Karel Vaněk se vrací do Prahy se svým nejnovějším projektem – Endless Refill
zprávy
Název taneční inscenace Endless Refill odkazuje k prostředí amerických fast-foodů, kde je možné zakoupit tzv. „Refill“ nápoj, tedy jakýsi bezedný kelímek (s neustálou možností jeho doplňování). Cílem projektu je zapochybovat o oslavě přebytku, hojnosti a bohatství tak, jak je nám dle tvůrců předkládána většinovou společností. Hojnost, zisk a růst se stávají normami současné společnosti. Endless Refill se prostřednictvím 4 tanečníků vymezuje vůči tomuto diskurzu a zkoumá povahu prázdnoty, nedostatku a regenerace. Postupně se kumulující fyzické vyčerpání tanečníků je metaforou k mýtu o nevyčerpatelnosti zdrojů.
„Hojnost a přebytek formují naše těla, naše duše, způsob, jakým se k sobě chováme. Ale musíme se skutečně této honby za tím mít stále víc a víc účastnit? Kdy je konec? Kdy se konečně cítíme dobře takoví, jací skutečně jsme, máme dost a jsme spokojeni? Nikdy! Přitom i v každodenním životě je zřejmé, ze tlak k neustálému růstu s sebou nevyhnutelně přináší prázdnotu a nedostatek,“ doplňuje Karel Vaněk.
Projekt je první koprodukcí souboru Černá Vaněk Dance a La Trottier Dance kanadského choreografa Erica Trottiera, který v minulosti opakovaně působil v ČR. Bývalý tanečník prestižního Kibbutz Dance Company vytvořil tři balety pro NDM v Ostravě a několikrát byl hostem festivalu ProArt. Vstupenky v ceně 160 Kč / 110 Kč (studenti, senioři a ZTP/P) je možné rezervovat i zakoupit online na portálu Goout.cz.
Karel Vaněk pochází z Litvínova. Než započal svou taneční kariéru, ukončil studium matematiky na Karlově univerzitě. Během studií začal navštěvovat taneční kursy u paní Randové a později ve VUS UK. Moderní tanec studoval i na stážích v Londýně a New Yorku. Od roku 1983 byl členem Laterny magiky, v roce 1990 spoluzakládal skupinu New Prague Dancers. V roce 1991 založil společně s Evou Černou skupinu Černá Vaněk Dance. Hned první inscenace Malé modré nic (1991) získala cenu československých tanečních kritiků jako nejlepší představení roku a oba interpreti byli oceněni jako tanečníci roku. Během evropského divadelního festivalu euro-scene-Leipzig 97 byl jejich kus Applegames oslavován jako „nejpřesvědčivější festivalový zážitek“.
Od roku 1998 spolupracovala umělecká dvojice příležitostně také s hostujícími umělci. Inscenace Happy Hour byla vybrána jako jedna z nejlepších produkcí v Německu na Tanzplattform Deutschland 2002 v Lipsku. V letech 1992–97 byl Karel Vaněk sólistou Choreografického divadla ve Freiburgu a v letech 1997–2002 sólistou Choreografického divadla Bonn. V roce 1996 byl jmenován ředitelem skandinávského choreografického workshopu New Dance „Danse 96“ ve Stockholmu. Kromě inscenací pro Černá Vaněk Dance vytvořil choreografie pro New Prague Dancers, litevskou kupinu Aura, Schweizer Kammerballett a celovečerní inscenace pro Choreografické divadlo Bonn (Intermundium, 1999; Es reut mich f…, 2000 a Hidden, 2002).
Po smrti Evy Černé v roce 2008 pokračuje nadále v choreografické činnosti pod hlavičkou Černá Vaněk Dance. Kromě toho je programovým ředitelem pro tanec v kulturním centru Brotfabrik Bonn. Snaží se neztratit kontakt s českou taneční scénou, příležitostně hostuje se svými představeními v Praze a snaží se pravidelně zvát vybrané české produkce do Bonnu. Zdroj: Studio ALTA
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?