Letošní festival pozval umělce a soubory, kteří naplno ukážou interdisciplinaritu své umělecké práce. Letos návštěvníci zažijí nejen divadlo, nový cirkus, tanec, ale třeba i film či vizuální instalace. Festival KoresponDance si zakládá na tom, že je otevřen pro širokou škálu publika. Nehledí na rozdílné generace, zájmy nebo sociální prostředí. Umění si užijí doslova všichni, rodiny s dětmi, generace Z, zralí padesátníci i senioři. Zklamaní ale nebudou ani zkušenější diváci či odborná divadelní a taneční obec. Je zkrátka přístupný všem, kteří jsou otevření kulturním zážitkům a poznání specifických míst, na kterých by návštěvník performační umění primárně nečekal. Například v továrně na kabely.
„Již podruhé jsme se spojili s pražskou kabelovnou PRAKAB a umístila jednotlivé perfomance do industriálního prostředí. Propojení rozdílných prostředí a přidanou hodnotou jednotlivých děl je i to, že se zapojí zaměstnanci PRAKABu. Velmi si vážíme spolupráce, kterou se nám podařilo vytvořit a udržet, přece jen umělci v továrně nejsou k vidění každý den,” přibližuje pražský den ředitelka festivalu Marie Kinsky. Ten se v PRAKABu uskuteční 20. června v odpoledních a večerních hodinách. Program v pražské kabelovně láká na choreografku a performerku Katiu Marii Germain z kanadského Montréalu, francouzské uskupení Alta Gama, které ve své performance řeší vztah k vlastnímu tělu. Na této cestě k sebepoznání bude důležitým nástrojem nejen člověk sám, ale i největší vynález všech dob – kolo. Performeři a choreografové Viktor Černický a Agáta Jarošová připraví pro diváky performance na míru prostorám PRAKABu. Své pohybové umění představí i ti nejmladší – děti zapojené do projektu Škola tančí.
Už o den dříve, 19. června, se festival vůbec poprvé představí v Novém Městě na Moravě, kde organizátoři navázali spolupráci s Horáckou galerii. Odpolední i večerní hodiny si mohou diváci užít společně se slovenskou tvůrkyní, tanečnicí a choreografkou Soňou Ferienčíkovou a švýcarskou umělkyní a akrobatkou Stéphanie N´Duhirahe. Obě umělkyně svá díla přizpůsobí specifickému prostoru galerie a jeho geniu loci, obě díla pracují s prostorem zcela odlišně, ale přitom je propojuje jeden společný prvek, a tím je lano. Stéphanie ve své performance Šrámy/La Débattue zkoumá historii daného místa, do kterého se prolíná i její osobní příběh a příběh její rodiny. Soňa Ferienčíková pak ve svém projektu IHOPEIWILL skloubí fyzickou performance, zvukový design a vizuální instalaci.
KoresponDance od svého počátku propojuje umělce z celého světa nejen s Prahou, ale především s regionem Vysočina. Na vybraných projektech pravidelně spolupracuje s místními komunitami, obyvateli Žďáru, ale i celého regionu Vysočina, s mladými lidmi či se školami a dětmi. Rozvoj regionu je jednou z priorit festivalu. Jeho jádro tak neodmyslitelně patří zámku a městu Žďár nad Sázavou. Letos se návštěvníci mohou těšit na mezinárodně oceňované umělce a soubory z celé Evropy.
Prostory zámku a jeho okolí rozžijí přední francouzská tanečnice a choreografka Leïla Ka, slovenský novocirkusový performer Roman Škadra, francouzský multidisciplinární kolektiv Groupe ZUR přiveze podmanivou audiovizuální show. Německý tanečník Tobias M. Draeger připravuje pro Žďár imerzivní projekt kombinující komunitní práci, fotografii, video a hudbu. Krásu nového cirkusu ukáže portugalský tvůrce a performer Joao Paulo Santos, španělský temperament prosákne do ulic Žďáru díky uskupení HURyCAN. Světovou i osobní premiérou bude multidisciplinární inscenace Panta Rhei v režii Martina Říčana, který si přizval ke spolupráci mladé divadelníky, filmaře i tanečníky. V programu nebude chybět tradiční KoresponDance Battle, která se uskuteční ve spolupráci se špičkovým českým tanečníkem, výtvarníkem i hercem, Kristiánem Mensou, známým také pod uměleckým jménem Mr. Kriss.
Vedle workshopů a diskusí umělců s publikem či hudebních show hlavní program dále doplní tradiční dětská představení projektů Škola tančí a Tvořivý tábor pro děti i dospělé.
V posledních letech KoresponDance akcentuje i ekologickou stránku a má za cíl zařadit se mezi „zelené“ festivaly. Třídění odpadu v průběhu po celou dobu konání i příprav je samozřejmostí, návštěvníci mohou využít zdarma MHD i speciální svozy v pozdních nočních hodinách. Součástí festivalového merche budou například re-kelímky. „V průběhu posledních let se snažíme držet krok se základními návyky, které vedou k udržitelnosti. Víme, že můžeme omezit dopravu osobními auty, třídit odpad, nepoužíváme plastové nádobí a letos si budou moct návštěvníci zakoupit i re-kelímky za symbolickou cenu. Chceme být ekologickým festivalem, není nám jedno, jak vypadá naše krajina a životní prostředí. Tím prosíme i samotné návštěvníky, aby se s námi do jednotlivých kroků k zelenějšímu festivalu aktivně zapojili a využili k dopravě například MHD, které budou mít po celou dobu zdarma,” dodává Marie Kinsky.
Zdroj: Festival KoresponDance
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr