„Pozvali jsme jedenáct skupin a produkujeme pět projektů. Jedná se o nový cirkus plný překvapení, intimní současný tanec anebo setkání s různými kulturami. Zejména doporučuji představení OMMA, které vytvořil světový tanečník a choreograf Joseph Nadj pro osm afrických umělců, pocházejících z osmi různých zemí. Jde o kulturní konfrontaci plnou energie, humoru, citlivosti a síly. Pak magické představení Materia, kde Andrea Salustri přetváří pohybové umění v iluzi prací s obyčejnou hmotou, polystyrenem, s níž tvoří neuvěřitelné světy a příběhy. Dále si nenechte ujít novocirkusovou performanci Runnes, kterou vytvořila skupina Hippana.Maleta: žongléři v ní promlouvají o svém životě v kontinuálním běhu, zatímco jsou nečekaně řízeni hudbou. Ale i další česká a zahraniční představení budou neméně poutavá! Letošní program je skutečně pestrý s ambicí oslavit desetileté výročí, jak se patří,“ láká na žďárský KoresponDance jeho ředitelka Marie Kinsky.
Festival 14. července zahájí mezinárodní taneční projekt BeInternational, kdy mladí choreografové v několika speciálních site-specific představeních zcela změní tradiční pohled na ulice Žďáru a nečekaná místa. Benefiční koncert pro mír s hudebnicí Ekaterinou Levental ve večerních hodinách nabídne klasickou i tradiční hudbu z celé Evropy, nejen z Ukrajiny nebo Ruska. Vstupné na koncert je dobrovolné a výtěžek poputuje na konto Oblastní charity Žďár nad Sázavou na pomoc ukrajinským uprchlíkům.
Podobně jako při první, červnové části festivalu v Pražské kabelovně si i v rámci žďárského festivalu klade jeden z jeho hlavních projektů ambici spojit ale i konfrontovat umění s industriálním prostředím. Australský choreograf James Batchelor zapojí do svých Metasystémů ve žďárské továrně TOKOZ přímo její zaměstnance, aby veřejnosti nabídl zcela výjimečný pohled na to, jak zde probíhá jejich každodenní práce.
Vedle prvního z letošních témat, kterým je Továrna v pohybu, probírá 10. ročník festivalu další z důležitých i palčivých témat současnosti, jímž je Voda. Do této dramaturgické linky se mimo jiné zapojí i jedna site-specific trilogie uskupení Bollwerk, které vystoupí přímo ve vodě, a to v rekreačním areálu Pilák. V dalších představeních diváky také zavede na magickou Zelenou horu i do továrny TOKOZ. Přítomní se stanou diváky i aktivními účastníky a získají novou perspektivu, jež jim pozmění vnímání městské reality. Cirque Inextrémiste si budou pohrávat s rizikem a prostřednictvím interaktivního představení Damoclès pomohou získat publiku kontrolu nad jeho komfortní a nekomfortní zónou.
Katarzní bude duet performerky Markéty Stránské a tanečníka a choreografa Jeana Gaudina. Inscenace Or to Be reflektuje tísnivou prázdnotu, kterou současný svět zažívá za hutného doprovodu neustálé komunikace a nekonečného vršení zážitků. Streets of Žďár, to je site-specific mezinárodní setkání mladých umělců, které v sobě propojuje sborový zpěv, klasickou hudbu, architekturu a street dance a rozezvučí i roztančí nádvoří zámku.
O tom, že s tancem je možné začít prakticky kdykoliv, přesvědčí izraelská choreografka a performerka Galit Liss. Ve svém projektu I’m Here 1 vykouzlí nečekanou taneční podívanou, jejímiž aktérkami se stanou seniorky z Vysočiny. Připojí se i dámy z Izraele, které vystupují ve většině jejích děl a přispějí ze svých zkušeností ke kulturní výměně. Mezi hlavními osobnostmi nebude chybět ani finská choreografka Maria Nurmela. Tentokrát přiveze svůj abstraktně intimní spektákl Closer to the Wild Heart. Osobitá poetika díla jde ruku v ruce s výraznou scénou a citlivým důrazem na křehkost lidského bytí a těla. Zároveň však utvoří zajímavý kontrast mezi prostorem a tanečnicí, monumentálním středověkým zámeckým sklepem a jemností ženského těla.
Prostor dostane také taneční koncert stepařky Marie Nije a její malé kapely. Koncert zároveň povypráví o neklidných začátcích stepu, jeho společných kořenech s jazzovou hudbou a divákům přinese souhru jazzového tria s tanečnicí. Čistý a brilantní tanec na sklonku festivalového programu ztvární tanečnice Johana Pocková se svým ženským kolektivem PocketArt. V projektu Treatment of Remembering se budou ženy prostřednictvím tance společně s diváky rozpomínat v čase, kdy člověkem vyčerpaná příroda již neexistuje.
Festival nezapomíná ani na děti. Ty s profesionálními umělci uvedou představení, v jehož středobodu budou obě z letošních témat – voda i průmysl, nebo se mohou zapojit do kreativně-vzdělávacího projektu Škola tančí. V průběhu celého festivalu bude probíhat i bohatý doprovodný program. Ve filmové části se návštěvníci mohou těšit na dvacet tanečních filmů z jedenácti zemí včetně těch z produkce KoresponDance. Profesionální i běžné publikum včetně dětí pak dostane možnost zúčastnit se workshopů a masterclassů.
Oficiální trailer 10. festivalu KoresponDance: https://youtu.be/fo98N75zz5I
Zdroj: Festival KoresponDance
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr