Festival HYBAJ HO! ve znamení výročí sametové revoluce
zprávy
Svobodu si před 25 lety Češi a Slováci vybojovali společně, a to je jeden z mnoha důvodů, proč si tato přehlídka našla svoje místo právě v Praze. Cílem festivalu je ukázat, že vzájemné kulturní vazby Čechů a Slováků jsou nedílnou součástí naší identity. Svůj záměr vysvětluje ředitelka Studia ALTA a festivalu Hybaj ho! Lucia Kašiarová: „Bratislava bola vždy prepojená skôr s Viedňou a až v rámci festivalu Hybaj ho! sa podarilo nadviazať kontakt medzi českou a slovenskou tanečnou scénou. Veľa Slovákov pôsobí v zahraničí a keďže na Slovensku neexistuje tanečná platforma, je skvelé, že sa práve tu všetci – českí i slovenskí tanečníci – môžu stretnúť. Dnes už je úplne bežné, že slovenské súbory chodia do Čiech a naopak, predtým to ale bolo veľmi výnimočné.“
Náš společný kulturní prostor ale neměl vždy tak ideální podmínky pro progresivní rozvoj, experiment či alternativu. I proto je důležité neustále si připomínat odkaz sametové revoluce, která nám nejen otevřela hranice, ale především umožnila svobodně uvažovat a své názory veřejně sdílet s ostatními. „Ja som súčasťou prvej generácie, ktorá zúročuje ovocie, ktoré revolúcia splodila. Už ako študentka som mohla vycestovať za tancom do zahraničia a myslím si že to, ako náš súčasný tanec vyzerá dnes, je práve zásluhou otvorenia hraníc,“ říká Lucia Kašiarová a je nutno dodat, že tato generace zároveň díky své „sametové“ energii překlenula půlstoletí izolace a vrátila naši kulturu do světového kontextu.
Příkladem pohádkového úspěchu slovenského souboru, který by bez revoluce nebyl možný, je proslulý soubor Les SlovaKs Dance Collective – taneční soubor působící v Bruselu, který vyprodává sály v Holandsku, Francii, Belgii i v Praze. Na Hybaj ho! představí svůj nejnovější projekt Fragments (5. 10. ve 20:00, Divadlo Komedie). Les SlovaKs jsou živelnou smrští tanečníků, kteří ve své tvorbě kombinují vše, co v průběhu své tvůrčí a životní cesty potkali. Právě festival Hybaj ho! se může pyšnit tím, že Les SlovaKs pro české publikum objevil: „Les SlovaKs sú už tradične highlightom festivalu Hybaj ho! Keď hrali na prvom ročníku, nikto tu o nich nevedel. Dnes sú absolútnou hviezdou, ktorú chcú na všetky veľké tanečné festivaly v Čechách. Zostali však verní nám,“ říká Kašiarová a produkční festivalu Letošní Hybaj ho! je jednou z nemnoha příležitostí vidět tento v současné době nejúspěšnější slovenský taneční soubor na živo. Videoukázka: https://www.youtube.com/watch?v=vFHDV5-9hik#t=48
Různorodý program festivalu se snaží ukázat širokou škálu toho, s jakými tématy a principy slovenští umělci pracují. Program otevře taneční duet Imago inspirovaný textem C. G. Junga, ve kterém tanečníci nahlížejí do útrob svého nitra ve snaze nalézt svou pravou tvář. Objekty výzkumu Petry Fornayové se zabývají tématem manipulace našeho vnímání. Marta Poláková se v inscenaci SOLO Endings/Beginnings zamýšlí nad tím, co v životě člověka znamená konec a začátek a kolik takových jich jde za sebou. V sólovém představení chiens naufragés se představí tanečnice Zdenka Svíteková. Konflikty konzumního světa si berou na mušku tvůrci Debris Company v inscenaci Epic, jež pracuje s principy brechtovského epického divadla. O jako Schlemmer Moniky Čertezni nás provede světem Bauhausu a zejména tvorbou Oskara Schlemmera. Couch Corner ensemblu Artyci je vtipným spojením tance a talk-show. Divadlo Štúdio tanca a Jozef Fruček v inscenaci From side of a man From side of a woman zkoumají tělo jako nástroj poznání. Festival uzavře premiéra skupiny ME-SA s názvem Duets, v níž se představí v Praze dobře známí slovenští tanečníci Martina Hajdyla Lacová a Stano Dobák.
Jaro Viňarský pozve diváky v eventu Bed Identity Talks do své postele, aby si s ním popovídali. Improvizovaná performativní prezentace hledání v kreativním procesu, kterou představí společně s Petrou Tejnorovou, vyzývá k přímé účasti diváků na výzkumném projektu dvojice umělců na téma identity. Zdroj: Studio ALTA
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Zahrada, velký stůl a zmrzlina aneb Jak to dělají v ALTĚ. Rozhovor s mládím, které převezme zodpovědnost
rozhovory -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 9 dny
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 17 dny
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
před 17 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 20 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 20 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 22 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero