Karel Vaněk se vrací do Prahy se svým nejnovějším projektem – Endless Refill

Karel Vaněk se vrací do Prahy se svým nejnovějším projektem – Endless Refill

Karel Vaněk se vrací do Prahy se svým nejnovějším projektem – Endless Refill

Karel Vaněk, český tanečník a choreograf působící od počátku devadesátých let v Německu, nalezl v posledních letech svůj pražský umělecký domov v holešovickém Studiu ALTA. V pondělí 27. října zde uvede českou premiéru svého nejnovějšího, tentokrát silně politicky angažovaného projektu Endless Refill, který si bere na mušku zdánlivou nekonečnost všech možných zdrojů.
Název taneční inscenace Endless Refill odkazuje k prostředí amerických fast-foodů, kde je možné zakoupit tzv. „Refill“ nápoj, tedy jakýsi bezedný kelímek (s neustálou možností jeho doplňování). Cílem projektu je zapochybovat o oslavě přebytku, hojnosti a bohatství tak, jak je nám dle tvůrců předkládána většinovou společností. Hojnost, zisk a růst se stávají normami současné společnosti. Endless Refill se prostřednictvím 4 tanečníků vymezuje vůči tomuto diskurzu a zkoumá povahu prázdnoty, nedostatku a regenerace. Postupně se kumulující fyzické vyčerpání tanečníků je metaforou k mýtu o nevyčerpatelnosti zdrojů.
Hojnost a přebytek formují naše těla, naše duše, způsob, jakým se k sobě chováme. Ale musíme se skutečně této honby za tím mít stále víc a víc účastnit? Kdy je konec? Kdy se konečně cítíme dobře takoví, jací skutečně jsme, máme dost a jsme spokojeni? Nikdy! Přitom i v každodenním životě je zřejmé, ze tlak k neustálému růstu s sebou nevyhnutelně přináší prázdnotu a nedostatek,“ doplňuje Karel Vaněk.
Projekt je první koprodukcí souboru Černá Vaněk Dance a La Trottier Dance kanadského choreografa Erica Trottiera, který v minulosti opakovaně působil v ČR. Bývalý tanečník prestižního Kibbutz Dance Company vytvořil tři balety pro NDM v Ostravě a několikrát byl hostem festivalu ProArt. Vstupenky v ceně 160 Kč / 110 Kč (studenti, senioři a ZTP/P) je možné rezervovat i zakoupit online na portálu Goout.cz.

Karel Vaněk pochází z Litvínova. Než započal svou taneční kariéru, ukončil studium matematiky na Karlově univerzitě. Během studií začal navštěvovat taneční kursy u paní Randové a později ve VUS UK. Moderní tanec studoval i na stážích v Londýně a New Yorku. Od roku 1983 byl členem Laterny magiky, v roce 1990 spoluzakládal skupinu New Prague Dancers. V roce 1991 založil společně s Evou Černou skupinu Černá Vaněk Dance. Hned první inscenace Malé modré nic (1991) získala cenu československých tanečních kritiků jako nejlepší představení roku a oba interpreti byli oceněni jako tanečníci roku. Během evropského divadelního festivalu euro-scene-Leipzig 97 byl jejich kus Applegames oslavován jako „nejpřesvědčivější festivalový zážitek“.
Od roku 1998 spolupracovala umělecká dvojice příležitostně také s hostujícími umělci. Inscenace Happy Hour byla vybrána jako jedna z nejlepších produkcí v Německu na Tanzplattform Deutschland 2002 v Lipsku. V letech 1992–97 byl Karel Vaněk sólistou Choreografického divadla ve Freiburgu a v letech 1997–2002 sólistou Choreografického divadla Bonn. V roce 1996 byl jmenován ředitelem skandinávského choreografického workshopu New Dance „Danse 96“ ve Stockholmu. Kromě inscenací pro Černá Vaněk Dance vytvořil choreografie pro New Prague Dancers, litevskou kupinu Aura, Schweizer Kammerballett a celovečerní inscenace pro Choreografické divadlo Bonn (Intermundium, 1999; Es reut mich f…, 2000 a Hidden, 2002).
Po smrti Evy Černé v roce 2008 pokračuje nadále v choreografické činnosti pod hlavičkou Černá Vaněk Dance. Kromě toho je programovým ředitelem pro tanec v kulturním centru Brotfabrik Bonn. Snaží se neztratit kontakt s českou taneční scénou, příležitostně hostuje se svými představeními v Praze a snaží se pravidelně zvát vybrané české produkce do Bonnu. Zdroj: Studio ALTA

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: