Institut umění – Divadelní ústav zveřejnil výsledky projektu výzkumu o podnikání v tanci
zprávy
Tanec jako volnočasová aktivita je velmi oblíbený v řadě zemí, ČR nevyjímaje, a podnikání v oblasti zdravého životního stylu je na vzestupu. V databázi, která byla vytvořena speciálně pro účely výzkumné sondy, bylo shromážděno více než šest set subjektů z celé České republiky a byly dohledány klíčové informace dostupné na jejich internetových stránkách. Obsáhlý dotazník, který byl vytvořen v rámci výzkumu, vyplnilo 165 subjektů, které zodpovězením otázek přispěly k vytvoření základního přehledu týkajícího se struktury nabídky služeb, informací o lektorech, ekonomických ukazatelích i struktury klientů tanečních studií.
Vede neziskový sektor, street dance a děti, nejaktivnější jsou Pražané
Z dotazníkového šetření např. vyplynulo, že kurzy tance většinou nabízejí subjekty neziskového sektoru, tedy příspěvkové organizace či spolky. Nejvíce subjektů pořádajících kurzy tance se nachází v krajích s nejvyššími počty obyvatel, přičemž v Praze působí téměř pětina z nich. Při přepočtu subjektů na počet obyvatel se však ukázalo, že nejvíce pořadatelů tanečních kurzů pro veřejnost je v Libereckém kraji. Zde připadá na jeden subjekt, tedy na jedno taneční studio, 10 698 obyvatel. V nejlidnatějším – Středočeském kraji – je počet obyvatel na jeden subjekt téměř dvojnásobný.
Pokud jde o žánry, jsou napříč celou republikou nejoblíbenější kurzy street dance a taneční průprava pro děti. Ve větší míře jsou zastoupeny i orientální tance. Z hlediska lokality se zdá, že kurzy baletu, současného tance, jazz dance a dalších stylů jsou spíše doménou Prahy. Taneční kurzy navštěvuje v celé České republice minimálně 85 308 klientů. Nejvíce se tančí v Praze, kde připadá na jednoho „tanečníka“ v kurzech 49 netančících obyvatel. Nejhůře s taneční aktivitou jsou na tom v Ústeckém kraji, kde je poměr 1 : 307.
Všechny subjekty, ať už jde o příspěvkové organizace, spolky, společnosti s ručením omezeným i OSVČ, deklarují v porovnání s předchozími pěti lety spíše rostoucí zájem o taneční kurzy. Jejich nabídka je z hlediska věku otevřena široké klientele. Klíčovou skupinou jsou ovšem děti ve věku od 6 do 12 let a poté dospělí. Jak vyplynulo z doplňkových rozhovorů, věková kategorie 12–18 let je specifická. V této etapě začínají mladí ve větší míře rozhodovat o náplni svého volného času. Mohou tedy opustit kurzy tance, které jim vybrali jako koníček jejich rodiče.
Problém vzdělávání
Dle údajů šetření působí v ČR minimálně 3 946 lektorů tance. Pouze čtvrtina subjektů uvedla, že zaměstnává lektory se středoškolským či vysokoškolským uměleckým vzděláním. Důvodem může být fakt, že pro většinu tanečních stylů (př. street dance) neexistuje oficiální vzdělávací instituce. Lektoři se tak nejčastěji vzdělávají prostřednictvím absolvování (certifikovaných) kurzů a workshopů v ČR, méně často pak účastí na kurzech v zahraničí. Výuka tance je spíše doménou žen. Z hlediska věku výrazně převažují mladí. Dvou třetinám lektorů je méně než 30 let.
Výše odměny lektora se odvíjí od právní formy subjektu a svůj vliv hraje i lokalita. Nejvíce si vydělají lektoři pracující ve větších studiích (právní forma s. r. o.), naopak nejméně peněz dostanou v příspěvkových organizacích. Cena jedné lekce o délce 60 minut se pohybuje v závislosti na právní formě subjektu od 40 Kč po 100 Kč. Nejméně platí kurzisté v příspěvkových organizacích a nejvíce ve velkých tanečních studiích. Nejdražší kurzovné je v Praze, kde zájemci zaplatí za jednu lekci o délce 60 minut průměrně přes 110 Kč. Odhad příjmu z kurzovného v 641 sledovaných subjektech, po odečtení odměn lektorů, za rok činí 217 790 120 Kč.
Kompletní prezentace výzkumu je k dispozici na: http://www.idu.cz/cs/studie-a-clanky
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřela Irina Andreeva
zprávy -
Soňa Ferienčíková o politizaci nezávislého umění: „Kdybych přestala tvořit, znamenalo by to ustoupit zlu.“
rozhovory -
Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
zprávy -
Taneční konzervatoř hlavního města Prahy má nové pedagogy
zprávy -
Jižní Svéráz – Nový divadelní site-specific festival rozkrývá tajemné příběhy opuštěných míst
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 16 dny
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
před 20 dny
Josef Bartoš
Vážený pane Nagele, děkujeme za upřesnění, v textu jsme upravili.J. Bartoš
Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 24 dny
Tomáš Nagel
V Ústí nad Labem nebyl nikdy Činoherní klub. Vždy jen Činoherní studio !Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 24 dny
Barbora
Dobrý den, podle archivu ND tančila paní Morávková v divadle Absolventský koncert Hudební a taneční školy v roce…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
před 26 dny
Natálie
Dobrý den, rodné jméno je dle knihy Cesty k tanečnímu a baletnímu mistrovství Pamela Méhešová (rok ukončení studia1989).Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
před 26 dny
petram
Pamela Morávková je jméno rodné, nebo vyvdané ? V archivu ND žádná Pamela Morávková není...Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů