Festival současného umění 4+4 dny v pohybu obsadí Palác U Stýblů na pražském Václavském náměstí
zprávy
„Festival ozdobí řada pozoruhodných divadelních inscenací a choreografií ze zahraničí, které nabídnou jak reflexi aktuálních společenských témat, tak i uvolnění a humor,“ říká dramaturg Pavel Štorek. Mimořádný zážitek slibuje historicky první hostování indického souboru v dějinách festivalu. Soubor Attakkalari Centre for Movement Arts představí choreografii AadhaaraChakra: A Dancelogue nabízející výjimečnou vizuální podívanou prezentující pro „západní civilizaci“ zdánlivě nesmyslný konflikt vnímání tradičního a současného tance. Do Prahy dále zamíří i slavný francouzsko-rakouský kolektiv Superamas s multidisciplinárním projektem Theatre, kde se humorně potkávají renesanční malíři s 3D technologií 21. století. Z Belgie dorazí divadlo Campo s nejnovějším představením Victor, jehož hlavním hrdinou jsou třináctiletý chlapec a profesionální tanečník. Na půdorysu novodobé Antigony diváci zažijí rebelii mládeže v současném Řecku na vlastní kůži - dokumentární představení Alexis, řecká tragédie přiveze oceňovaný italský soubor Motus.
„Vedle zahraničních hostů se letos těšte na záplavu tuzemských premiér,“ doplňuje Pavel Štorek. Kromě Secondhand Women připravují v rámci festivalu svá nová představení divadlo VOSTO5, 420PEOPLE, VerTeDance, Žan Loose nebo Lucia Kašiarová s Vandou Hybnerovou. Více informací na www.ctyridny.cz. Historie Paláce U Stýblů / paláce Alfa (zdroj: www.palacustyblu.cz):
Palác Alfa má své jméno podle taneční kavárny Alfa, dříve Boulevard. Původně se objekt jmenoval palác Stýblů či U Stýblů podle svého majitele. Dům v samém srdci Prahy byl postaven v letech 1928 a 1929 architekty Ludvíkem Kyselou a Janem Jarolímem ve stylu konstruktivismu a nahradil tím dva nízké původní domy s průjezdem do dvora. Vznikl tak multifunkční objekt s obchodní pasáží, vyhlášenou taneční kavárnou Boulevard (později Alfa), restaurací, kancelářemi, byty a legendárním kinosálem. Za pasáží směrem k Františkánské zahradě byla přistavěna nízká budova, v jejímž suterénu zahájilo v r. 1934 provoz Nové divadlo. Od r. 1959 zde mnoho let hrálo divadlo Semafor. Kolmo na pasáž Alfu se napojuje pasáž Světozor z Vodičkovy ulice. Obě jsou propojeny s Františkánskou zahradou. V druhé polovině 50. let 20. století se u nás poprvé objevil širokoúhlý formát CinemaScope a právě jím bylo kino Alfa roku 1956 vybaveno jako první kino v republice. V polovině 60. let dochází v kině k velké rekonstrukci a přestavbě z důvodu havarijního stavu – došlo ke zřícení stropu. Roku 1967 bylo kino opět otevřeno – hlediště bylo přebudováno na stadionové – byla propojena poslední řada původního balkonu s první řadou v přízemí – a pojalo 1200 diváků. Kino přešlo na 70mm formát (jako první v Praze), zvukový systém Dolby Stereo a stalo se tak komfortním kinem s vysokou kvalitou obrazu i zvuku, které fungovalo až do roku 1994. V 90. letech 20. století celý objekt restituoval v havarijním stavu potomek původního majitele. Zdroj: 4+4 dny v pohybu
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 3 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Petr K.
Mně tahle debata přišla jako naprosto prototypická vzhledem k situaci na české současné scéně. Vzhledem k ohlasu, který…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Roman Zotov-Mikshin
Proč z kritiky nikdy nelze vypárat priority a preference kritika? Souhlasím, že by neměli v kritice prosakovat, ale…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr