(im)Pulsy současného evropského tance přináší festival KoresponDance Europe
zprávy
„Festival je pro nás svátkem, protože představí výsledky velmi intenzivní a pečlivé tvůrčí práce choreografů, kteří se v uplynulých dvou letech pravidelně potkávali v rámci projektu KoresponDance Europe na rezidenčních pobytech, stážích, diskusích a seminářích, vyměňovali si své zkušenosti a učili se jeden od druhého,“ říká ředitelka festivalu a sdružení SE.S.TA Marie Kinsky a pokračuje: „Uvidíme jedenáct rozdílných vizí nebo výrazových prostředků umělců z České republiky, Francie, Slovenska či Německa; umělců, kteří jsou přitahováni teatralitou, abstrakcí, vztahem k předmětům nebo současným hledáním tance a jeho kořenů.“
Festival začíná 9. května v brněnské Redutě a poté se přesune do Prahy, kde jej bude hostit divadlo Archa, Ponec, Studio Alt@ - Hala 30, La Fabrika a Nová scéna Národního divadla. Každé z uváděných představení vznikalo v průběhu projektu na jiném místě, v jiném prostředí i jiném čase. Celkově přináší obraz rozmanitosti a nové impulzy současného evropského tance.
Poprvé v České republice budou společně představeny všechny čtyři duety, které byly vytvořeny renomovanými evropskými choreografy „na zakázku“ projektu KoresponDance Europe a interpreti pro ně byli vybíráni prostřednictvím společných konkurzů v Praze, Paříži a v německých Brémách. V České republice vzniklo pod taktovkou Dominika Boivina představení off l i n e, ve kterém je tanečníkům rovnocenným partnerem kladina a choreograf v něm zavede diváky do svého nekonečného světa fantazie a snů. Na Slovensku vytvořila choreografka Béatrice Massin představení Atlas fantazie, v němž se tanečníci nejen barokními kroky přenáší od minulosti do současnosti. O mužnosti v současném tanci nás přesvědčí německý choreograf Helge Letonja v představení Narazil jsem na tebe, které vznikalo v roce 2010 v Paříži. Posledním z této řady je představení Waiting … waiting for… the night vytvořené v Brémách francouzským choreografem Paco Décinou. Ten na festival přiváží také své zbrusu nové představení FRESKA, ženy hledící vlevo, které svým zcela výjimečným přístupem v používání videotechnologií v tanci vzbudil velký ohlas na francouzské taneční scéně. FRESKA bude jako slavnostní vyvrcholení celého festivalu uvedena 31. května na Nové scéně Národního divadla.
Nepřehlédnutelným momentem bude i výtvarně minimalistické sólo Fractured Andrey Miltnerové, která na festivalu uvede zároveň svoji choreografii pro pět tanečnic Pentimento. Mezi talenty současného evropského tance patří zajisté i aktuálně nejmladší choreografka Národního centra současného tance v Anger ve Francii Lou Cantor, která diváky pobaví svojí stručnou a vtipnou taneční výpovědí Bref. Slovenská choreografka Eva Klimáčková úspěšně odstartovala svoji profesní dráhu ve Francii a založila zde skupinu E7KA. Společně se představí ve Studiu Alt@ - Hala 30 choreografií TOUCH.ED, v níž se navrací do světa smyslových vjemů a podvědomí, čistotě, jednoduchosti a preciznosti linií, vypráví o poezii těla a prostoru. S lehkou agresivitou konfrontuje Lucia Kašiarová publikum se svojí představou o každodenním životě umělce v sólové skice ALA III.
Netradičně a s nadsázkou bude provázet festivalem Pierre Nadaud a Gérard Vidal. Jejich vypravěčská performance Lid beze jména se stává „červenou nití“ festivalu, neboť otevírá divákům dveře k uměleckému vnímání.
Květnový Festival KoresponDance Europe je vyvrcholením dvouletého evropského projektu, který je zaměřen na rozvoj choreografické tvorby evropských umělců. Tento projekt, který získal podporu z programu CULTURE Evropské unie, propojuje znalosti a zkušenosti čtyř zemí a typově rozdílných organizací, které se vzájemně dobře doplňují: skupina Steptext Dance Project z Německa, profesionální asociace A.S.T. ze Slovenska, festival Jamais Vu! z Francie a Českou republiku zastupuje SE.S.TA, Centrum choreografického rozvoje. Prostřednictvím sdružení SE.S.TA se Česká republika stala hlavním organizátorem a koordinátorem celého projektu. V říjnu 2009 byl projekt zahájen festivalem v Praze, aby zde v květnu 2011 sklidil své plody.
V průběhu dvou let poskytl KoresponDance Europe uplatnění více než 350 umělcům, kteří získávali své zkušenosti jako účastníci stáží, hostující choreografové na rezidenčních pobytech, interpreti nových představení nebo tvůrci vlastních projektů. KoresponDance Europe teď připomíná rozmanitou rodinu umělců, kteří nadšeně pokračují ve vzájemné spolupráci na různých úrovních.
Záštitu nad festivalem převzal Ministr kultury České republiky Jiří Besser, Ministr zahraničních věcí Karel Schwarzenberg a jeho čestným prezidentem se stal Velvyslanec Francie v České republice Pierre Lévy. Zdroj: SE.S.TA
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 35 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 37 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 38 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 39 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 53 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 55 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?