Holektiv v těchto dnech intenzivně pracuje na své další celovečerní inscenaci Božena, kterou uvede poprvé 5. května 2019 v pražské La Fabrice a poté 25. května v rámci festivalu MOVE fest v Ostravě. Autorky se inspirovaly životním příběhem naší první české pilotky Boženy Laglerové, která mnoho věcí chtěla, ale méně jich skutečně dokázala, a tak se na ni bohužel tak trochu zapomnělo. Scénografii k představení vytvořil tentokrát Matěj Forman, kostýmy Marianna Stránská. Hudbu a světelný design vytvořili opět Julie Lupačová a Jiří Zewll Maleňák, kteří jsou s Holektivem spjatí od samých počátků.
Životní osud Boženy Laglerové je příběhem snílka, který nikdy neztratil víru ve vlastní schopnosti a odhodlání, nikdy nepřišel o životní energii a vedle budování vlastní kariéry bojoval za ženská práva a lepší životní úroveň. Božena však nejvíce snila o létání: ,,Marně se brániti proti nadšení, které se mně vždy znovu zmocní ve výši...‘‘ uvádí ve svých nedokončených memoárech. ,, Příběh Boženy Laglerové je pro nás takovým mostem mezi historií a současností - snaha o získání uznání a touha po tom být v něčem první, což je ze života Laglerové velmi zřejmé, je více než aktuální i pro naši dobu. Božena Laglerová je z našeho pohledu osobností, která i přes společenské konvence a mnoho nešťastných událostí neúnavně bojovala za svůj sen. Na druhé straně je obrazem urputné snahy a určité nahodilosti rozhodování, která ne zřídkakdy končí neúspěchem. Na tomto tématu nás ale také fascinuje období, ve kterém Laglerová na svém jednoplošníku létala a v neposlední řadě její odvaha překonávat výšky na stroji, který v dnešní době působí v porovnání se současnými letadly tak křehce - a to uběhlo pouze 110 let‘‘ uvádí shodně k novému představení Andrea Vykysalá, Eva Stará a Karolína Křížková.
Holektiv, fungující od roku 2016, propojuje ve svých projektech žánry současného tance, divadla a nového cirkusu. Ani Božena není výjimkou. Po poslední inscenaci Lov, na kterém Holektiv spolupracoval s Bratry v tricku se vrací toto dívčí trio zpět k ženštějšímu tématu.
Zdroj: Holektiv
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr