Found & Lost – taneční duet švédské choreografky pro dvě silné ženy

Found & Lost  – taneční duet švédské choreografky pro dvě silné ženy

Found & Lost – taneční duet švédské choreografky pro dvě silné ženy

V divadle Ponec se bude ve středu 18. května od 20.00 hod. konat komponovaný večer, v rámci kterého bude uvedena pražská premiéra nevšedního tanečního duetu z dílny tanečního souboru VerTeDance a švédské choreografky Charlotty Öfverholm s názvem Found & Lost. První premiéra projektu se bude konat v neděli 15. května v rámci festivalu Divadelní Flora Olomouc. Po pražském představení návštěvníci uvidí koncert kladenského hudebního tělesa ZRNÍ, které své písně charakterizuje jako „kladenskej uhelnej zen“.
Charismatická choreografka, tanečnice a performerka Charlotta Öfverholm je známá svými vynalézavými, burleskními útoky na tanec a představuje fyzicky náročné, syrové pohybové divadlo. Ve své choreografické tvorbě kombinuje tanec, divadlo, ale nebojí se i dalších experimentů. Jejími tématy jsou především křehkost a brutalita mezilidských vztahů a rozkladná agresivita současného světa. Nevyhýbá se drsným, někdy až sebedestruktivním obrazům lidského těla. Její nejnovější dílo Found & Lost je fyzickou, poetickou a humoristickou podívanou. Choreografka se v něm zabývá především hledáním sebe sama skrze druhého člověka. „To, co dáte, také dostanete zpět. Hlas matky se vrací až do doby, než se rozhodnete vyrůst nebo zestárnout,“ říká Öfverholm a dodává: „Jediná věc, kterou máte pod kontrolou, jste vy sami...“
Charlotta Öfverholm pochází ze Švédska, ale dlouhou dobu žila a pracovala v New Yorku, kde tančila se skupinami, jako například Bill T. Jones / Arnie Zane Dance Copany, s Dwightem Rhodenem (Desmond Richardsons Complexions) či s Footprints Dance Company. V letech 1998–2000 působila také v proslulém londýnském souboru DV8 Physical Theatre. V Čechách se proslavila spoluprací s choreografem Janem Kodetem na díle Lola a Mr. Talk, které bylo nominováno na cenu Thálie v roce 2005.
Kapela ZRNÍ, jejíž koncert bude následovat ihned po představení, je na české scéně naprostým originálem,“ uvádí divadlo Ponec. „Její zvuk je ovlivněn rodným industriálním Kladnem, táhlými volnými poli i rychlými pohyby strojů. Sdělení jejich písní jsou velmi emotivní a naléhavá. Prochází od ponurých nočních ulic, plných zimy a strachu, až k naprosté euforii a fascinaci z maličkostí.Charlotta Öfverholm 
Švédská tanečnice, choreografka a performerka Charlotta Öfverholm vystudovala v Los Angeles - univerzitu UCLA obor Film/TV/Video a divadelní institut Lee Strasberg. Jako zahraniční student byla i na stáži v ADT Alvina Aileyho. Dlouhou dobu žila a pracovala v New Yorku, kde tančila se skupinami jako například Bill T. Jones / Arnie Zane Dance Copany, s Dwightem Rhodenem (Desmond Richardsons Complexions) či s Footprints Dance Company. V roce 1996 se znovu přestěhovala do Evropy a tančila v množství projektů. Pracovala s Robertem Galvánem (Tanzcompagnie Giessen), Josephem Tmimem (Toláda Berlín), Ramonem Ollerem (Metros Barcelona), Robertem Poolem (Ballet Linz). U nás se proslavila spoluprací s choreografem Janem Kodetem na díle Lola a Mr. Talk, které se dlouho hrálo v pražském divadle Archa a bylo nominováno na cenu Thálie v roce 2005. V letech 1998–2000 působila Charlotta Öfverholm v londýnském souboru DV8 Physical Theatre. Ve Stockholmu pak pracovala s několika choreografy jako je například Dorte Olesen, Ossi Niskala či Richard Turbin.
Ve své choreografické tvorbě kombinuje Öfverholm tanec, divadlo, ale nebojí se i dalších experimentů. S flamencovou tanečnicí Gabrielou Gutarra vytvořila například netradiční kus kombinující klasický španělský tanec s moderním divadlem.
V současnosti je Charlotta Öfverholm uměleckou ředitelkou a hlavní choreografkou skupiny Compagnie Jus de la Vie, tančí a vede lektorské hodiny tance po celé Evropě. Letos v květnu vedla již podruhé workshop tance a divadla v Praze. 

VerTeDance 
Taneční seskupení VerTeDance funguje na české taneční scéně od roku 2004. Mezi zakládající členy patří Tereza Ondrová a Veronika Kotlíková, obě tanečnice, choreografky a pedagožky současného tance, a Pavel Kotlík, světelný designér a šéf techniky divadla Ponec. Produkci souboru zajišťuje Markéta Faustová, mimo jiné redaktorka časopisu Taneční zóna. Tvorba VerTeDance je různorodá a pohybuje se od současného tance, např. Transforma (2010) v chor. Mayi Lipsker (Izrael), přes tanečně-divadelní a divadelní projekty (Případy doktora Toureta (2009, r.: Anna Polívková), až k site-specific. Specifikou VerTeDance je přesah jejich umělecké činnosti do konkrétní problematiky naší společnosti. Příkladem může být představení Emigrantes připravené v koprodukci s Divadlem Archa, které poukazuje na řešení tematiky emigrantů. Skupina již v tuto chvíli pracuje na tanečním představení s fyzicky handicapovanými lidmi. 
Soubor si pravidelně zve ke spolupráci choreografy ze zahraničí, se kterými vytváří živá taneční díla. Tak tomu je i v choreografii Found + Lost, která byla připravena v koprodukci s Divadlem Konvikt o.s. a ve spolupráci se švédskou choreografkou Charlottou Öfverholm. 
Skupina obdržela v roce 2005 prestižní Cenu Sazky za objev v tanci. V roce 2010 se Tereza Ondrová stala Tanečnicí roku. Domovskou scénou VerTeDance je divadlo Ponec. Svá představení uvádí skupina pravidelně jak v českých regionálních městech, tak v zahraničí: v Německu, Belgii, na Ukrajině, v Rumunsku, Polsku a Maďarsku.

Zdroj: Divadlo Ponec
Foto: Vojtěch Brtnický

Témata článku

Tanec