Aktualizováno 31. 5. 2018 Ve středu 25. dubna 2018 zvolila francouzská Académie des Beaux-Arts (Akademie krásných umění) na svém plenárním zasedání Jiřího Kyliána zahraničním přidruženým členem. Jiří Kylián usedne do křesla, které před ním náleželo Léonardovi Cremoninimu. V souladu se stanovami Akademie schválil tuto volbu Ministr pro Evropu a zahraniční vztahy. Ve stejný den schválila Akademie reformu stanov, jejímž cílem je vytvořit sekci choreografie. Tato změna stanov bude v nejbližší době předložena Radě státu.
Jako malého fascinoval Jiřího Kyliána cirkus. V dětství se věnoval akrobacii a v devíti letech začal chodit do baletní školy pražského Národního divadla. O šest let později byl přijat na taneční konzervatoř a v roce 1967 získal stipendium na Royal Ballet School v Londýně, kde potkal význačnou osobnost baletního světa, choreografa Johna Cranka, který mu nabídnul angažmá ve stuttgarstkém baletu.
Z Německa odchází v roce 1975 a stává se uměleckým spoluředitelem Nederlands Dans Theater (NDT) v Haagu. V roce 1978, po úspěchu baletu Sinfonietta, který vytvořil na hudbu svého krajana, Leoše Janáčka, na festivalu Deux Mondes v Charlestonu (Jižní Karolína, Spojené státy), byl jmenován výlučným uměleckým ředitelem NDT. Velký úspěch zaznamenává i Žalmová symfonie, druhé velké dílo tohoto období, jež zajistilo autorovi mezinárodní věhlas.
V polovině 80. let se Kyliánův styl stává abstraktnějším. Typickým příkladem jsou balety ze série Black and White. Setkání s australskými Aboriginci ovlivní jeho taneční koncepci. Tanec vnímá jako úhelný kámen společenské struktury a jako klíčovou složku uměleckého dědictví lidstva. K třicátému pátému výročí NDT vytvoří v roce 1994 balet Arcimboldo. V tomto baletu se setkají všechny tři soubory NDT. Jedná se o jedinečnou strukturu svého druhu, která pokrývá všechny etapy kariéry tanečníka, od 17 do 70 let. V roce 1999 opouští Jiří Kylián funkci uměleckého ředitele NDT, ale zůstává jako rezidentní choreograf souboru.
Od začátku 70. let zinscenoval téměř stovku baletů, tři čtvrtiny pro Nederlands Dans Theater. Je držitelem řady ocenění, mezi nimi Cena Václava Nižinského udělená v Monte Carlu, francouzský Řád čestné legie. V roce 2006 spolurežíruje film CAR-MEN, jehož choreografie a natáčení se odehrály ve zpustošené krajině hnědouhelných dolů pod širým nebem v České republice. „Doposud mělo členství Akademie krásných umění sedm kategorií: Architektura, Film a fotografie, Grafika, Hudba, Malířství, Sochařství, a Kategorie nezávislých členů. 25. dubna, kdy jsem byl zvolen členem Akademie, se choreografie stala její novou kategorií. Mám z toho radost a snad mají také radost ostatní příslušníci našeho cechu,“ vysvětluje Jiří Kylián a dodává: Bude vás určitě zajímat, že jediní moji předchůdci z naší profese, kteří se stali členy této instituce, byli Marcel Marceau a Maurice Béjart. Ti byli přijati do kategorie nezávislých členů, protože kategorie Choreografie nebyla ještě založena. Oba tyto tvůrce jsem nesmírně obdivoval. Oni nám otevřeli dveře k magii, inovaci, kráse a fantazii. Byli největšími hrdiny mého mládí. Dodnes si uvědomuji, jak důležité pro mne bylo vidět jejich představení, a později se s nimi dokonce i setkat.“ Académie des Beaux-Arts, jedna z pěti Akademií tvořících Institut de France, podporuje uměleckou tvorbu všeho druhu a bdí nad ochranou francouzského kulturního dědictví. Podporuje uměleckou tvorbu, pořádá soutěže, uděluje ceny, financuje umělecké rezidence a uděluje dotace uměleckým projektům a událostem ve Francii i v zahraničí. Plní funkci konzultačního orgánu Veřejné správy. Je založena na myšlence umělecké víceoborovosti. Má padesát devět členů, kteří jsou rozděleni do osmi uměleckých sekcí.
Předsedou a místopředsedou Académie des Beaux-Arts byli pro rok 2018 zvoleni Laurent Petitgirard, člen sekce hudební skladby a doživotní tajemník Académie des Beaux-Arts od 1. února 2017, a Pierre Carron, člen sekce malby.
Zdroj: Académie des Beaux-Arts, Tanec Praha
Jiří Kylián zvolen zahraničním přidruženým členem francouzské Académie des Beaux-Arts
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Výsměch taneční teorii
úhel pohledu -
Naharinova provokativní Hora zvedla Ostravu ze židlí
recenze -
Umění za 400 na hodinu
úhel pohledu -
Končící předsedkyně ATU ČR Linda Svidró: „Pokud každý bude na ministerské dveře ťukat zvlášť, nikam to nepovede“
rozhovory -
Doufám, že hodnotu diplomu z HAMU si uvědomím, až se nebudu moct hýbat, říká Říhová
podcasty
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
Bára Truksová
Tento sloupek mi připadá vůči médiím nesmírně nespravedlivý, protože zcela ignoruje realitu rybníčku tanečního i…Taneční pragocentrismus
včera
Petra Dotlačilová
Přiznávám, že tohle mě zvedlo ze židle... když vidím snahu kolegů z Tanečních aktualit, jak pracně shánějí dopisovatele…Taneční pragocentrismus
před 2 dny
Lucie Burešová
To, co se do tohoto sloupku nevešlo, rozebírám podrobně za autorku citovaného článku zde:…Výsměch taneční teorii
před 2 dny
Nataša Novotná
Paní či slečno Vildungová,... po dlouhé době!
Můj právník vám vzkazuje, že paragraf na pomluvu, aj., stále…
S Natašou Novotnou o Rain Dogs, gaga a práci nejen v Ostravě: „Kvalita tanečníků je na prvním místě.“
před 2 dny
Nataša Novotná
Dobrý den pane Slavický,hluboce si vás vážím, již dlouhodobě. Mnohé jsem o vás slyšela, z úst vašich skvělých…
S Natašou Novotnou o Rain Dogs, gaga a práci nejen v Ostravě: „Kvalita tanečníků je na prvním místě.“
před 4 dny
Jaroslav Slavický
Milá Natašo!Se zájmem jsem si přečetl Váš rozhovor připravený Ivanou Kloubkovou a uveřejněný na TA v únoru. Četl jsem…
S Natašou Novotnou o Rain Dogs, gaga a práci nejen v Ostravě: „Kvalita tanečníků je na prvním místě.“
Jana Bohutínská
Vždycky o pragocentrismu nejvíc přemýšlím, když jedu za své peníze do Brna, Ostravy a jinam a omlouvám si to báječným…Taneční pragocentrismus