JAMU připravila projekt s choreografkou Karine Ponties
zprávy
14. října od 20.00 hod. v Divadle Alfred ve dvoře v Praze.
Ateliér klaunské a scénické filmové tvorby (KSFT) na Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění v Brně (DIFA JAMU) usiluje o to, aby vždy jednou za dva roky – mezi druhým a třetím rokem studia KSFT, byl ke spolupráci přizván jeden zahraniční umělec, který společně se studenty vytváří dílo v profesionálních podmínkách. Toto dílo je následně představeno v průběhu a také po ukončení studia v ateliéru na festivalech v ČR a zahraničí. V roce 2009 byla pozvaná Ioana Mona Popovici, v roce 2011 francouzsko-belgická umělkyně Karine Ponties, která pracovala se čtyřmi kreslíři a deseti performery. Od 2. do 18. června 2011 navštívila Karine Ponties Českou republiku v rámci turné se svým představením Tři sóla: Babil, Havran a Fidèle à l’éclair, která se konala v Brně (festival Divadelní svět Brno), v Praze (Divadlo Alfred ve Dvoře), v Pardubicích (Divadlo 29), v Jihlavě (Divadlo DIOD). Při této příležitosti se setkala se studenty Ateliéru KSFT a uskutečnily se první pocitové náznaky budoucí umělecké spolupráce.
Hlavním námětem inscenace je metamorfóza těla. Karine Ponties k tématu na počátku spolupráce uvedla: „Budou nás zajímat především tvůrčí možnosti, jak lze změnit úhel pohledu na tělo, jeho tvar, díky osvětlování a izolaci jednotlivých jeho částí. Pohyby částí těla budou izolované od těla jako celku. Umožní nám prozkoumat primitivní svět těla a setkat se hybridními formami života. Tímto způsobem budeme následovat cestu, která proběhla v inscenaci Brutalis.“ Představení je realizováno v rámci projektu „Inovace dramatických a muzických studijních programů JAMU na poli uměleckých výstupů“, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a ze státního rozpočtu České republiky.
www.damedepic.be
www.physicaltheatreschool-jamu.com
Karine Ponties se narodila ve francouzském Castres v roce 1967. Její cesta k tanci začala při studiu v Juan Tena a Ramon Soler Dance Schools v Barceloně a vyvrcholila imatrikulací na Maurice Bejart’s Mudra School v Bruselu v roce 1986. Vystupovala jako performer s několika skupinami, zejména s Frédéric Flamand, Michèle Noiret, Nicole Mossoux/Patrick Bonté a Pierre Droulers, a v roce 1995 založila Dame de Pic/Cie Karine Ponties. V roce 1996 byla Ponties oceněna jako laureát 4. ročníku Les Pépinières européennes pro mladé umělce.
Ve své téměř patnáctileté práci na choreografiích pro svou skupinu vytvořila přes 20 děl, včetně zakázky pro Helsinské taneční divadlo, Muziek Lod v Gentu, nadaci D.C.M. v Bukurešti, Montreal Danse, La Petite Fabrique v Paříži, Transdance Europe 03-06); a nedávno byla jako jedna ze 7 choreografů ze zemí Evropské unie vybrána k účasti na evropsko-ruském projektu soudobého tance, INTRADANCE (2010).
Cenami ověnčené spolupráce Pointes s vizuálním umělcem Thierry Van Hasselt - Brutalis: 2002 société des auteurs et compositeurs dramatique [SACD] – cena za choreografii; a Holeulone: oceněná za rok 2007 jako nejlepší taneční produkcí francouzské komunity v Belgii – zdůrazňují závazek skupiny zkoumat cesty mezižánrového hledání. Významné jsou rovněž další spolupráce se skladatelem Jan Kuijken a Het muziek Lod (Les Taroupes 2000, Capture d’un caillot 2001, Brutalis 2002); skladatelem Dominique Pauwels a Het muziek Lod (Chant d’mour d’une grande singe 2005, Mi non sabir 2004, Desirabilis 2004, Holeulone 2006, Boreas 2007), vizuálním umělcem Lawrence Malstaf (Boreas 2007) a vizuálním umělcem a ilustrátorem Stefano Ricci (Des Taureaux dans la tête 2007, Fidèle à l’éclair / Havran 2008, a Humus Vertebra 2009). Zdroj: JAMU
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
„Člověk prostě musí zatáhnout ruční brzdu,“ říká Jana Burkiewiczová k pozastavení činnosti svého souboru Burki&com
rozhovory -
Izraelská umělkyně Galit Liss: „Otevírám taneční umění zralým ženám“
rozhovory -
Ohad Naharin – Setkání s přívětivým démonem
osobnosti -
Nebesa – Kam kráčí Losers?
recenze -
PSOTA – Mistr – Autenticita, emoce a jiný Martin Dvořák
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 10 dny
Josef Bartoš
Samozřejmě nemůže být prodejnost lístků ukazatelem kvality. Ale ti, kteří sedí ve vedení Národního divadla, pak získají…Pochybné bpm lapající po dechu…
před 14 dny
Jana Novotná
Prodejnost lístků baletu přeci nemůže být hodnotícím kritériem - v městě plném turistů, kde pokud touží navštívit budovu…Pochybné bpm lapající po dechu…
před 18 dny
Kata Zagorski
Potlesk tomuto rozhovoru„Člověk prostě musí zatáhnout ruční brzdu,“ říká Jana Burkiewiczová k pozastavení činnosti svého souboru Burki&com
před 18 dny
Filip Staněk
Díky! Skvělý, odvážný a potřebný příspěvek. Ano, neptala jste se všude. Jsem hrdý, že jsem nezávislý taneční umělec.…Hrdost a svoboda na taneční scéně
před 25 dny
Monika Štarková
Velmi trefný příspěvek k diskuzi.Tyto pochybnosti jsem o autorce textu rovněž uvedla na Facebookových stránkách.…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
před 25 dny
Kryštof Šimek
Dobrý den,Vážená paní Trubačová, velmi mě mrzí, že debata o představení nespočívá v tom, jak se studenti za dva…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
Josef Bartoš
Vážení komentující,bohužel, k faktickým chybám skutečně došlo, za což patří studentům i organizátorům naše omluva.…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer