Festival Ostrava v Praze!!! zahájí s předstihem baletní soubor NDM s Poctou Cunninghamovi
zprávy
Vedle úvodního hudebně tanečního projektu Petra Kotíka, Jiřího Nekvasila a choreografa a tanečníka Daniela Squirea, připomínajícího 50 let od návštěvy Johna Cage a Merce Cunninghama v Ostravě, se představí sedm dalších divácky úspěšných i kritikou ceněných inscenací. „Ostravská divadla se již pátým rokem těší na setkání se "svými" Pražany. Věřím, že je tomu i naopak a že se nám podařilo vytvořit tradici, která bude pravidelně a originálně osvěžovat bohatý divadelní život metropole,“ říká Jiří Nekvasil, ředitel Národního divadla moravskoslezského, které je iniciátorem akce.
Prolog letošní Ostravy v Praze!!!, hudebně taneční představení Pocta Cunninghamovi 28. září na Nové scéně Národního divadla připomene padesáté výročí od okamžiku, kdy za takřka konspiračních podmínek přijeli v rámci evropského turné do Prahy a do Ostravy John Cage a Merce Cunningham se svojí Dance Company, aby zpola utajeně pootevřeli poprvé v sešněrovaném komunistickém Československu okno do světa moderního hudebního a tanečního umění. Hudbu Johna Cage, Christiana Wolffa a Toshi Ichiyanagiho nastudoval s elitním orchestrem soudobé hudby Ostravská banda Petr Kotík, a choreografii vytvořil Cunninghamův spolupracovník Daniel Squire, který také v představení spolu s Nicole Morel a členy baletu Národního divadla moravskoslezského tančí.
Merce Cunningham Dance Company na svém světovém turné v roce 1964 vystoupila v Československu dvakrát. Ansámbl přicestoval 21. září 1964 z Helsinek. Následujícího dne se skupina představila českému publiku v Parku kultury a oddechu Julia Fučíka (dnešní Stromovka) a 23. září na besedě v pražském Divadle hudby. Dne 24. září 1964 odcestovali umělci letecky do Ostravy, kde ještě týž den sehráli vystoupení v budově Divadla Zdeňka Nejedlého, dnešním Divadle Antonína Dvořáka. Druhý den pak pokračovali letadlem do Polska.
Cílem současného projektu je uspořádat ojedinělý koncert jako vzpomínku na výjimečné vystoupení umělců z USA v roce 1964. Merce Cunningham Dance Company, ve které působili a účinkovali také hudební skladatel John Cage a výtvarník Robert Rauschenberg, vystupovala v Československu téměř v utajení. Jejich jména nebyla záměrně prezentována ani na plakátech k dané akci. Tyto koncerty znamenaly v komunistickém Československu 60. let naprosté zjevení a poskytly tak první setkání s tvorbou „svobodného“ světa. Mnozí čeští umělci, kteří v mladém věku koncert navštívili, dodnes intenzivně vzpomínají na to, jaké dojmy a pocity v nich toto zvláštní setkání zanechalo a jak osudové pro jejich tvůrčí směr a vývoj bylo. Před padesáti lety tato vystoupení znamenala první živé setkání s nejnovějšími proudy soudobého performativního umění v tehdejším Československu.
A jak bude vypadat samotná přehlídka? Komorní scéna Aréna přiveze do Divadla Komedie čechovovskou variaci Ludmily Ulické Ruská zavařenina v režii Ivana Rajmonta, jež zvítězila v anketě Divadelních novin o nejlepší inscenaci roku. Velký ohlas zaznamenává singles groteska D. C. Jacksona Můj romantický příběh v režii Daniela Špinara, který do Divadla v Celetné přiveze Divadlo Petra Bezruče. Tereze Vilišové role Amy v této inscenaci přinesla Cenu Alfréda Radoka i Cenu Thálie. Nemenší pozornost si zaslouží i původní hra Davida Jařaba Za vodou (Dokud nás smrt…) s podtitulem Syrový antiwestern z Prajzské, ve které s režisérem Štěpánem Páclem nahlížejí do složitých lidských osudů na pozadí komplikovaných historických peripetií Hlučínska a kterou diváci shlédnou v Divadle Na Vinohradech.
„Letos bude kromě vydařených činoherních inscenací pánů Pácla, Rajmonta, Špinara, Klimszy a Jirmana hojně zastoupena i hudba a tanec. Vedle Pocty Cunninghamovi přivezeme do Prahy v Roce české hudby také Návraty domů. Ojedinělý baletní večer tvoří tři skladby tří z nejlepších českých hudebních skladatelů ve zpracování tří špičkových současných choreografů. Myslím, že klíčové dvojice jmen mluví za vše: Bedřich Smetana a Pavel Šmok, Bohuslav Martinů a Nataša Novotná, Leoš Janáček a Jiří Kylián,“ dodává Jiří Nekvasil.
Své ostravské kolegy uvítají na podzim s otevřenou náručí Divadlo Na Vinohradech, Divadlo v Dlouhé, Divadlo Komedie, Divadlo v Celetné a samozřejmě Národní divadlo. Předprodej vstupenek probíhá v pokladnách jednotlivých divadel a v sítích www.ticketportal.cz a www.ticketpro.cz. Podrobné informace k přehlídce naleznete na www.ostravavpraze.eu.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 38 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 40 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 41 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 42 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 56 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 58 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?