použil krokový vzorec lidového tance dabke, který je typický pro celý Střední východ, a rozpracoval jej pomocí reálných i symbolických gest. Evokuje tím nejrůznější aspekty situace migrantů a zároveň touto transformací tradičního tance zdůrazňuje téma adaptace, budování nového kontextu a obnovy.
Program v Ponci vyvrcholí v pátek 12. října dokumentární inscenací History History History, ve které britská umělkyně Deborah Pearson přiblíží jednu z největších uprchlických krizí dvacátého století: rok 1956, kdy z Maďarska odešlo až 300 tisíc obyvatel – včetně autorčina dědečka.
„Ponec velmi rád poskytuje prostor spřízněným festivalům, jako jsou 4+4 dny, protože plně konvenuje naší dramaturgii. Hned po jeho skončení nabídneme reprízu úspěšné koprodukce festivalu TANEC PRAHA J. Pokorného a R. Vizváryho Sunday Neurosis a další díla – mimo jiné i velmi úspěšnou inscenaci Švihla T. Hradilkové, jejíž první průzkum umožnily právě 4+4 dny v pohybu,“ dodává Yvona Kreuzmannová, ředitelka Tance Praha.

Zdroj: Tanec Praha z.ú.

Témata článku

Tanec

Festival 4+4 dny v pohybu

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: