Do funkce uměleckého vedoucího Bavorského národního baletu (Bavorský státní balet Mnichov) byl opětovně zvolen od pondělí 2. ledna 2012 český tanečník a choreograf Ivan Liška. V této funkci setrvá až do konce divadelní sezóny 2015/2016. Dr. Wolfgang Heubisch, státní ministr pro vědu a umění, se z této volby těší a je si jist, že Ivan Liška je připraven nabídku přijmout a být nadále skvělým uměleckým vedoucím souboru: „Je skvělé vědět, že kvalita renomovaného Bavorského státního baletu se bude dále rozvíjet pod vedením významného ředitele.“ Liška sám dodává: „Jsem šéfem této skvělé skupiny více než 13 let, déle než kdokoli přede mnou, a budu se dělit i v těch následujících letech o nekonečnou vášeň, radost z tance a neuvěřitelně přesvědčivý výraz fascinujících choreografií se svými tanečníky, týmem i diváky.“ Ivan Liška - tanečník, choreograf, narozen 8. 11. 1950, Praha.
Po studiích na Taneční konzervatoři Praha (1964–69) tančil krátce v Národním divadle v Praze. Nato odešel do Německa a působil v baletu Deutschen Oper am Rhein Düsseldorf pod vedením Ericha Waltera (1969–74), a poté až do roku 1977 byl členem baletu Bayerische Staatsoper v Mnichově. Jeho interpretační kariéra kulminovala v letech 1977–97, kdy byl sólistou Hamburger Ballett Johna Neumeiera. Vytvořil zde řadu hlavních rolí, např. Lysandra v Ein Sommernachtstraum (1977), Orlanda v Wie es Euch gefällt (1985), titulní postavu v baletu Peer Gynt (1989), Mozarta v Fenster zu Mozart (1991), Otce v A Cinderella Story (1992) a další sóla např. v Donu Quijoteovi (1979), v MatthäusPassion (1981), hlavní roli v Zwischenräume – Neunte Sinfonie von Gustav Mahler (1994), titulní roli v Odysseovi (1995), Schubert-Streichquintett C-Dur (1977) atd. Ivan Liška tančil i v dílech dalších významných choreografů: Johna Cranka, José Limòna, Leonida Jacobsona, George Balanchina, Jiřího Kyliána, Anthony Tudora, Jerome Robbinse, Murray Louise, Lar Lubovitche, Hanse van Manena nebo Maurice Béjarta. Spolu s Marcií Haydée interpretoval filmovou verzi Dámy s kaméliemi; byl partnerem Natalie Makarové v Oněginovi (Paříž a Londýn 1987, New York 1988). S Gerhardem Bohnerem spolupracoval na znovuvytvoření Triadického baletu Oskara Schlemmera (1977). Opakovaně se pokoušel o choreografii v rámci dílen Hamburger Ballett (TrioTrompetante, 1978; Parabel I, 1990; Schmähtanz, 1991; Konzert für Orgel, 1993; Inmitten, 1995). V roce 1997 vytvořil balet Spor na hudbu Alfreda Schnittkeho pro Národní divadlo v Brně. V září 1998 nastoupil Ivan Liška do funkce ředitele Bayerisches Staatsballett. Zde se v roce 2003 poprvé objevil jako choreograf klasického baletního titulu: nastudoval Spící krasavici (Dornröschen) podle Maria Petipy. Pokusil se i o „výlet do lehkovážnosti“, jak sám nazval, když v roce 2002 choreografoval módní přehlídku pro časopis SZ v Mnichově, nikoli s profesionálními modelkami, ale se svým vlastním souborem.
V roce 2007 byl vyznamenán medailí ministerstva pro evropské záležitosti za zásluhu o zařazení Bavorska do sjednocené Evropy. Na podzim 2008 dostal ocenění čínského ministra kultury za nebývalé přispění k mezinárodnímu kulturnímu dialogu. 9. června 2009 dostal řád od Horsta Seehorfera za záslužnou činnost pro Bavorsko. 4. února 2012 mu bude udělena výroční Německá taneční cena (Deutscher Tanzpreis).
Ivan Liška je ženatý s Colleen Scott, sólistkou souborů v Johannesburku, Düsseldorfu, Mnichově a Hamburku, která se v roce 1998 stala profesorkou baletu též v Bayerisches Staatsballett.
Zdroj: Bayerisches Staatsballet München Foto: Bettina Stöß
Ivan Liška ředitelem Bayerisches Staatsballet München na další sezóny
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
La Sylphide rozpačitá i roztomilá
kritiky -
Balanchine na čtvrtou v Brně
recenze -
Komunikace – staronová potřeba oboru?
úhel pohledu -
Jana Burkiewiczová k Bread&Dance: „Stojí za tím potřeba sdílet. V tvůrčím procesu jsme totiž neskutečně osamělí.“
rozhovory -
S Miladou Borovičkovou o festivalu TANEC VALMEZ: „Jsme pyšní na uvádění zahraničních premiérových choreografií v Česku.“
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 10 dny
Ninka
Tak to mně se La Syphide moc líbila, nechápu kritiku....La Sylphide rozpačitá i roztomilá
před 13 dny
Andrea
Shodou náhod jsem byla na obou premiérách a mám naprosto odlišný názor než autor této “kritiky”. Měla jsem doprovod z…La Sylphide rozpačitá i roztomilá
před 20 dny
Taťána
Pro mě velké zklamání! Místo humoru - fekální humor, místo nosné myšlenky - výkřiky, předtočené video. Celá hra byla…Démon z Malty
před 21 dny
Filip Martinský
Výborné napsaná kritika už po nekolikáte. Konštruktívne kritické a odborné s historickými prameny.La Sylphide rozpačitá i roztomilá
před 24 dny
ZR
Vážený pane Slavický,moc děkuji za cenné doplnění! Přiznám se, že o uvedení Balanchinových titulů v 90. letech v…
Balanchine na čtvrtou v Brně
Anonym
A Vy jste měl to štěstí obě premiéry také shlédnout?La Sylphide rozpačitá i roztomilá