(im)Pulsy současného evropského tance přináší festival KoresponDance Europe
zprávy
„Festival je pro nás svátkem, protože představí výsledky velmi intenzivní a pečlivé tvůrčí práce choreografů, kteří se v uplynulých dvou letech pravidelně potkávali v rámci projektu KoresponDance Europe na rezidenčních pobytech, stážích, diskusích a seminářích, vyměňovali si své zkušenosti a učili se jeden od druhého,“ říká ředitelka festivalu a sdružení SE.S.TA Marie Kinsky a pokračuje: „Uvidíme jedenáct rozdílných vizí nebo výrazových prostředků umělců z České republiky, Francie, Slovenska či Německa; umělců, kteří jsou přitahováni teatralitou, abstrakcí, vztahem k předmětům nebo současným hledáním tance a jeho kořenů.“
Festival začíná 9. května v brněnské Redutě a poté se přesune do Prahy, kde jej bude hostit divadlo Archa, Ponec, Studio Alt@ - Hala 30, La Fabrika a Nová scéna Národního divadla. Každé z uváděných představení vznikalo v průběhu projektu na jiném místě, v jiném prostředí i jiném čase. Celkově přináší obraz rozmanitosti a nové impulzy současného evropského tance.
Poprvé v České republice budou společně představeny všechny čtyři duety, které byly vytvořeny renomovanými evropskými choreografy „na zakázku“ projektu KoresponDance Europe a interpreti pro ně byli vybíráni prostřednictvím společných konkurzů v Praze, Paříži a v německých Brémách. V České republice vzniklo pod taktovkou Dominika Boivina představení off l i n e, ve kterém je tanečníkům rovnocenným partnerem kladina a choreograf v něm zavede diváky do svého nekonečného světa fantazie a snů. Na Slovensku vytvořila choreografka Béatrice Massin představení Atlas fantazie, v němž se tanečníci nejen barokními kroky přenáší od minulosti do současnosti. O mužnosti v současném tanci nás přesvědčí německý choreograf Helge Letonja v představení Narazil jsem na tebe, které vznikalo v roce 2010 v Paříži. Posledním z této řady je představení Waiting … waiting for… the night vytvořené v Brémách francouzským choreografem Paco Décinou. Ten na festival přiváží také své zbrusu nové představení FRESKA, ženy hledící vlevo, které svým zcela výjimečným přístupem v používání videotechnologií v tanci vzbudil velký ohlas na francouzské taneční scéně. FRESKA bude jako slavnostní vyvrcholení celého festivalu uvedena 31. května na Nové scéně Národního divadla.
Nepřehlédnutelným momentem bude i výtvarně minimalistické sólo Fractured Andrey Miltnerové, která na festivalu uvede zároveň svoji choreografii pro pět tanečnic Pentimento. Mezi talenty současného evropského tance patří zajisté i aktuálně nejmladší choreografka Národního centra současného tance v Anger ve Francii Lou Cantor, která diváky pobaví svojí stručnou a vtipnou taneční výpovědí Bref. Slovenská choreografka Eva Klimáčková úspěšně odstartovala svoji profesní dráhu ve Francii a založila zde skupinu E7KA. Společně se představí ve Studiu Alt@ - Hala 30 choreografií TOUCH.ED, v níž se navrací do světa smyslových vjemů a podvědomí, čistotě, jednoduchosti a preciznosti linií, vypráví o poezii těla a prostoru. S lehkou agresivitou konfrontuje Lucia Kašiarová publikum se svojí představou o každodenním životě umělce v sólové skice ALA III.
Netradičně a s nadsázkou bude provázet festivalem Pierre Nadaud a Gérard Vidal. Jejich vypravěčská performance Lid beze jména se stává „červenou nití“ festivalu, neboť otevírá divákům dveře k uměleckému vnímání.
Květnový Festival KoresponDance Europe je vyvrcholením dvouletého evropského projektu, který je zaměřen na rozvoj choreografické tvorby evropských umělců. Tento projekt, který získal podporu z programu CULTURE Evropské unie, propojuje znalosti a zkušenosti čtyř zemí a typově rozdílných organizací, které se vzájemně dobře doplňují: skupina Steptext Dance Project z Německa, profesionální asociace A.S.T. ze Slovenska, festival Jamais Vu! z Francie a Českou republiku zastupuje SE.S.TA, Centrum choreografického rozvoje. Prostřednictvím sdružení SE.S.TA se Česká republika stala hlavním organizátorem a koordinátorem celého projektu. V říjnu 2009 byl projekt zahájen festivalem v Praze, aby zde v květnu 2011 sklidil své plody.
V průběhu dvou let poskytl KoresponDance Europe uplatnění více než 350 umělcům, kteří získávali své zkušenosti jako účastníci stáží, hostující choreografové na rezidenčních pobytech, interpreti nových představení nebo tvůrci vlastních projektů. KoresponDance Europe teď připomíná rozmanitou rodinu umělců, kteří nadšeně pokračují ve vzájemné spolupráci na různých úrovních.
Záštitu nad festivalem převzal Ministr kultury České republiky Jiří Besser, Ministr zahraničních věcí Karel Schwarzenberg a jeho čestným prezidentem se stal Velvyslanec Francie v České republice Pierre Lévy. Zdroj: SE.S.TA
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Zahrada, velký stůl a zmrzlina aneb Jak to dělají v ALTĚ. Rozhovor s mládím, které převezme zodpovědnost
rozhovory -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Juniorský soubor NdB2 přináší svěží vítr. Umí jít do hloubky, ale ne vždy se to daří
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 7 dny
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 15 dny
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
před 15 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 18 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 18 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 20 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero