Dne 27. března 2019 byl zveřejněn program letošní světové divadelní přehlídky ve francouzském Avignonu. Po dlouhých sedmnácti letech byla vybrána do hlavního programu festivalu inscenace českého divadla. Během závěrečného týdne od 16. do 23. července Divadlo Archa uvede na festivalu 7 repríz inscenace Obyčejní lidé. Tato inscenace dokumentárního divadla vznikla jako společný projekt Divadla Archa a nezávislého čínského souboru Living Dance Studio v Pekingu.
Společný projekt Divadla Archa a Living Dance Studia Obyčejní lidé v režii Jany Svobodové a v choreografii Wen Hui kombinuje principy dokumentárního divadla a tance. Inscenace dokumentárního divadla je postavena na průsečících reálných příběhů lidí žijících v Čechách a v Číně s důležitými mezníky v historii obou zemí. Ředitel Archy Ondřej Hrab k výběru inscenace do hlavního programu Avignonského festivalu říká: „Uvedení Obyčejných lidí v Avignonu je nejen úspěchem českého divadla, ale i potvrzením skutečnosti, že dokumentární divadlo v pojetí tvůrců inscenace je zároveň součástí hlavního proudu současného divadla. To, že se pořadatelé rozhodli uvést inscenaci sedmkrát, je pro Archu veliká čest.“
Česko-čínský tvůrčí tým vycházel z časové osy, která sleduje důležité mezníky v historii obou zemí. „Globální historii protínají příběhy jednotlivců, někdy velmi bolestivé jindy úžasné nebo humorné. Rok 1989 byl důležitý pro obě země. Je obecně známé, že pro každou z nich v jiném smyslu. Osobní výpovědi, které se ke každému roku váží, vytvářejí zcela nový rozměr, hloubku, odhalují příběhy, které by jinak zůstaly skryté“, říká režisérka Svobodová.
Celý tým pod vedením Jany Svobodové a Wen Hui připravoval inscenaci v postupných krocích několik let. Výsledný tvar je potvrzením velmi tvůrčího porozumění režisérky a choreografky. „Ani jedna z nás nedělá umění pro umění, divadlo pro divadlo. Obě máme silný důvod pro naši práci. Naše spolupracovníky chápeme jako osobnosti, které také mají svůj vlastní důvod podílet se na vzniku představení. Nikdo z nich nevytváří postavu, nehraje roli. Jsou stále na jevišti sami sebou. Každý z nás přináší svůj pravdivý příběh a společně ho zpracováváme tak, aby ve finálním scénickém tvaru oslovil diváky. Nezajímá nás dělat krásné divadlo s ladnými pohyby, soustředíme se na společnost, historii, sociální otázky a společenské jevy“, shrnuje společný přístup Wen Hui.
Nedílnou součástí představení je živý interaktivní video maping, světelný a hudební design a na míru komponovaná hudba. Tvůrci těchto složek ovládají spolu s performery všechny divadelní technologie neskrývaně přímo před očima diváků. Vedle sebe se na scéně objeví pětasedmdesátiletý český dělník Vladimír, který celý svůj život pracoval jako soustružník a nástrojař, tanečníci, hudebníci a performeři i dívka která pochází z vesnice v čínských horách.
Čeští diváci budou moci vidět inscenaci na scéně Archy 15. a 16. listopadu.
Zdroj: Divadlo Archa
Inscenace Divadla Archa v hlavním programu Avignonského festivalu
zprávy
Fotogalerie
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?